חדשות

מחקר ישראלי ראשוני העלה: הקרנה עשויה להחליף כריתת שד מניעתית בנשאיות BRCA

במחקר שנערך ב"קפלן" נמצא כי טיפול בהקרנה לשד הבריא הפחית את הסיכון לחזרת הסרטן ודחה מאוד את הופעתו

מחקר ראשוני שבו נטלו חלק 162 נשים ושאותו הובילה ד"ר אלה עברון, מומחית לסרטן השד מבית החולים קפלן ברחובות, העלה אפשרות שטיפול בהקרנה לשד הבריא, לאחר כריתת השד החולה, תפחית פי 4.5 את הסיכון להתפתחות סרטן בגופן. הנשים שהשתתפו בו היו נשאיות הגן BRCA1/2. ממצאי המחקר הוצגו בכנס ASCO, האיגוד האמריקני לאונקולוגיה קלינית, שיינעל היום (ג') בשיקגו.

בדיווח עליו ב"ישראל היום" נמסר שיותר מ-10% מחולות סרטן השד בישראל הן נשאיות המוטציה בגן הזה ונמצאות בסיכון גבוה ב־80%-50% לפתח סרטן שד ובסיכון גבוה ב־50%-30% לפתח סרטן שחלה, בהשוואה לנשים אינן נשאיות.

הטיפול המוצע לנשאית, גם אם לא חלתה, הוא כריתה מניעתית ושחזור מלאכותי. גם למי שחלתה בשד אחד מציעים לכרות גם את השד השני - צעד שהוכח כמפחית סיכון לחזרת המחלה. אלא שנשים רבות לא מעוניינות בכריתה ועד כה, ציינה ד"ר עברון, לא היה שום טיפול שניתן להציע להן, מלבד מעקב הדוק ובדיקת MRI.

משתתפות המחקר, נמסר בדיווח, היו מטופלות שעברו כריתת שד חולה וסירבו להצעה לכרות, בהליך מניעתי, את השד הבריא. הוצע להן לעבור הקרנה לשד הבריא. כ-50% הסכימו.

חציון המעקב אחריהן נמשך חמש שנים. התגלו תשעה מקרים של גידולים (11% מהנבדקות) בשד הנגדי בקרב נשים שלא עברו הקרנה, לעומת שני מקרים (2.5%) של גידולים בשד הבריא אצל נשים שעברו הקרנה.

בקרב נשים שלא עברו הקרנה, חזרה המחלה בתוך כשנתיים. "מצאנו שקרינה לשד הנגדי הפחיתה את הסיכון להופעת סרטן ודחתה מאוד את הופעתו", אמרה ד"ר עברון ל"ישראל היום". "אנחנו רוצים להאריך את משך המעקב ולעשות מחקר גדול יותר", הוסיפה. "אני חושבת שיש מקום להציע הקרנה כמניעה לנשאיות לפני התפתחות הגידול, אך המסקנה איננה סופית ועניין זה עדיין טעון הוכחה".

נושאים קשורים:  סרטן שד,  כריתת שד,  BRCA,  הקרנות,  חדשות
תגובות

בכתבה נפלה טעות. המטופלות עוברות טיפול משמר שד שכולל הסרת הגידול והקרנה לשד החולה ובנוסף הקרנה לשד הבריא (ולא הסרה של השד החולה כפי שנכתב בטעות)