חדשות

מנכ"ל שירותי בריאות כללית פורש מתפקידו במפתיע: "אם אתה לא בית חולים ממשלתי, אין לך סיכוי"

לאחר שנה אחת בלבד בתפקיד, הודיע נועז בר ניר על הסיבות להתפטרותו: "שחיקה בתקציבים, רגולציה מכבידה ומערכת בריאות במשבר שהולכת לכיוון רע"

נועז בר ניר התפטר מתפקיד מנכ"ל ה"כללית". "רגולציה מכבידה" (צילום: "כללית")

מנכ"ל שירותי בריאות כללית נועז בר ניר הודיע היום (ג') במפתיע על פרישה מהתפקיד שאותו מילא שנה אחת בלבד. במכתב לדירקטוריון הקופה כתב בר ניר, בין השאר, כי בין הסיבות שהובילו אותו להחלטה: השחיקה בתקציבים המועברים לקופה על ידי המדינה והרגולציה המכבידה.

"לאור המצב הקיים, אי אפשר לתת לאזרח הישראלי את מה שמגיע לבריאותו. המערכת למעשה במשבר. מאז כניסת חוק הבריאות לתוקף ב-1994, נתח הבריאות בהוצאה הלאומית ירד מ-7.9% ל-7.3% בעוד ששיעור צרכני הבריאות הכבדים, כלומר הקשישים, גדל ב-20% והוא אף יגדל עוד יותר בעתיד הלא רחוק, תוך גידול בהוצאה הפרטית, תופעה שהיא חריגה יחסית למדינות ה-OECD".

סיבות נוספות שאותן מנה במכתבו: "הפערים בתקצוב בתי החולים הממשלתיים של המדינה בהשוואה לתקצוב בתי החולים שבבעלות הכללית". הוא ציין כי השקיע מאמצים כדי לספק "שירות שוויוני לכלל מבוטחי הקופה תוך התמקדות בהשקעה בטכנולוגיות מודרניות".

בר ניר, בן 53, כיהן בעבר כסמנכ"ל כספים ב"כללית" והיה גם מנכ"ל משרד התיירות. בתפקידו האחרון לפני הגיעו ל"כללית" היה מנכ"ל התאחדות המלונות. הוא החליף כמנכ"ל "כללית" את אלי דפס שסיים כהונה של עשור.

בשיחה עם כתב "כלכליסט" הוסיף בר ניר: "בסוף היום, מערכת הבריאות הולכת לכיוון לא טוב. כמנכ"ל קשה לי עם זה. המערכת במשבר ואין לה סיכוי. אם אתה לא בית חולים ממשלתי, אין לך סיכוי. אנחנו בבעיה גדולה של גירעונות בבתי החולים של הקופה. במערכת הבריאות, במקום לעבוד ביחד, אנחנו עובדים הרבה פעמים האחד נגד השני. ניסיתי לעשות דברים רבים, לאגד את קופות החולים, לאגד את בתי החולים הציבוריים, אבל הדברים זזים מאוד לאט".

אלי אדמוני, יו"ר הדירקטוריון של ה"כללית", מסר בהודעתו: "ברצוני להודות לבר ניר על תרומתו הרבה. בשנה האחרונה הוביל את הפעילות לצמצום האפליה התקציבית הקיימת בין בתי החולים הממשלתיים לבין בתי החולים שאינם בבעלות המדינה (רובם של הקופה). כמו כן, קידם באופן משמעותי את רפואת האון-ליין ב'כללית' והציב במרכז את השירות הרפואי והמנהלי מנקודת ראותו של המטופל. בשם הדירקטוריון אני מודה לו על תרומתו רבת השנים ל'כללית' בתפקידו כמנכ"ל ובתפקידיו הקודמים ומאחל לו הצלחה רבה בהמשך דרכו".

בדיווח באתר "כלכליסט" נמסר כי  מאחורי הקלעים של הליך המינוי של בר ניר, לפני כשנה, התחוללה דרמה כיוון שמועמדותו נתקלה בביקורת בתוך הארגון ומחוצה לו. ועד העובדים של הקופה התנגד למינוי ודרש שמי שיקבל את התפקיד יבוא מתוך שירותי בריאות כללית.

ל"דה מרקר" הוסיף בר ניר כי בסוף השבוע הבא ייצא לחופשה מתוכננת של כמה שבועות להודו. ייתכן שיסיים מעשית את תפקידו עוד בטרם ייבחר לו מחליף. בינתיים תנוהל הקופה על ידי היו"ר אדמוני וצוות מצומצם של סמנכ"לים.

בדיווח נמסר עוד כי השנה שבה מילא את תפקיד המנכ"ל "התאפיינה ביחסי עבודה עכורים בינו לבין ועד העובדים ובהתנגשויות בין הקופה לממשלה". במכתב ההתפטרות שלו הדגיש בר ניר את "הסד התקציבי שבו פועלת הקופה ושחיקת המקורות שלא מאפשרת לתת לאזרח הישראלי את מה שמגיע לבריאותו".

עוד אמר כי הוא מעריך שהמצב הפיננסי של הקופה ימשיך להיות חמור ו"עם כאלה גרעונות מטורפים, אין סיכוי גדול להצליח. הגעתי, ראיתי וניסיתי. אני מבין שהמערכת לא הולכת לכיוון טוב ובתנאים האלה קשה להצליח. אמרתי את זה גם לסגן השר".

בהמשך אמר ל"דה מרקר: "את נושאת המטוסים הזו מאוד קשה לנווט בסיטואציה הקיימת. בסוף היום אתה צריך לדעת אם אתה נלחם או לא נלחם, ואני החלטתי שיש בעיה ואני לא מאמין שנצליח לייצב את הספינה.

"מכל הכיוונים יורים פה אחד על השני, בתי חולים על קופות חולים, גופים אחרים, ממשלה, כולם יורים אחד על השני במקום שהמערכת תלך יחד - ויש לזה מחיר. ניסיתי הול, כולל הקמת איגוד קופות חולים, הצעות חוק, ואני מבין שזה הולך לכיוון של קיר אטום. במצב שבו המשאבים כל כך דלים, כולם רבים האחד עם השני על הפירורים שזורקים לנו וכולם נלחמים אחד בשני ויש לזה מחיר".

בהודעה שמסרה דוברות ה"כללית" נמסר כי דירקטוריון הקופה הגדולה בישראל יתכנס בקרוב על מנת להודיע על הרכבה של ועדת האיתור לבחירת מנכ"ל חדש.

נושאים קשורים:  מנכ"ל שירותי בריאות כללית נועז בר ניר,  שירותי בריאות כללית,  התפטרות,  דירקטוריון הכללית,  ועד עובדי הכללית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.07.2018, 20:10

רגע, לא הבנתי, מצב בתי החולים הממשלתיים טוב?

אנונימי/ת
17.07.2018, 22:37

לא ברור. האיש כלכלן, לא רופא ולא מנהן מתוך הקופה. כשנכנס לתפקיד לא ידע מה הבעיות הפיננסיות של הקופה? הכל נחת עליו במפתיע בשנה האחרונה?

אנונימי/ת
18.07.2018, 16:00

לך לך לדרכך ומאין באת לא היית מינוי ראוי ולא היה לך מה לחפש שם מלכתחילה בהצלחה איש יקר!

אנונימי/ת
18.07.2018, 16:00

לך לך לדרכך ומאין באת לא היית מינוי ראוי ולא היה לך מה לחפש שם מלכתחילה בהצלחה איש יקר!

אנונימי/ת
18.07.2018, 21:23

אמנם יהיו שיתלו את התפטרותו ביחסי אנוש אבל גם אם זה נכון הרי שהניתוח שלו את המערכת צודק ב100%, המערכת בקריסה ואנשים לא מבינים את זה, אין תקציבים, התורים ארוכים ובלתי נסבלים וההוצאה הפרטית לנפש על בריאות הולכת וגדלה. הממשלה מעוניינת שכל מי שיכול ילך לרפואה פרטית וישלם על כך ומי שלא יכול לשלם, שיתפגר בשקט.

אנונימי/ת
19.07.2018, 03:05

הוא צודק.

אנונימי/ת
20.07.2018, 20:08

פרופסור חיים דורון היה מנכל הקופה בשנות השבעים והעיף אותה קדימה. זו הקופה השניה בגודלה בעולם(!) אחרי קייזר פרמננטה האמריקאית. באמת צריך אנשי חזון, לא כלכלנים, בראש ארגון המספק שירותי רפואה.

אנונימי/ת
20.07.2018, 22:21

התברר שהנועז הוא מוג לב. בא, ראה את המציאות וברח. לא ראוי לשום תפקיד ציבורי.

לאנונימי המתייחס לפרופ' חיים דורון ז'ל :
אכן היה אדם עם חזון מרחיק לכת...
חבל שאבד האידיאל המוסרי-מצפוני כי "הצלת חיים" במשמעותו הרחבה ביותר עולה לאין שעור על "איזון תקציבי" והתיעלות ...
ראו לאן הדרדרה מע' הבריאות, כשהיא מובלת ע'י קברניטים חסרי הבנה ברפואה...
"הכסף אינו חזות הכל" !
מי יתן ומנהיגות דוגמת פרופ' דורון ז'ל תחזור ותנהל את מע' הבריאות... מי יתן...
פרופ' תיאו דב גולן.

21.07.2018, 09:57

פרופ' גולן אני מצטרפת לדבריך הנכונים.

אנונימי/ת
21.07.2018, 11:16

כמה אנשים עוד נשארו כמו תיאו? אנשי מוסר שאכפת להם, אנשי חמלה כלפי החולה, אנשים העושים למען הרפואה והחברה בישראל ולא לביתם. היש תקווה שירבו כחברינו תיאו?

למגיבים האחרונים,
תתפלאו אך אני פוגש גם כיום קולגות ש"איכפת להם", אבל הם מיואשים ושחוקים וחסרי תקווה ( כמו נועז, אף שאינו רופא "שחוק" הוא איבד כל תקווה).
לכל אלה אני אומר אישית :
אין להרים ידיים! אסור להתייאש.
יש לנסות לשנות ....רק מי שמוכן לנסות גם עשוי להצליח.
מי יתן ויופיע אותו מנהיג המוכן לנסות,והיכול למשוך את האחרים להצטרף למהלך...
פרופ' תיאו דב גולן.

למגיבים האחרונים,
תתפלאו אך אני פוגש גם כיום קולגות ש"איכפת להם", אבל הם מיואשים ושחוקים וחסרי תקווה ( כמו נועז, אף שאינו רופא "שחוק" הוא איבד כל תקווה).
לכל אלה אני אומר אישית :
אין להרים ידיים! אסור להתייאש.
יש לנסות לשנות ....רק מי שמוכן לנסות גם עשוי להצליח.
מי יתן ויופיע אותו מנהיג המוכן לנסות,והיכול למשוך את האחרים להצטרף למהלך...
פרופ' תיאו דב גולן.