סוכרוז

שימוש רוטיני בסוכרוז לשיכוך כאב בפגים

התערבות של מתן סוכרוז לשיכוך כאב בזמן ביצוע פרוצדורות כואבות הייתה יעילה בהפחתת עוצמת הכאב והגברת הוויסות הביו-התנהגותי בפגים במשקל לידה נמוך מאוד שחשופים לאירועים חוזרים של כאב ומצוקה במהלך אשפוזם ביחידה לטיפול נמרץ ביילוד

06.08.2018, 12:36
פג באינקובטור (צילום: אילוסטרציה)

פגים אשר מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ ביילוד חשופים לאירועים חוזרים של כאב ומצוקה. ידוע מעט לגבי איך אסטרטגיות שונות להקלת כאב משפיעות על הסטטוס הקליני-בריאותי של היילוד, כמו לדוגמה האינטראקציה בין חומרת המחלה לבין תגובות לכאב. במחקר חדש שנערך ב-University of São Paulo בברזיל ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות העיקריות והאינטראקציות של התערבות רוטינית עם תמיסת סוכרוז והסיכון הקליני ביילוד (neonatal clinical risk, NCR) על זמן התגובה וההתאוששות הביו-התנהגותיים לכאב (biobehavioral pain reactivity-recovery) ביילודים בזמן פרוצדורות כואבות (לקיחת דגימות דם).

פגים במשקל לידה נמוך מאוד (מתחת ל-1,500 גרם, n=104) סווגו לשתי קבוצות של סיכון קליני נמוך וגבוה, לפי ה-Clinical Risk Index for Babies. קבוצת הסוכרוז (n=52) קיבלה תמיסת סוכרוז (25%, 0.5 מ"ל/ק"ג) שתי דקות לפני ביצוע הפרוצדורות, וקבוצת הביקורת קיבלה טיפול סטנדרטי. זמן התגובה וההתאוששות הביו-התנהגותיים לכאב הוערכו לפי ה-Neonatal Facial Coding System, סקאלת מצב ערנות-שינה, זמן בכי וקצב הלב בחמישה שלבים שונים (בייסליין, חיטוי, ניקור, התאוששות-חבישה והתאוששות-מנוחה). החוקרים ביצעו מדדים חוזרים של ANOVA עם mixed-design בכדי לקחת בחשבון שלבים בהערכת הכאב, קבוצות ההתערבות ו-NCR.

סוכרוז הביא להשפעה מרכזית בהפחתת התגובות לכאב בהבעות הפנים של היילודים ובזמן בכי בזמן ניקור ובזמן חבישה, באופן בלתי תלוי ב-NCR. כלל היילודים הציגו מצב פעיל בזמן הניקור ותגובות ביו-התנהגותיות מופחתות בשלב ההתאוששות-מנוחה, באופן בלתי תלוי ברמת ה-NCR או התערבות בסוכרוז באופן רוטיני. למרות שלא נצפו השפעות של סוכרוז או NCR על התגובתיות הפיזיולוגית, כלל היילודים הגיעו להתאוששות פיזיולוגית 10 דקות אחרי הניקור, עם חזרה לקצב הלב של מצב הבייסליין.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שהתערבות של מתן סוכרוז לשיכוך כאב בזמן ביצוע פרוצדורות כואבות הייתה יעילה בהפחתת עוצמת הכאב והגברת הוויסות הביו-התנהגותי, באופן שאינו תלוי ברמת ה-NCR.

מקור:

Valeri, Beatriz O., PhD*; Gaspardo, Cláudia M., PhD*; Martinez, Francisco E., MD, PhD†; Linhares, Maria B.M., PhD* . Effectiveness of Sucrose Used Routinely for Pain Relief and Neonatal Clinical Risk in Preterm Infants: A Nonrandomized Study. The Clinical Journal of Pain: August 2018 - Volume 34 - Issue 8 - p 713–722.doi: 10.1097/AJP.0000000000000584

נושאים קשורים:  סוכרוז,  יילודים,  תגובה לכאב,  פגים,  מחקרים
תגובות