חדשות

הנציגים הרפואיים מנסים לשנות את הגזירה: דורשים ממשרד הבריאות דיון דחוף בנוהל המגביל עבודתם מול רופאים

1,500 נציגים רפואיים חתמו על עצומה הקוראת למשרד הבריאות לדון עימם בדחיפות בנוהל החדש העלול לטענתם לגרום לפיטורים של אלפים

תועמלנות רפואית (צילום: אילוסטרציה)

ועד הנציגים הרפואיים (תועמלנים) של חברות התרופות בישראל שיגר מכתב דחוף למנכ"ל משרד הבריאות בצירוף עצומה שעליה חתמו יותר מ-1,500 איש ובו דרישה לקיים עם נציגותם פגישה רשמית בהקשר לנוהל החדש של משרד הבריאות האוסר בין השאר לקיים פגישות אישיות בין הנציגים הרפואיים לבין רופאים. בכך הצטרפו הנציגים הרפואיים לדרישת הרופאים (הר"י).

העצומה דורשת מהמשרד לשמוע את טענותיהם בפגישה מסודרת עד סוף חודש אוגוסט, לפני שיינקטו צעדים נוספים ובטרם מועד החלת הנוהל החדש.

בעצומה נכתב: "אנו מכירים בצורך להסדיר את פעילות הענף במטרה לשמור על טוהר מקצוע הרפואה ושיקול הדעת של העוסקים בו, אך בד בבד עומדים על כך שהסדרה זו תיעשה בצורה ישרה ותוך שיח הדדי ומכבד בין הצדדים".

הנוהל, שעתיד להיכנס לתוקף בנובמבר 2018, נקבע באופן חד צדדי, ללא שום שיח או מתן זכות בסיסית לנציגים הרפואיים להשמיע את קולם ולהציג את עמדתם.

ועד הנציגים הרפואיים טוען כי הנוהל איננו עומד בקנה אחד עם שום הגיון מקצועי, שכן קיום פגישות עם רופאים הוא מהות עבודתם ופרנסתם של הנציגים והאיסור על כך מהווה פגיעה חמורה בחופש העיסוק של אלפי אנשים במקצוע ועלול להוביל לאיבוד פרנסתם של העובדים, רובם אמהות. העצומה קוראת למשרד הבריאות "לשמור על יחסים בריאים בין רופאים לנציגים רפואיים".

גם ההסתדרות הרפואית (הר"י) התייחסה לנוהל ובפנייה שהועברה בשבוע שעבר למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הדגישה ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של הר"י, כי הסעיף בנוהל המתייחס לפעילות הנציגים הרפואיים "נכתב באופן רחב, גורף ומחמיר ביותר, הפוגע הן במגזר הרופאים והן במגזר הנציגים הרפואיים, ואף עולה כדי הכפשתם. האיסור על פגישות 'בארבע עיניים' מביע חוסר אמון משווע בציבור הרופאים והנציגים הרפואיים בכללותם".

עוד ציינה ד"ר קרני כי הנוהל אף אוסר על הנציגים הרפואיים לספק מידע לרופאים על מחקרים עתידיים ותרופות שבפיתוח שלא נכנסו עדיין לשימוש בישראל. "הגבלה זו עלולה לגרום נזק לאלפי חולים, כיוון שמידע זה מאפשר לרופאים להשיג טיפולי חמלה או תרופות נסיוניות ללא עלות עבור חולים שבמקרים מסוימים זו התקווה האחרונה שנותרה עבורם.

"אנו מתקשים להבין את הרציונל האתי של הוראה זו, אשר איננה עולה בקנה אחד עם החובות החלות על הרופאים. הקשר בין רופאים לבין חברות תרופות הכרחי לצורך למידה, משוב הדדי והתפתחות מקצועית, וסעיף זה מעקר למעשה את היכולת לקבל מידע על מחקרים חדשים, ללמוד על תרופות חדשות, להתעדכן בדבר תופעות לוואי וכיוצא באלה.

"הגבלה זו מהווה פגיעה חמורה בשיח החופשי, בעידוד החדשנות ובחופש האקדמי המקצועי", הוסיפה ד"ר קרני. "הנזק שתגרום בפגיעה בקידום הרפואה ובחופש האקדמי והמקצועי יעלה על התועלת שלה".

ועד הפעולה של הנציגים הרפואיים הוא קבוצה עצמאית, בלתי ממומנת ובלתי תלויה, הפועלת בשם יותר מ-1,000 נציגים רפואיים במטרה להסדיר את מעמדם, בצורה שתאפשר התנהלות מפוקחת הן של הנציגים והן של הרופאים תוך שמירה על החוק, המוסר וכללי האתיקה המקצועיים. הסדרה זו תאפשר לשלול את העסקתו של כל מאן דהוא שיחרוג ממנה. "הנוהל מטיל דופי חמור בכבודנו ויושרנו המקצועי, תוך הכללה על ציבור שלם", ציין הוועד במכתבו. "הוא פוגע באופן מהותי בחופש העיסוק ועלול להביא לכדי פיטורים של אלפים, מעבר לפגיעה במערכת הבריאות בכללותה".

נושאים קשורים:  תועמלנות רפואית,  ועד הנציגים הרפואיים,  עצומה,  נוהל משרד הבריאות,  חדשות,  מאבק התועמלנים
תגובות
אנונימי/ת
23.07.2018, 10:01

מאבק ראוי.

אנונימי/ת
23.07.2018, 14:33

מאבק חשוב בנוהל הזוי...

אנונימי/ת
23.07.2018, 17:37

מי הגאון שכתבת את הנוהל הזה? הוא מבין שאין מערכת בריאות בלי חברות פארמה?.

23.07.2018, 23:08

העבודה של התועמלנים חשובה ולעתים חשובה מאוד. אתן דוגמה: לפני מספר שנים אורתופדים וכירורגים רבים לא היכירו את הטיפול בכאב נוירופאתי. את הפן הזה חשפו לרופאים רבים תועמלנים. הם עשו זאת על מנת לקדם רישום של ליריקה וסימבלטה, אך לשם כך היה צורך לקדם את ההבנה של הרופאים לנושא הכאב הנוירופאתי. הנושא קודם על ידי מפגשים, שיחות וימי עיון שאורגנו על ידי תועמלנים וחברות התרופות.

23.07.2018, 23:38

זהו גול עצמי שחברות התרופות הרוויחו ביושר. הכל התחיל בתקנה קטנה ש"הורחבה" על ידי חברות התרופות שלא לחלק דוגמיות מהסיבה: "חלק מהרופאים סוחר בדוגמיות". אין השפלה גדולה מזאת לציבור הרופאים הנאמן המבקש לתת דוגמית לנסיון למטופל לפני שהוא מעמיס עליו את עלויות הרכישה. ברור מאיליו שהמטרה של חברת התרופות היה לחסוך כסף ולא שום מטרה אחרת. לא נאסר על חברות התרופות לחלק דוגמיות הבקשה הייתה רק להסדיר את נוהל ההובלה שלהם (שלא יתבשל בתא המטען). זה רק עניין של זמן עד שהנחיות דרקוניות נוספות (חוק ההסדרים 2016, חוק הצינון וכו') יתפוצץ בפני הוגיו

אנונימי/ת
23.07.2018, 23:50

נתן חבל שאתה מגיב בכזה ביטחון על נושא שאין לך כנראה מושג לגביו. א. החוק הוא יוזמה של משרד הבריאות, לחברות הפארמה לא הייתה שום בעיה להמשיך לקדם את המוצרים דרך דוגמאות. ב. נעשו מאמצים רבים לספק דוגמאות לבתי מרקחת, לשימוש הרופאים בבתי החולים ובקהילה, בירוקרטיה של משרד הבריאות מנעה את זה ואת האופציה הזו שהם בעצמם הגדירו (אומר את זה כמי שהיה מעורב בניסיונות לפצח את הבירוקרטיה הזו)

24.07.2018, 00:57

אז דווקא בנושא זה שוחחתי עם האחראי על הנושא במשרד הבריאות. הוא ציין בפני שמעולם לא הייתה כוונה לאסור על מתן דוגמיות אלא רק לקבוע נהלים לחלוקה "בטוחה" שלהם. המאבק של חברות התרופות היה צריך להתחיל אז.

אנונימי/ת
24.07.2018, 10:50

נו והאחראי במשרד הבריאות אמין בעינך , איזה אינטרס היה לחברות להפסיק לתת דוגמיות ? הכוונה הייתה רק לקבוע כללים - בלי תכלית בחי סיבה ובלי מחשבה.

אנונימי/ת
25.07.2018, 08:46

צר לי לאכזב אותך!! חברות התרופות נפגעו קשות מהאיסור לחלק דוגמאות ובשום אופן לא היתה כוונה רק להסדיר את נושא איחסון התרופות. מזה שנים שמשרד הבריאות מחבל בכל דבר טוב וראוי כולל איסור על יציאה לסדנאות לימוד חשובות , ופוגע בעיקר ברפואה טובה ומתקדמת במדינה.

אנונימי/ת
25.07.2018, 02:02

הי, בתור תועמלנית חייבת לציין שזה פשוט הוצאת דיבה לכל דבר!!
השחירו את המקצוע! ייצגו אותנו באור הכי שלילי שיש וכמקצוע העוסק ב״ נוכלויות ״ ו״ קומבינות ״ בנינו לבין הרופאים. כל התועמלנים הם יוצאי אקדמיה, השיחות בחדר הרופא הן שיחות מאוד אינטילגנטיות מאוד מקצועיות ואיכותיות, בחברה שאני עובדת בה יש דגש מאוד חד וברור על קוד אתיקה, יש לנו המון רגישיות לחולים הבא לידי ביטוי בחולים הממתינים לרופא וכמו כן גם בהסבר לרופא על גוון החולים שלא מתאים להם לקבל את התרופות שלנו.
בנוסף, הנוהל הזה גם מייצג את הרופאים באור שלילי, מייצג אותם כמושחתים ולא ישרים מה שגורם לכלל הציבור לאבד אימון ברופא המטפל ובשיקול דעתו. למה שלא ישאלו את הרופאים מה דעתם על שיחות 4 עיניים עם תועמלנים? ויספרו את הצד שלהם, כמה שהם מתחדשים במידע ואינפורמציה הכרחית ויותר חשוב מהכול לסמוך על השיקול דעת והיושרה שלהם !!!!
מגיע גם קצת כבוד לרופאים ולא אחרי שהם הקדישו את חייהם למקצוע לצייר אותם באוכלי חינם ורודפי בצע.
תתנו לאנשים להתפרנס.

ממש חלם. הוראה לא הגיונית שתפגע בראש ובראשונה בחולים מהם תימנע אפשרות טיפול חדשנית ואשר תפגע בפתוח מוצרים חדשים. חוסר הגיון שיביא לתוצאות חמורות.