מסת שריר

השפעת תוספת חלבון על מסת ועוצמת שריר בזמן דיאטה

החוקרים לא מצאו שתזונה עשירה בחלבון מי גבינה מסייעת לשימור מסת השריר או חוזקו בנשים לאחר תום הווסת שסובלות מהשמנה ושנמצאות בתהליך ירידה במשקל באמצעות דיאטה

01.08.2018, 10:48
תוספי פרוטאין (צילום: אילוסטרציה)
תוספי פרוטאין (צילום: אילוסטרציה)

ידוע שרצוי לשמור על תזונה עשירת חלבון (במיוחד חלבון מי גבינה עשיר בלאוצין) על מנת לצמצם את ההשפעות השליליות של ירידת משקל על מסת השריר. עם זאת, יעילות גישה זו אינה ידועה.

במסגרת מחקר זה, 70 נשים בנות 65-50, לאחר הפסקת הווסת, הוקצו באופן אקראי לקבוצות שמירה על המשקל (weight maintenance -WM), ירידה במשקל תוך צריכת כמות מומלצת של חלבון (0.8 גרם לקילוגרם ליום) (קבוצת WL) או ירידה במשקל בתוספת חלבון מי גבינה (סך חלבון: 1.2 גרם לקילוגרם ליום) (קבוצת WL-PS). נפח שריר בירך ועוצמתו הוערכו במצב הבסיס ולאחר ירידה של 5% ו-10% במשקל בקבוצות הירידה במשקל ולאחר תקופה מקבילה בקבוצת WM (כ-3 וכ-6 חודשים, בהתאמה).

ירידה של 5% במשקל הגוף הביאה לירידה גדולה יותר בנפח השריר בקבוצת הירידה במשקל לעומת קבוצת הירידה במשקל שקיבלה תוסף חלבון מי גבינה (0.7% ± 4.7% לעומת 0.8% ± 2.8%, בהתאמה; P<0.05). לאחר ירידה של 10% במשקל, לא נראה הבדל משמעותי באבדן מסת השריר בין שתי הקבוצות וסך האובדן היה קטן בשתי הקבוצות (0.8% ± 5.5% ו-0.7% ± 4.5%, בהתאמה). ההתערבות התזונתית לא השפיעה על חוזק השריר.

על בסיס ממצאים אלה הסיקו החוקרים שתוספת של חלבון מי גבינה במהלך ירידה במשקל על רקע דיאטה לא מסייעת למסת השריר או לכוחו בנשים הסובלות מהשמנת יתר לאחר תום הווסת.

מקור: 

Smith, G.I. et al. Obesity (2018). 26 (5)

נושאים קשורים:  מסת שריר,  השמנה,  חלבון,  Whey,  דיאטה,  שומן,  BMI מדד מסת הגוף,  מנופאוזה,  נשים,  תוסף,  מחקרים
תגובות