חדשות

מעקב משרד הבריאות אחרי מחלת העכברת: מקור המחלה בעדרי בקר בגולן

נוכח הבהלה שאחזה את הציבור, המשרד פרסם הנחיות ונתונים: רק 14 איש אובחנו באופן ברור כחולים. האזהרה לגבי ארבעה מקווי המים בגולן שאין לטבול בהם תקפה עד להודעה חדשה

מחלה תעסוקתית. עובדי משק ווטרינרים חשופים לעכברת. צילום: אילוסטרציה

מקורה של מחלת ה"עכברת" (לפטוספירוזיס), שעלתה השבוע לכותרות בתקשורת הישראלית, הוא ככל הנראה בעדרי בקר שהיו באזור הגולן. כך מסר אתמול (ג') משרד הבריאות. המשרד מפיץ בימים האחרונים הודעות עדכון בהקשר למחלה ופועל כדי להתחקות אחרי מקור המחלה. מעבדת הייחוס במכון למחקר ביולוגי מבצעת את כל הבדיקות ללפטוספירוזיס. נכון לאתמול, היא אומתה, כלומר הגיעה תוצאה חיובית של הדבקה בלפטוספירוזיס בדגימות של מספר חולים חשודים. 14 מכל הנבדקים עד כה (נכון לאתמול, ג') אובחנו באופן ברור כחולים.

במשרד הבריאות הובע חשש שמקווי מים נוספים זוהמו או עלולים להתברר כמזוהמים, במיוחד בצפון הארץ. נושא זה ייבדק בימים הקרובים באופן ממוקד. כמו כן יש כוונה, כנראה לאור הבדיקות ואם יתגלו חשדות, להמליץ לציבור שלא לרחוץ ולטבול בעוד נחלים בגולן ואולי גם במקומות אחרים בצפון הארץ. נוכח המצב תיעשה גם בדיקה לגבי מקווי מים ונחלים באזור המרכז, הגם שאין כל אימות לכך שהזדהמו.

עד כה טופלו בבתי חולים יותר מ-30 אנשים שסיפרו כי הגיעו להיבדק מאחר שטבלו במימי ארבעה מקווי המים בגולן. לא כולם אושפזו, רובם עברו בדיקות בלבד.

נוכח הבהלה שאחזה את הציבור, שב משרד הבריאות ומרגיע את הציבור, אך מבקש להקפיד לקרוא את כל הנחיות המשרד ויוציא הנחיות מפורטות לצוותים הרפואיים.

המשרד נמצא בקשר שוטף עם כל הגורמים הרלוונטיים וממשיך לעקוב אחרי אזורי התחלואה. במידה שיאותר חשד לאזורי חשיפה נוספים, ייצאו הנחיות נוספות לציבור. בשלב זה חולים במחלה דמוית שפעת שטבלו במימי הזאכי, יהודייה, בריכת המשושים והזוויתן ברמת הגולן, החל מתאריך 1.7.18 והופיע אצלם חום של מעל 38 מעלות שהתפתח פחות משלושה שבועות לאחר הטבילה, מתבקשים לפנות לרופא המשפחה. מי שטבל באחד או יותר מהנחלים ואיננו סובל ממחלת חום או מסימני מחלה אחרים, אינו צריך לפעול. האזהרה לגבי ארבעה מקווי מים אלה שאין לטבול בהם תקפה עד להודעה חדשה.

נוכח השאלות המופנות בימים האחרונים למומחי משרד הבריאות, הוחלט גם לפרסם הנחיות לציבור במתכונת של שאלות ותשובות. הנה הן:

מה זו עכברת?

"עכברת היא מחלה זיהומית המכונה לפטוספירוזיס. היא מועברת לבני אדם מבעלי חיים. יש יותר ממיליון מקרי תחלואה במחלה זו בעולם מדי שנה, בעיקר במדינות עולם שלישי. בישראל, המחלה נדירה יחסית, עם ממוצע של עשרה מקרים בשנה".

מאיפה זה מגיע?

"המחלה נמצאת אצל חלק מבעלי החיים שמפרישים את החיידק דרך השתן. בעלי החיים העיקריים שמפיצים את המחלה הם מכרסמים ובעיקר עכברים, ומכאן שמה. גם פרות וכלבים יכולים להפיץ את המחלה".

מי בדרך כלל נדבק במחלה?

"עכברת זו מחלה תעסוקתית. מי שנדבק בה הם בדרך כלל וטרינרים או עובדי משק שעובדים עם בעלי חיים וחשופים אליהם, כמו גם אנשים המטפלים במערכות ביוב ושפכים. בשנים האחרונות הצטברו דיווחים על תחלואה הקשורה לתיירות במקורות מים שבהם היו הפרשות של בעלי חיים".

מהם תסמיני המחלה?

"התסמינים הם: חום, כאב ראש, חולשה, כאב שרירים, כאב גב, בעיות במערכת העיכול, עייפות ותשישות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת. רק בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך ולגרום לאי ספיקת כליות, לפגיעה בכבד ולדלקת קרום המוח. על פי רוב, התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. אולם במקרים חריגים התסמינים יופיעו לאחר שלושה ימים או אף שלושה שבועות".

האם כל מי שרחץ במקורות המים הללו יחלה?

"ממש לא. רוב האנשים הנחשפים לחיידק לא יפתחו מחלה, ואלה שכן - יפתחו מחלה עם תסמינים קלים. רק במיעוט מהמקרים התסמינים הופכים להיות קשים ומסוכנים. לא כל מקרה חשיפה לחיידק הזה מסתיים במוות".

האם המחלה מידבקת? מותר לשהות ליד אדם חולה?

"ההדבקה היא רק בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן. לכן, אין סכנה אמתית בהדבקה בין אדם לאדם".

באילו נחלים נמצא החיידק? האם שאר הנחלים בארץ בטוחים?

"הנחלים שאסורים עתה ברחצה הם רק זאכי, יהודייה, משושים וזוויתן. לגבי שאר הנחלים ברמת הגולן, לא דווחו מקרי תחלואה. בכל מקרה, יש לשים לב לשילוט שהוצב במקום".

אם הייתי בנחלים הללו במועד כלשהו החל מ-1 ביולי, האם אני חייב להיבדק?

"לא. רק אם נכנסת למים לפרק זמן ממושך ובשלושת השבועות האחרונים סבלת מחום, מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולעדכן אותו. מי שלא סבל מחום, איננו חייב להיבדק. אין צורך להיכנס לפאניקה".

מהו הטיפול שמקבלים החולים?

"הטיפול הוא באנטיביוטיקה. ניתן בכדורים או דרך הווריד. אין חובה באשפוז בכל המקרים. אפשר לקבל את הטיפול ולהשתחרר הביתה".

נושאים קשורים:  עכברת,  הנחיות משרד הבריאות,  מקווי מים,  זוויתן,  יהודייה,  נחלים בגולן,  שפעת,  חדשות
תגובות