מחלות מעי דלקתיות

תרופות ביולוגיות בטוחות לשימוש בזמן הנקה

במחקר פרוספקטיבי שנערך בקרב נשים עם מחלות מעי דלקתיות שקיבלו טיפול ביולוגי נמצאו עקבות תרופות בחלב אם רק בחלק מהנשים, ללא השפעה על התפתחות או זיהומים בתינוקות היונקים בהשוואה לאימהות שקיבלו טיפולים אחרים

27.06.2018, 10:38
חלב אם, הנקה (צילום: אילוסטרציה)

השימוש בתרופות ביולוגיות לטיפול במחלות מעי דלקתיות הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות אך מעט ידוע על בטיחותן בנשים מניקות. מחקר זה בדק האם ניתן לאתר את התרופות בחלב אם של נשים עם מחלות מעי דלקתיות המקבלות תרופה ביולוגית, ומה ההשלכות על זיהומים והתפתחות היילוד.

במחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי שנערך בארה״ב נלקחו דגימות חלב אם מ-72 נשים עם מחלת מעי דלקתית שקיבלו תרופה ביולוגית ונבדקו רמות התרופה בחלב. נתונים לגבי התפתחות הילדים ומחלות זיהומיות נאספו לגבי 824 נשים עם מחלת מעי דלקתית באמצעות שאלונים וכן מהרופא המטפל (72 נשים עם טיפול ביולוגי והשאר ללא). התוצאה העיקרית הייתה ריכוז התרופה הביולוגית בחלב האם שנבדק בנקודות זמן שונות מרגע נטילת התרופה (בין שעה אחת ל-168 שעות).

ריכוזים נמוכים של אינפליקסימאב נמצאו בחלב האם של 19 מתוך 29 הנשים שנטלו את הטיפול, אדלימומאב ב-2 מתוך 21, סרטוליזומאב ב-3 מתוך 13, נטליזומאב ב-1 מתוך 2 ואוסטקינומאב ב-4 מתוך 6. שיעור הזיהומים היה זהה בשתי הקבוצות עד גיל שנה (39%, p=1). כך גם לגבי השגת אבני דרך התפתחותיות.

ריכוזים נמוכים של תרופות ביולוגיות נמצאו בחלק מדגימות החלב של נשים אשר נטלו את התרופה, ולא נמצאה שכיחות יתר של זיהומים או הפרעות התפתחות בתינוקות היונקים בהשוואה לתינוקות של אימהות עם מחלת מעי דלקתית אשר קיבלו טיפול שאינו ביולוגי.

מקור:

Exposure Concentrations of Infants Breastfed by Women Receiving Biologic Therapies for Inflammatory Bowel Diseases and Effects of Breastfeeding on Infections and Development. Matro R, et al. Gastroenterology. 2018 May 29. pii: S0016-5085(18)34573-6.

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחלות מעי דלקתיות,  תרופות ביולוגיות,  הנקה,  חלב אם,  מחקרים
תגובות