חדשות

חיידקים פיתחו עמידות לאלכוהול שבו מחטאים צוותים רפואיים את ידיהם

השימוש הנפוץ באלכוהול לחיטוי בבתי החולים הביא להתפתחות חיידקים עמידים כלפיו. מחברי המחקר באוסטרליה ממליצים להשתמש במחטאים נוספים

אלכוהול לחיטוי בבית חולים. כבר לא אפקטיבי?

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Science Translational Medicine טוען כי חיידקי Enterococcus faecium נעשו עמידים גם לאלכוהול – החומר שבו משתמשים לחיטוי ידיים במיוחד בבתי החולים. המחקר מצביע על כך שייתכן כי שיטת חיטוי הידיים הנהוגה בבתי החולים כבר איננה אפקטיבית לסוג החיידק הזה.

ראש צוות המחקר, טימות'י סטייניר (Timothy Stinear), מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה במכון פיטר דוהרטי למחלות זיהומיות באוניברסיטת מלבורן, אוסטרליה, אמר כי "חיידקים שיכולים להתמודד עם אלכוהול עשויים בסופו של דבר גם להתרבות בגופו של החולה ולזהם את דמו, לחולל אלח דם ובסופו של דבר להביא למותו".

שימוש באלכוהול לחיטוי ידיים מקובל בשנים האחרונות במסגרת המלחמה בחיידקים מחוללי זיהומים במיוחד בבתי החולים. עד כה חומר זה הוכיח את עצמו ככלי חשוב בהפחתת הזיהומים הקטלניים בבתי החולים. אולם, ייתכן שבהיותו כה נפוץ בשימוש בבתי החולים הביא לכך שהחיידקים פיתחו כלפיו עמידות והאפקטיביות שלו ירדה.

המחקר ממליץ לבתי החולים לשנות את הדרך שבה מחטאים הרופאים ואנשי הצוות הרפואי את ידיהם. "זוהי נורת אזהרה לכל צוותי בקרת הזיהומים בבתי החולים בעולם. אם אתם רוצים למנוע התפתחות של חיידקי על עמידים צריך להסתמך על מחטאים נוספים מעבר לאלה המבוססים על אלכוהול", אמר סטייניר.

הוא ממליץ לבדוק אפשרות של מעבר לחיטוי ידיים באמצעות מוצרים המבוססים על כלור ולהגביר את הבדיקות המוקדמות שנעשות לחולים בטרם קבלתם לטיפול. זאת, כדי לברר אם הם נושאים זיהומים ממקור חיידקי מסוג זה. סטייניר הדגיש: "אם הצוות הרפואי לא מחטא את ידיו במידה מספקת, חיידקי על מגיעים למחזור הדם ואז דינו של החולה כמעט נחרץ".

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים בבית החולים וולפסון, אמרה בהקשר זה לעיתון "ישראל היום": "ידוע שיש חיידקים נוספים בעלי יכולת עמידות שכזו. אם אכן תתפתח, יהיה בלתי אפשרי לשמור על היגיינת הידיים. אלא שאנחנו עדיין לא יודעים מהם מימדי התופעה, עד כמה העמידות נפוצה ועד כמה היא אכן מהווה בעיה בעולם הרפואה. מחקרים בודקים טכנולוגיות אלטרנטיביות לחיטוי ידיים כדי להתמודד עם בעיית העמידות של חיידקים לאלכוהול".

יש לציין שבכמה בתי חולים בארץ נוספה טכנולוגיית חיטוי ועיקור באמצעות מתקני קרינת על-סגול. בשנה שעברה מצאו חוקרים בארה"ב שזו טכנולוגיה יעילה יותר מחומרי החיטוי האחרים. החומרים הנפוצים ביותר בבתי החולים הם ספטול וג'ל.

בפברואר השנה דיווחה חברת החדשות בטלוויזיה על כמה בתי חולים בישראל שבהם משתמשים בחומר אלכו-ג'ל שאיננו נועד לחיטוי רפואי, וזאת בניגוד להוראות משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  חיטוי ידיים,  אלכוהול לחיטוי,  זיהומים בבתי החולים,  ספטול,  ג'ל לחיטוי,  חיטוי ועיקור,  היגיינת הידיים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.08.2018, 22:21

העמידות היא לISOPROPANOL לא לכל הכהלים

אנונימי/ת
06.08.2018, 23:40

מה לגבי השילוב עם כלורהקסידין ?