אלצהיימר

השפעת טיפול כולינרגי בשלבים מוקדמים של מחלת האלצהיימר

מחקר זה בדק את ההשפעה של טיפול כולינרגי על הזיכרון לטווח הקצר של מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי קל בהשוואה לקבוצת ביקורת של משתתפים בריאים

18.07.2018, 10:49
אלצהיימר (צילום: אילוסטרציה)
אלצהיימר (צילום: אילוסטרציה)

בשלבים המוקדמים של מחלת האלצהיימר, אשר לרוב מתבטאים באובדן מתמשך של הזיכרון לטווח הקצר, הניוון העצבי משפיע בעיקר על הנוירונים הכולינרגים שנמצאים באזור הבזאלי במוח הקדמי (basal forebrain). כתוצאה מכך, פעמים רבות, הטיפול במחלת האלצהיימר נעשה באמצעות תרופות אשר מכוונות למערכת הכולינרגית. בשונה מכך, קיים ויכוח לגבי טיפול כולינרגי במקרים של ליקויים קוגניטיביים קלים מכיוון שהמידע בנוגע ליעילות הטיפול נותר שנוי במחלוקת.

המחקר הנוכחי בדק את הקשר בין ההשפעות של טיפול כולינרגי לבין השלמות של המערכת הכולינרגית בקרב מטופלים עם ליקוי קוגניטיבי קל כתוצאה מאלצהיימר.

במחקר השתתפו 14 מטופלים בעלי ליקוי קוגניטיבי קל אשר נגרם ככל הנראה מאלצהיימר ו-16 מבוגרים נוספים באותו גיל, בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין. המשתתפים התבקשו לבצע משימת זיכרון קצרה במהלך בדיקת FMRIי(Functional magnetic resonance) תחת שלושה תנאים שונים: (1) ללא קבלת טיפול תרופתי, (2) עם קבלת אינבו, ו-(3) עם קבלת מנה בודדת של rivastigmineי(3 מ"ג).

החוקרים מדדו את הפעילות של acetylcholinesterase בקליפת המוח באמצעות PET עם 11C-N-methyl-4-piperidyl acetateי(MP4A). נמצא שהפעילות של acetylcholinesterase בקליפת המוח ירדה באופן מובהק בקרב קבוצת המטופלים בהשוואה לקבוצת הביקורת, בייחוד באונות הטמפורליות.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, נמצא שללא מתן טיפול תרופתי ישנה ירידה קלה בתפקוד הקוגניטיבי, אשר מקושרת לתפקוד נוירונלי מופחת הקשור לזיכרון ב-fusiform gyrus ולדה-אקטיבציה פגועה באזור ה-cingulate cortex האחורי. ההבדלים הללו היו פחות בולטים תחת גירוי כולינרגי עם Rivastigmine: המטופלים הראו פעילות נוירונלית מוגברת ב-fusiform gyrus הימני, אך הם הראו גם דה-אקטיבציה מוגברת של ה- cingulate cortex האחורי תחת טיפול עם Rivastigmine, בהשוואה לאינבו. בשונה מכך, בקבוצת הבקרה נצפתה ירידה בפעילות של ה-fusiform gyrus וירידה בדה-אקטיבציה של ה-cingulate האחורי תחת טיפול עם Rivastigmine, בהשוואה לאינבו.

החוקרים מצאו כי בשתי הקבוצות, השינוי בפעילות הנוירונלית בתגובה ל-Rivastigmine היה בעל קשר שלילי לפעילות מקומית של acetylcholinesterase. ברמה ההתנהגותית, אנליזה של משתנים חשפה אינטראקציה משמעותית בין קבוצה לטיפול בביצועים הקשורים לזיכרון קצר טווח, כאשר לוקחים בחשבון את הניוון של החומר האפור בהיפוקמפוס ואת התפקוד.

תוצאות המחקר מצביעות על כך ש-Rivastigmine משפיע בצורה שונה על הפעילות של נוירונים הקשורים לזיכרון בקרב מטופלים עם פגיעה קוגניטיבית קלה בהשוואה לאנשים עם תפקוד קוגניטיבי תקין, באותם גילאים, על סמך הפעילות של acetylcholinesterase כסמן לשלמות המערכת הכולינרגית הקורטיקלית. בנוסף, נמצא קשר בלתי תלוי בין היפוקמפוס שמור לבין הביצועים הקשורים בזיכרון תחת טיפול במעכבי acetylcholinesterase.

מקור: 

Richter, N. et al (2018) Brain 141,3.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  acetylcholinesterase,  MP4A,  זיכרון קצר טווח,  fMRI,  Rivastigmine,  תפקוד קוגניטיבי,  תרופות כולינרגיות,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2018, 03:13

ומה עם החרדות הקשות, האיריטביליות, התפי הפאניקה והערנות והצעקות בלילה?
לאצטילכולין יש מחיר! מלבד למידה וזכרון הוא ביחד עם גלוטמאט יכול לייסר בנאדם.
זהירות.

מסקנת המחקר אינה ברורה. האם טפול כולינרגי משפר את הזכרון לטווח קצר או לא?