ניתוח כריתת רחם

שימור רחם בהשוואה לכריתת רחם כטיפול בצניחת אברי אגן

תוצאות מטה-אנליזה זו מראות שניתוחים לטיפול בצניחת אברי אגן עם שימור רחם עדיפים על ניתוחים אלה עם כריתת רחם והם מקצרים את זמן הניתוח, מורידים את הסיכונים הבתר-ניתוחיים ואת כמות הדמם, ולא פוגעים בתוצאי הניתוח במעקב קצר

רחם (אילוסטרציה)
רחם (אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה לסקר באופן שיטתי את הספרות על טיפול בצניחת אברי אגן ודרכי הטיפול בה בניתוח עם כריתת רחם לעומת ניתוח משמר רחם ולספק הנחיות מבוססות ראיות. המשאבים מהם נלקחו המאמרים לסקירה היו Medline,יCochrane ו-Clinicaltrials.gov. הסקירה בחנה אחורה את הספרות מהמאמרים הראשונים שהתפרסמו במאגרי מידע אלו ועד לינואר 2017. לסקירה התקבלו מחקרים שביצעו הקצאה אקראית וכאלו שלא ושהשוו בין ניתוחים משמרי רחם לניתוחי כריתת רחם עבור הטיפול בצניחת אברי אגן.

המאמרים נסקרו והוצא מהם מידע על המשתתפות, שיטות ההתערבות, המשתנים שהושוו, תוצאים ותופעות בלתי רצויות מהטיפול. כל מחקר הוערך גם על מדדים של איכות מתודולוגית. החוקרים הגדירו מראש שבמידה ו-3 מאמרים ישוו את אותם ניתוחים וימדדו את אותם תוצאים, ניתן לבצע מטה-אנליזה על ניתוחים אלו.

החוקרים איתרו 4,467 מאמרים וזיהו מתוכם 94 מאמרים הראויים להכנס לסקירה. מתוכם 53 המשווים שימור רחם לכריתת רחם בצניחת אברי אגן. איכות המידע הוערכה כבינונית (Moderate). התוצאות של המטה אנליזה מצאו שבהשוואה לכריתת רחם וקיבוע גדם הרחם ל-Coccyx בעזרת רשת (hysterectomy plus mesh sacrocolpopexy), ניתוח לשימור רחם וקיבוע הרחם ל-Coccyx בעזרת רשת (uterine preservation with sacrohysteropexy), הוריד את הסיכון לחשיפת רשת הקיבוע (Mesh Exposure), זמן הניתוח, איבוד דם ועלויות ניתוח, וזאת ללא הבדלים בסיכון להשנות צניחה. בהשוואה לכריתת רחם דרך הנרתיק עם קיבוע של ליגמנט ה-Uterosacral, שימור רחם וקיבועו ל-Coccyx בשיטה לפרוסקופית שיפר את מיקום נקודת ה-C ואורך הנרתיק במבדק Pelvic Organ Prolapse Quantificationי(POP-Q), הוריד את כמות איבוד הדם המשוערכת, הכאב הבתר ניתוחי, פגיעה בתפקוד וזמן אשפוז. ניתוח משמר רחם עם קיבוע ל-Coccyx בגישה פתוחה הרע סיפמטומים לא רצויים של מערכת השתן, האריך את זמן הניתוח ופגע באיכות החיים. ניתוח משמר רחם דרך הנרתיק (בהשוואה לכריתת רחם) הפחית את הארעות המקרים של חשיפת רשת, זמן עד לניתוח חוזר כטיפול בחשיפת רשת, דמם לאחר ניתוח וכמות מוערכת של איבוד דם בניתוח, וכן שיפר את הציון במבדק POPQ. קיבוע הרחם ל-Coccyx בשיטת ניתוח דרך הנרתיק עם קיבוע ללגימנט ה-Uterosacral או ה-Sacrospinous או ניתוח בשיטת Manchester בהשוואה לכריתת רחם דרך הנרתיק עם קיבוע רקמה הראו שניהם תוצאות דומות בכל הקשור לזמן הניתוח, כמות דם מוערכת שאבדה ותוצאים של צניחה. יש מחסור במידע על תוצאים לאחר 3 שנים מהניתוח, תפקידו של הרחם בהתערבויות עתידיות וכן הסיכון לפתולוגיות ברחם לאחר ניתוח לשימור רחם.

מסקנות החוקרים היא שניתוחים לשימור רחם קיצרו את זמן הניתוח, הורידו את כמות הדמם הניתוחי ואת הסיכון לחשיפת רשם בהשוואה לניתוחים בשיטה דומה עם כריתת רחם מבלי לשנות באופן משמעותי את התוצאים הבתר-ניתוחיים. מנתחים יכולים להציע חלופה זו לנשים אשר מעוניינות בשימור הרחם בזמן ניתוח תיקון הצניחה.

מקור: 

Meriwether et al (2018). AJOG, Volume 219, Issue 2, Pages 129–146.e2

נושאים קשורים:  ניתוח כריתת רחם,  ניתוח שימור רחם,  מטה-אנליזה,  סקירת ספרות,  מחקרים,  צניחת איברי אגן
תגובות