סוכרת

הקשר בין אדיפונקטין וחומצות שומן חופשיות עם תוצאים קרדיווסקולריים בסוכרת סוג 2

החוקרים מסיקים כי בניגוד למחקרים קודמים, אדיפונקטין קשור באופן פרוספקטיבי עם אירועים קרדיווסקולריים מאג'וריים ותמותה באנשים עם סוכרת סוג 2 ותסמונת כלילית חריפה

02.08.2018, 12:08
תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)
תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)

בעוקבות תצפיתיות נמצא כי אדיפונקטין קשור ביחס הפוך וחומצות שומן חופשיות (FFA) קשורות ביחס ישיר עם היארעות מחלה כלילית. אדיפונקטין הינו לרוב מופחת ו-FFA לרוב מוגברות בסוכרת סוג 2. החוקרים בחנו קשר בין אדיפונקטין ו-FFA עם MACEי(Major Cardiovascular events) ותמותה באנשים עם תסמונת כלילית חריפה וסוכרת סוג 2 באמצעות נתונים ממחקר ה-AleCardioי(Effect of Aleglitazar on Cardiovascular Outcomes After Acute Coronary Syndrome in Patients With Type 2 Diabetes Mellitus) אשר השווה את האגוניסט ל-PPAR-α/γ, אלגליטיזר עם טיפול אינבו.

באמצעות רגרסיית קוקס מתוקננת לדמוגרפיה, בדיקות מעבדה וטיפולים, החוקרים בחנו קשרים בין רמות אדיפונקטין ב-FFA או השינוי באדיפונקטין ו-FFA מתחילת המחקר עם MACE ותמותה.

החוקרים מצאו כי רמות כפולות של אדיפונקטין בסיס היו קשורות באופן מובהק סטטיסטית ישיר עם סיכון ל-MACE (יחס סיכונים 1.17; רווח בר-סמך 95% 1.08-1.27) ותמותה (1.52; 1.35-1.73). הכפלה של אדיפונקטין מתחילת המחקר ועד חודש 3 הייתה קשורה גם עם סיכון לתמותה (1.20; 1.03-1.41). רמות FFA בסיס, אך לא השינוי ב-FFA מתחילת המחקר היו קשורות עם סיכון מוגבר ל-MACE ותמותה.

החוקרים מסיקים כי בניגוד למחקרים קודמים, אדיפונקטין קשור באופן פרוספקטיבי עם MACE ותמותה באנשים עם סוכרת סוג 2 ותסמונת כלילית חריפה. כמו כן, עליה באדיפונקטין מתחילת המחקר קשורה בתמותה. ממצאים אלה מעלים את האפשרות כי אדיפונקטין הינו בעל השפעה שונה באנשים עם סוכרת סוג 2 ותסמונת כלילית חריפה ובאנשים ללא מחלה קרדיווסקולרית. בהתאם לממצאים ממחקרים קודמים, FFA קשורים בתוצאים שליליים.

מקור: 

Schrieks, I.L. et al. (2018) Diabetes Care. 41(8), 1792

נושאים קשורים:  סוכרת,  MACE,  אדיפונקטין,  FFA,  תוצאים קרדיווסקולריים,  מחקרים
תגובות