ביופסיה וירטואלית

ביופסיה וירטואלית כבדיקת סקר לפלישה מיקרו-וסקולרית בקרצינומה הפטו-צלולרית

במחקר צרפתי חדש, פיתחו החוקרים שיטה חדשה לניבוי פלישה מיקרו-וסקולרית על בסיס ביו-מרקרים אימוניים מדגימות של HCC, עם סגוליות וערך ניבוי חיובי מעל 90%

12.06.2018, 17:38
ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרוני (צילום: אילוסטרציה)
ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרונים (צילום: אילוסטרציה)

פלישה מיקרו-וסקולרית (microvascular invasion, mVI) מהווה גורם פרוגנוסטי משמעותי בקרצינומה הפטו-צלולרית (HCC) אשר לא ניתנת לאיתור טרום-ניתוחי. לכן יש צורך דחוף במציאת ביו-מרקרים עם יכולת ניבוי של mIV. במחקר חדש, שנערך ב-Beaujon Hospital בצרפת, פיתחו החוקרים שיטה חדשה של ביופסיה וירטואלית בכדי להעריך את הדיוק של פאנל אימונוהיסטוכימי המורכב משלושה ביו-מרקרים של  mVIי(H4K16ac, H4K20me2, PIVKA-II) לניבוי mVI בביופסיות מחט עבה (core needle biopsy, CNB).

במחקר, קבוצת מחקר של דגימות מניתוחי HCCי(n=64) וקבוצת תיקוף עצמאית של ביופסיות CNB של HCCי(n=42) נוצרו בצורה רטרוספקטיבית. צביעות אימוניות של הדגימה כולה עברו כימות בקבוצת המחקר בכדי ליצור ערכי סף אופטימליים עבור כל סמן. שלושה ביופסיות וירטואליות נוצרו מהתמונה הדיגיטלית של הדגימה כולה. צביעות אימוניות ודיוק של הפאנל בניבוי mVI עברו הערכה נוספת בביופסיות וירטואליות ובקבוצת התיקוף של ביופסיות CNB.

בביופסיות וירטואליות, הסמן PIVKA-II/H4K16ac נמצא עם הביצוע הטוב ביותר בניבוי mVI, עם רגישות, סגוליות, ערך ניבוי חיובי וערך ניבוי שלילי של 30%, 97%, 91% ו-56%, בהתאמה. בביופסיות CNB, הסמן PIVKA-II/H4K20me2 נמצא עם הדיוק הטוב ביותר בניבוי mVI, עם רגישות, סגוליות, ערך ניבוי חיובי וערך ניבוי שלילי של 43%, 95%, 90% ו-63%, בהתאמה. שני הפאנלים השונים היוו גורמים מנבאים עצמאיים עבור mVIי(PIVKA-II/H4K16ac עם P=0.037 ; PIVKA-II/H4K20me2 עם P=0.026).

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שפאנל של שני סמנים מסוגל לנבא mVI בביופסיות CNB ב-HCC, וסוללים את הדרך לפיתוח עתידי של ביו-מרקרים פרוגנוסטיים ב-HCC אשר יכולים להשפיע על האסטרטגיה הטיפולית.

מקור:

Poté N, Cauchy F, Albuquerque M, et al. Contribution of virtual biopsy to the screening of microvascular invasion in hepatocellular carcinoma: A pilot study. Liver Int. 2018;38:687–694. https://doi.org/10.1111/liv.13585

נושאים קשורים:  ביופסיה וירטואלית,  פלישה מיקרו-וירטואלית,  מחקרים,  קרצינומה הפטוצלולרית
תגובות