חדשות

פרקליטות המדינה מתקשה לנמק בבג"ץ מדוע לא להעלות המס על טבק לגלגול

פרקליטות המדינה ביקשה דחייה של 45 יום בהגשת תגובתה לעתירה בעניין סירובו של שר האוצר להשוות המס על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות

מימין, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון. חילוקי דעות (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

פרקליטות המדינה ביקשה הארכה נוספת של חודש וחצי להגשת תגובתה לבג"ץ על העתירה שבה נדרש שר האוצר משה כחלון לנמק בבית המשפט מדוע איננו מוכן להעלות את המס על טבק לגלגול וכך להשוות אותו למס החל על סיגריות רגילות. הבקשה מעידה על קשיי המדינה לגבש כתב הגנה לעמדת שר האוצר. כך דיווח אתמול (ג') "דה מרקר".

העתירה לבג"ץ הוגשה על ידי המיזם הציבורי למיגור העישון. הפרקליטות אמורה היתה להגיש את תגובתה עד אתמול.

בדיווח נמסר כי לעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אפי מיכאלי, מצורפת חוות דעת כלכלית המצביעה על עלייה דרמטית בצריכת טבק לגלגול בכלל זה בקרב צעירים ונוער כתוצאה מהמס הנמוך המוטל עליו בהשוואה לזה המוטל על סיגריות רגילות.

כבר בדיונים שנערכו בנושא זה בוועדת הבריאות של הכנסת נמסר כי בתוך עשור עלתה צריכת הטבק לגלגול בישראל פי 99, ב-9,800%: ב-2007 הייתה צריכתו בהיקף שווה-ערך של כחצי מיליון חפיסות סיגריות רגילות לעומת 50 מיליון ב-2016.

בדיווח נמסר כי בבקשה שהגישה פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון נכתב כי באחרונה התקיימה ישיבה בפרקליטות, בהשתתפות נציגי משרדי האוצר והבריאות, ו"הם עודם מגבשים את עמדתם ביחד לעתירה". ברקע הדברים: חוסר הסכמה בין הדרג המקצועי במשרדים לבין השר כחלון המתנגד בתוקף להשוואת המס.

עד היום לא נימק השר באופן מסודר את הסיבות ומניעי התנגדותו, אולם בכמה הזדמנויות שעליהן דווח בתקשורת צוטט כמי שמסרב לקבל את נתוני משרד הבריאות לפיהם מדי שנה מתים כתוצאה מעישון 8,000 ישראלים וגם כי אין הוכחה שהעלאת המס תביא לירידה במימדי תופעת העישון.

שר הבריאות לעומתו, במענה לשאילתא של ח"כ יהודה גליק, אמר כי   "בהתבסס על מודל בינלאומי לחיזוי מקרי מוות כתוצאה מאי יישום מדיניות, העלאה של 10% במחיר הסיגריות צפויה להוביל לירידה של כ-12%-6% בשיעור המעשנים. בהתבסס על כך, השוואת המיסוי תמנע בסבירות גבוהה אלפי מקרי מוות בעשרות השנים הקרובות".

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמור להגיע ביום א' הקרוב לדיון מיוחד בוועדת הכנסת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול, בראשות ח"כ תמר זנדברג. הדיון, יעסוק במיסוי הטבק לגלגול.

בדיווח צוטטה שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "שר האוצר מוסיף להתעלם מחוות הדעת של גורמי המקצוע. בגלל לחצים פוליטיים מצידו, המדינה מתכחשת לאנשי המקצוע שלה ומפקירה את הציבור לידיהן של חברות הטבק. הנפגעים המרכזיים יהיו בני נוער וצעירים, החשופים יותר מכולם לסכנות ההתנסות וההתמכרות לטבק".

נושאים קשורים:  מאבק בעישון,  טבק לגלגול,  מס על טבק לגלגול,  עתירה לבג"ץ,  פרקליטות המדינה,  נזקי עישון,  שר האוצר משה כחלון,  חדשות,  המיזם למיגור העישון
תגובות
אנונימי/ת
25.07.2018, 19:07

גם הפרקליט הטוב ביותר לא יכול להפוך שחור ללבן. תרתי משמע

אנונימי/ת
25.07.2018, 21:17

אז יש לדוס המכונם-המכונה סגן שר הבריאות שותף-פחלון עם החיוך הדבילי שמגן על העניים עי הורדת תוחלת החיים שלהם

אנונימי/ת
06.08.2018, 22:00

מורידים את ההצעה של איתן כבל ויהודה גליק מסדר היום, נפגשים בחשאי אם נציגי חברות טבק ולא רוצים להשוות את המס על טבק לגלגול. מה הם מעשנים שם בממשלה ?