חדשות

היפוקרטס ללא כוונת רווח: הרופאים בשווייץ מרעננים את שבועת הרופאים

ההתאגדות השווייצרית לרפואה הודיעה כי תאמץ נוסח חדש לשבועה עתיקת היומין לפיו מתחייבים הרופאים לא להיכנע לבצע כסף ולא לבצע פרוצדורות מיותרות

שווייץ. התחייבות לרפואה ללא בצע כסף. אילוסטרציה

שבועת היפוקרטס, לפיה נשבעים רופאים כמעט בכל העולם לפעול בהתאם לקוד אתי, עוברת עתה בשווייץ ריענון ושיפוץ. בשבוע שעבר התאספו 40 רופאי בית החולים האזורי של פרייבורג ונשבעו לעמוד איתן מול הטרנד ההולך ומתגבר של "רפואה ממוקדת כסף", כפי שמכנים אותה. במילים אחרות: הם נשבעו לא להיכנע ללחצים כלכליים ולא לנתח או לבצע פרוצדורות מיותרות. כלומר, לא להפגין תאוות בצע.

הרופאים בעיר פרייבורג היו בעניין הזה ממש החלוצים שלפני המחנה. ההתאגדות השווייצרית לרפואה הודיעה כבר כי תאמץ את נוסח "שבועת שווייץ" ורופאי בתי החולים בכל רחבי המדינה ייקראו להישבע לה בימים הקרובים.

שבועת היפוקרטס היא אחת העתיקות בעולם ולפיה מתחייבים אנשי מקצוע, לקוד אתי ברור. הטקסט המקורי שלה מיוחס לרופא היווני היפוקרטס הנחשב לחלוץ הפרקטיקה הרפואית המבוססת על "מדע רציונלי" .

העיקרון הבסיסי בה הוא שהרופא מתחייב בשבועה הזאת לפעול בכל דרך שהיא ואך ורק כדי לרפא את החולים ולעולם לא להזיק להם. כמו כן יש בה סעיף שבו הנשבעים מתחייבים לכבד את מורי הרפואה המעבירים לדורות הבאים, החדשים, את הידע שלהם וכן יש בה התחייבות לשמור על הסודות הבריאותיים של החולים שבהם הרופאים מטפלים (חיסיון).

השבועה עתיקת היומין עדיין נוכחת בתרבות הרפואית ובוגרי בתי ספר לרפואה ברוב המדינות נוהגים להיאסף בתום לימודיהם לטקס שבו הם מתחייבים למלא אחרי אותה שבועה מפורסמת.

הדיווחים שהופיעו בעיתוני שווייץ על החידוש שיזמו רופאי בית החולים בעיר פרייבורג עוררו מיד תגובות. "על הרופאים להתחיל גם למלא אחרי השבועה בנוסח החדש, ובהקדם", כתב אחד מאזרחי המדינה. "אשתי לדוגמה טופלה באחרונה בבית החולים טרימליספיטל, ערכו לה שם בדיקות רבות, נוספות, הרבה מעבר למה שרופא המשפחה ואפילו רופא הבית של בית החולים עצמו הורו לבצע לה.

"בסיום תקופת שהותה באותו בית חולים קיבלנו את החשבון. הוא היה גבוה מאוד – כמעט 2,000 פרנק שווייצרי, כאשר למעשה היינו צריכים לשלם לכל היותר אולי 500 פרנק, אלמלא בוצעו כל כך הרבה בדיקות מיותרות. בית החולים הפגין במקרה הזה חמדנות לשמה, בצע כסף.

"מיותר לציין", מציין האזרח בתגובתו, "שכאשר שאלנו מדוע נעשו כל כך הרבה בדיקות, מעל ומעבר לנדרש, קיבלנו את התשובה הקצרה: 'רצינו להיות בטוחים שאין סיבוכים'. וזה הסבר/ תירוץ מוזר מאוד בעולם הנוכחי של בדיקות מעבדה משוכללות, הנעשות באמצעות ציוד מתוחכם. כלומר, כשאין חדש - פירושו חדשות טובות.

"עולה חשד ברור שבדיקות שהופיעו בחשבון אולי לא נעשו בכלל, כי לא היה בהן צורך ואולי איש לא ביצע את האנליזות, ולכן לא יידעו אותנו, כפי שמצופה, שהתוצאות מראות כי אשתי בריאה.

"אני, כמו אזרחים תמימים רבים אחרים, לא מאמין בבתי החולים ובמעבדות שלהם משום שהם רוצים רק יותר כסף ובמיוחד הם מחפשים אותו אצל אנשים שאינם אזרחי המדינה, שמגיעים לכאן".

נושאים קשורים:  שבועת היפוקרטס,  שבועת הרופאים,  פרייבורג שווייץ,  ההתאגדות השווייצרית לרפואה,  חדשות
תגובות

פרופ׳ תיאו דב גולן 22:46
חברים,
עקב פרסום המאמר בענין ערכון שבועת הרופאים בשוויץ, מצאתי לנכון להוסיף לתגובתי משנת 2016.
ראשית, חבל שהמחברים דנו בהרחבה בשבועת היפוקרטס ולא מצאו לנכון להציג במלואה את שבועת הרופא העברי , שמחברה הוא פרופ' ליפא היילפרין , הדסה , ירושלים ב- 1952 לרגל סיום לימודיהם בארץ של הסטודנטים לרפואה שהחלו לימודיהם בחו'ל , אך עקב מלחמת השחרור חזרו ארצה להלחם, ובסופה אבדו את מקומם בחו'ל, והדסה נחלצה לעזרתם והכשירה אותם בשנים הקליניות.לקראת בחינות הגמר בירושלים.
באשר לשבועה :
היא "נכתבה ברוח היהדות ווהאנושיות והיא לדעתי תקפה גם היום," ( דר' עוזיאל רביב , להלן)
היא עולה לאין שעור על מוסריותה והאתיקה האנושית הגלומה בה, על חברתה עתיקת היומין של שבועת היפוקרטס.
מן הדין שהלישכה לאתיקה של הר'י תדון בעדכונים אפשריים - באם ימצא הצורך בכך.
מאידך, הטמעת האתיקה הרפואית בשנות לימודי הרפואה וגם בשנות ההתמחות המקצועית חייבת חיזוק מתמשך, וזאת כדי לעקור מן השורש את העקרון הפסול לדעתי שהרופא חייב ב"איזון תקציבי" ולקדש מחדש ויום-יומית את חובתו הראשונית של הרופא לקיים את שליחותו "להצלת חיים".
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
12.07.2018, 00:21

כמה טוב להיות פנסיונר...
לקרוא על אייטם ולהגיב אליו באריכות... לא לפחד לחתום בשמך המלא...
גן עדן

אנונימי/ת
13.07.2018, 07:49

עזוב את זה, הכיף האמיתי היא הפנסיה התקציבית שכבר בוטלה מאז.

לכולם שלום
אך לפני מספר חודשים היה דיון בנושא שבועת היפוקרטס הלישכה לאתיקה. כול זאת בהמשך לדיון בנושא אתיקה בכנס אתיקה עולמי שהתקיים ביוון. ואז בסוף דיונים הוללט על שינוי מספר סעיפים של שבועת הרופאים . אני מציע לחברי הלשכה לאתיקה לנצל את מסמך doctors only ולפרסם דרכו את השבוע החדשה, בעברית ובאנגלית. לשמחתי רופאי ישראל מקדימים אירגוני רופאים המדינות זרות רבות.

אנונימי/ת
12.07.2018, 00:21

כמה טוב להיות פנסיונר...
לקרוא על אייטם ולהגיב אליו באריכות... לא לפחד לחתום בשמך המלא...
גן עדן

25.08.2018, 09:31

שבועת הרופא״ ו״צבועת הציבור״.
מדהים איך בעידן המודרני שבו שולטים כוחות חיוביים ושליליים ככוח פוליטי, הון כלכלי, השפעת תאגידי-ענק, קדמה טכנולוגית, קפיטליזם, שוק חופשי וגלובליזציה, הרופאים עדיין נדרשים לעסוק במקצועם בהתאמה לסטנדרטים ארכאיים שלא השתנו מעל 2500 שנים.
איך ניתן לא לחוש תסכול מהדיכוטומיה בין הקידמה והדרישות הנגזרות ממנה ובין העושק הרגשי והאלטרואיסטי שמושת על הרופאים.
הנה עקרונות האתיקה הרפואית לפיהם פועלים רופאים מבחירה, מתחושת שליחות וממניעים ערכיים:
- עקרון עליונות רווחת החולה
- עקרון האוטונומיה של החולה
- עקרון הצדק החברתי
מתוך עקרונות אלה נגזרות מחויבויות (פנימיות-אישיות ולא משפטיות) של הרופאים למיומנות מקצועית, ליושר כלפי המטופל, לשמירת סודיות, ליחס הולם למטופל, לשיפור איכות הטיפול, לשיפור הנגישות לטיפול, לרציפות הטיפול, לחלוקת משאבים הולמת (ולא בהכרח שיוויונית), לשמירה על אמות מידה מדעיות, למניעת ניגודי עניינים ולאחריות מקצועית.
כל החבילה הזאת מתרכזת במה שנקרא ״שבועת הרופא״.
אין לי דרך אחרת לתיאור צמידות זאת בין הרופאים למטופלים אלא כ״ברית״ שנכרתה ביניהם.
הרופאים הם חלק ממגיני האנושות.
האויבים בהם נלחמת הרפואה הם זיהומים, גידולים, טראומה ומחלות אחרות. הציבור צריך לחבק את מגיניו ולעטפם באהבה תוך שחרורם מכל עיסוק בזוטות החיים כמו טרדות פרנסה וקיום. זאת היתה אמורה להיות ״שבועת הציבור״ לרופאיו.
אחרי 35 שנים של עבודה כרופא וכמנתח אני מתוודה כי ה״ברית״ הזאת אינה סימטרית.
תחת זאת רווח היום אקלים של הטחת ביקורת ציבורית ברופאים, הן מצד מנהיגי הציבור, הן מבחינת התקשורת והן מן הציבור עצמו.
הפיקנטריה העיקרית סובבת סביב נושא רמת השכר של הרופאים. כל העת יש תחושה של סמבטיון גועש סביב עניין זה.
במקום ״שבועת הציבור״ אני רואה את ״צבועת הציבור״ - לרצות עוד ועוד ועוד ולתת בתמורה...מעט מאד.
זה יתפוצץ לציבור בפנים כי המסחטה הפיזית והרגשית הזאת תרחיק אנשים טובים מלעסוק במקצוע הרפואה.
מישהו מבין את התיסכול שלי?

לדר דב לקסמן,
אני מבין את תיסכולך...
אך אין להרים ידיים !
עלינו הרופאים באמצעות ארגוננו להציג בפני הציבור הרחב את מלוא מוסריותה של שבועתנו (שבועת הרופא העברי - העולה לדעתי על זו של היפוקרטס).
השבועה משקפת את שליחותנו - רפוי והצלת חיים (ולא איזון תקציבי כושל), שליחות בלבדית שלנו שקבלנו על עצמנו להגנת הפרט והקהילה, להקנות לה את החוסן הלאומי בבריאות.
לדעתי אין אנו עושים די בהצגת רוממות מוסריות השבועה וצדקתה לעצמנו (אני קולט תגובות זלזול סרקסטיות רבות לגביה מבין שורותינו), ולא כלום - לגבי הצגתה לקהל חולינו-מטופלינו.
הר'י חייבת לתקן זאת במלוא יכולותיה - כך ניתן לזקוף קומתנו המושפלת לעין כל.
שנה טובה, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
30.08.2018, 10:33

תגיד , זה שאתה חוזר על אותם משפטים שוב ושוב , אתה לא משעמם את עצמך ? (על אחרים אני כבר לא מדבר)