חדשות

גירוי חשמלי לטיפול בשיתוק בפנים ובשיתוק מיתרי הקול ב"הלל יפה"

הגירוי החשמלי, NMES) neuromuscular electrical stimulation), מופק מאלקטרודות המודבקות לאזור הפנים של המטופל, גורם לכיווץ שרירים ומשפר את תפקוד העצב שנפגע

טיפול במכשיר החדשני במרפאת השמיעה והדיבור של היחידה לאף אוזן גרון ב"הלל יפה"

היחידה לאף-אוזן-גרון וכירורגיה של ראש-צוואר במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה החלה להשתמש במכשיר חדשני מסוגו לטיפול בסובלים משיתוק עצב הפנים ע"ש בל (פציאליס) ולסובלים מצרידות עקב שיתוק במיתרי הקול. בטיפול המשלים טיפולים שמרניים, מסר בית החולים, מייצר המכשיר גירוי חשמלי וכך גורם לכיווץ שרירים. המטרה: לשפר את תפקוד העצב שנפגע.

הגירוי החשמלי, NMES) neuromuscular electrical stimulation) מופק מאלקטרודות המודבקות לאזור הפנים של המטופל. הוא מופעל בהצלחה באירופה ובארה"ב (קיבל אישור רגולטורי של ה-FDA). מ"הלל יפה" נמסר שהוא המרכז הרפואי הראשון בישראל שעושה שימוש במכשיר זה. הטיפול עצמו מתבצע על ידי רופא אף-אוזן-גרון וקלינאי תקשורת.

פציאליס, או שיתוק ע"ש בל, היא הפרעה עצבית המתבטאת בחולשה או בשיתוק של שרירי הפנים. מצב זה מתרחש בפתאומיות. צד הפנים שנפגע ייראה נפול או נוקשה ויגרום לאי-סימטריה של הפנים. כ-4% מהאוכלוסיה עלולים להיפגע מהפרעה זו שאיננה תמיד ברורה. במרבית המקרים השיתוק חולף בתוך מספר שבועות. במצבים הקשים נשארים סימני א-סימטריה קבועה. הטיפול במקרה זה הוא בסטרואידים ובפיזיותרפיה משקמת.

המכשיר החדש מהווה אלטרנטיבה במידה שהטיפול הרגיל אינו מסייע. בנוסף לטיפול בפציאליס מאפשר המכשיר גם טיפול בשיתוק מיתרי הקול. במצב זה חל איבוד מוחלט של האספקה העצבית למיתרי הקול. התוצאה: מיתרי הקול מאבדים תנועה או הם בעלי תנועה מוגבלת – מצב שיוצר הפרעה בקול, בבליעה וצרידות מתמשכת.

הטיפול הראשוני במצב הזה הוא שמרני, אצל קלינאי תקשורת. אם יש צורך, מבוצע טיפול ניתוחי. הטיפול באלקטרו-סטימולציה מהווה לכן חלופה נוספת בטרם ניתוח.

הטיפול איננו נכלל בסל, נעשה רק עם הפניה מרופא הקהילה ומחייב גם אבחון ראשוני.

נושאים קשורים:  פציאליס,  שיתוק ע"ש בל,  שיתוק מיתרי הקול
תגובות
אנונימי/ת
18.07.2018, 19:43

זאת עבודה בעיניים. גירוי חשמלי לשריר יכול לשמר את מסת השריר ולמנוע דלדול שלו, אבל לא יכול לשפר את ההפעלה הרצונית של השריר (כי יש נתק בין המח לשריר). תהליך של ההתאוששות של עצב אחרי אירוע דלקתי כמו בלס פלסי תלוי במידת הפגיעה באקסונים ולכן שונה מאד מחולה לחולה. אבל שריר מחושמל לא מגדל אקסונים!