סיגריות

היענות לורניקלין מובילה לשיעור גבוה של הפסקת עישון בקרב מטופלים עם סרטן

בנוסף, החוקרים בחנו ומצאו גורמים המנבאים היענות גבוהה לורניקלין בקרב 207 מטופלים עם סרטן

עישון (shutterstock)

מידת ההיענות של מעשנים לטיפול פרמקולוגי מנבאת הצלחה טיפולית בהיבט גמילה מעישון. פיתוח של התערבויות להגברת היענות דורש זיהוי של גורמים מנבאים להיענות ובפרט באוכלוסיות קליניות ספציפיות.

החוקרים השתמשו במידע מפאזת תווית-פתוחה של ניסוי קליני אשר נמשך 12 שבועות. במחקר נבדק השימוש בורניקלין עבור תלות בטבק בקרב מטופלים עם סרטן (207 מטופלים). החוקרים בחנו את הקשר בין היענות מדווחת עצמית לורניקלין להפסקת עישון מאומתת, משתנים דמוגרפיים ותלויי מחלה ושינויים מוקדמים בקוגניציה, אפקט, גמילה, גורמים המחזקים עישון, תופעות לוואי של תרופות ומאפיינים של היענות לורניקלין.

החוקרים מצאו כי בתום 12 שבועות, 35% מאוכלוסיית המדגם הפסיקה לעשן ו-52% דיווחו כי נטלו מעל 80% מהורניקלין. היענות לורניקלין היתה קשורה עם הפסקת עישון (p<0.001).י58% מהמשתתפים שהתמידו בטיפול הפסיקו לעשן לעומת 11% מאלה שלא התמידו בטיפול. מטופלים שדיווחו על הפחתה מוקדמת במצב רוח דכאוני והפחתה בשביעות רצון מעישון, או חוו עלייה בתופעות הטוקסיות של עישון, הדגימו היענות גבוהה יותר לורניקלין (p<0.05 עבור כלל התוצאים). הקשר בין היענות גבוהה יותר לשיפור קוגניטיבי, השתוקקות נמוכה יותר, בעיות שינה מופחתות והקאות מופחתות התקרבה למובהקות סטטיסטית (p<0.10).

מסקנת החוקרים היא כי בקרב מטופלים עם סרטן עם תלות בטבק המטופלים עם ורניקלין, ההיענות קשורה בהפסקת עישון. שינויים מוקדמים במצב רוח דכאוני ושביעות רצון מעישון מנבאים היענות לטיפול. לפיכך, היתרונות של ורניקלין לצורך טיפול בהפרעת תלות בטבק בקרב מטופלים עם סרטן תלויים בשיפור ההיענות על ידי התייחסות לסימנים מוקדמים של דיכאון והפחתה ב"יתרונות" הנתפשים של עישון.

מקור: 

Crawford, G. et al. (2018) Nicotine and Tobacco Research. Epub

נושאים קשורים:  סיגריות,  ניקוטין,  התמכרות,  גמילה,  ורניקלין,  סרטן,  השתוקקות,  דיכאון,  מחקרים