חדשות

מדריך ה-ICD החדש מסווג התמכרות למשחקי מחשב ואינטרנט כמחלה

בין העדכונים במדריך הבינלאומי לסיווג מחלות ICD11 שפורסם אתמול: פרק מיוחד לרפואה משלימה, הסרת הסיווג "טרנסג'נדריות" מקטגוריית ההפרעות הנפשיות והגדרת התמכרות לאינטרנט כהפרעה

"חלימה בהקיץ חריגה" בקרב גולשים ברשת. צילום: אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי (WHO) מגדיר התמכרות למשחקי מחשב כהפרעה, כלומר כמחלה. כך עולה מהגירסה ה-11 של המדריך הבינלאומי לסיווג מחלות ICD שפורסם אתמול (ב') באתר הארגון.

המדריך מסווג את כל המחלות וההפרעות, לרבות נפשיות. על פיו נקבעות האבחנות. יש לכך משמעות למימון הטיפולים על ידי ארגוני הבריאות בעולם (וקופות החולים בישראל). בגירסה העדכנית של המדריך ל-2018 נכללים 55 אלף הגדרות לבעיות רפואיות. בכנס ה-WHO שייערך במאי בשנה הבאה יוכלו המדינות החברות בארגון להתייחס לשינויים שהוכנסו וגם לנוספים. המהדורה המלאה תתפרסם רק בינואר 2022.

מאז ראתה אור הגירסה הקודמת של מדריך ה-ICD, קיבל ה-WHO יותר מעשרת אלפים דרישות לתיקונים.

ב-CD11 מוקדש פרק מיוחד לרפואה משלימה שהרפואה המערבית נטתה להתעלם ולא להתייחס להשפעותיה ובין העדכונים הנוספים בהשוואה לגירסה קודמת: ההגדרה שהתמכרות למשחקי מחשב, סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים בכלל היא מחלה. לעומת זאת, הוסר ממנה הסיווג "טרנסג'נדריות" מקטגוריית ההפרעות הנפשיות. טרנסג'נדרים החיים בגוף שאינו תואם את מינם הקוגניטיבי ישויכו מעתה לפרק המחלות והאבחונים העוסק ברפואה מינית.

בהקשר להתמכרות לאינטרנט, הרי שהקריטריון לאבחנה של התנהגות זאת כמחלה היא כאשר מדובר בבילוי זמן ממושך בגלישה ברשת תוך ויתור על קשרים חברתיים או מטלות יומיומיות, צורך לבלות זמן ממושך להשגת רמת סיפוק גבוהה ("היי"), אובדן עניין בעיסוקים אחרים, חוסר יכולת לחדול משימוש במחשבים ובסמארטפונים, והשימוש באינטרנט לשיפור מצב רוח ירוד או לבריחה מהמציאות.

בהקשר זה מסר Ynet כי הוספת האבחנה הזאת באה לאחר שפסיכיאטרים ופסיכולוגים הצביעו על כך כמה שנים שמדובר בהפרעה נפשית ההולכת וצוברת תאוצה בעולם המערבי וכי היא דומה להתמכרויות אחרות, כאשר ילדים ונוער נמצאים בדרגת סיכון גבוהה להתמכרות.

"יש עדויות רבות", כך דווח, "שמסבירות כיצד התמכרות לאינטרנט פועלת מבחינה נוירולוגית וכיצד ניתן לטפל בה. אחד המחקרים הראה שהסובלים מהתמכרות לאינטרנט מדגימים שינויים בתמסורת בין תאי המוח השולטים על ריכוז, בקרה ועיבוד רגשי – בדומה לשינויים מוחיים שנראו אצל מכורים להרואין ולסמים אחרים. מחקרים נוספים הראו שהמתמכרים לגלישה ממושכת באינטרנט מדגימים שינויים בפעולת מערכת הדופמין במוח והם בעלי קולטנים מעטים יחסית באזורי המוח השונים, או סובלים מליקוי בתפקוד פעילות הדופמין".

כניסה למדריך ה-ICD החדש באתר WHO לבעלי קוד גישה: ליחצו כאן

נושאים קשורים:  מדריך הבינלאומי לסיווג מחלות,  ICD,  ICD11,  התמכרות לאינטרנט,  רפואה משלימה,  חדשות
תגובות