שפעת

מדוע שיעורי ההתחסנות נגד שפעת נמוכים בערב הסעודית?

החוקרים יצרו שאלון שמטרתו הייתה לבדוק מה הם הגורמים לכך ששיעורי ההתחסנות כנגד שפעת נמוכים בערב הסעודית והציעו דרכים שיכולות להעלות את שיעורי ההתחסנות

18.07.2018, 12:55

מטרת המחקר הייתה לבחון את האמונות, הגישות והמחסומים הקשורים לחיסונים העונתיים לשפעת בקרב אנשים שביקרו במרפאות רפואה ראשונית. החוקרים ביצעו מחקר חתך, אשר התבסס על שאלונים במילוי עצמי וכלל 300 משתתפים שביקרו במרכזי רפואת משפחה ב-King Abdulaziz Medical City בריאד, ערב הסעודית, בין מאי 2017 לאוקטובר 2017.

מרבית המשתתפים במחקר דיווחו שהם מעולם לא קיבלו חיסון (63.3%), אך מרביתם ענו כי הם מתכוונים לקבל חיסון בעתיד. מתוך המשתתפים, רק 7.7% חוו תופעות לוואי כתוצאה מחיסון נגד שפעת. הסיבות שהמשתתפים כתבו להימנעות מחיסונים כללו: רצון להימנע מתרופות, העובדה שלא מדובר בחובה על פי משרד הבריאות, חששות בנוגע לתופעות הלוואי, אמונה שהם מצויים בסיכון נמוך לחלות בשפעת והרעיון ששפעת הינה מחלה קלה ואין צורך למנוע אותה.

החוקרים מצאו כי שיעור המתחסנים היה גבוה יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים. יותר נשים, בהשוואה לגברים, אמרו שהן לא רוצות לקבל חיסון לשפעת בגלל חששות מתופעות הלוואי של החיסון או פחד כללי מזריקות.

מסקנות המחקר הראו שלמרות שמרבית המטופלים חוששים משפעת ומאמינים שהחיסון יעיל, שיעורי ההתחסנות נגד שפעת נמוכים. החוקרים הסיקו כי קיים צורך בחינוך ציבורי נרחב יותר והסדרה של החיסונים במסגרת שירותי הבריאות על מנת להתגבר על המחסומים שדווחו על ידי המשתתפים.

מקור: 

Sagor, K.H. et al. (2018) Saudi Medical Journal 39,7.

נושאים קשורים:  שפעת,  חיסונים,  תופעות לוואי,  משרד הבריאות,  חינוך ציבורי,  מחקרים