קנאביס

טיפול חדשני לכאב עצמות הנגרם על ידי סרטן

טיפול עם אגוניסט לקולטן הפריפרי CB1 יעיל במניעת וניהול כאב עצמות הנגרם על ידי סרטן - כך הודגם במודל עכבר

03.06.2018, 10:34

סרטנים ממאירים רבים ובכלל זה סרטן שד, נוטים לחדור לעצמות ומובילים לכאבים עזים. אופיאוידים הינם הטיפול האנלגטי העיקרי להקלה על כאב עצמות הנגרם על ידי סרטן (cancer-induced bone pain-CIBP) אך קשורים בתופעות לוואי רבות ובכלל זה הרס עצם. לעומת זאת, אגוניסטים המשפעלים קולטנים פריפריים ל-CB1 הודגמו כיעילים בהקלה על סוגים רבים של כאב כרוני עם תופעות לוואי מוגבלות. עם זאת, טרם בוצעו מחקרים אשר מעריכים את יעילותם ב-CIBP.

בעבודה זו החוקרים מדגימים כי מתן חריף וממושך של האגוניסט הפריפרי ל-CB1,י4-{2-[-(1E)-1[(4-propylnaphthalen-1-yl)methylidene]-1H-inden-3-yl]ethyl}morpholineי(PrNMI), מקל על התנהגות כאב ספונטני באופן מובהק. ההשפעה האנלגטית של PrNMI הפיכה באמצעות מתן סיסטמי אך לא ספינלי של SR141717, אנטגוניסט סלקטיבי ל-CB1. בנוסף, אובדן עצם הנגרם על ידי הסרטן במודל חיה לא הוחמר על ידי מתן חוזר של PrNMI. יתרה מכך, קטלפסיה והיפותרמיה, תופעות לוואי נפוצות הנגרמות על ידי קנבינואידים נמדדו רק במינונים הגבוהים מהמינון הטיפולי. PrNMI הוביל לסדציה קלה אך לא נצפתה חרדה או הפחתה בתנועות גפיים.

המחקר מדגים כי CIBP יכול להיות מנוהל על ידי מתן האגוניסט ל-CB1 המוגבל לפריפריה, PrNMI, ללא תופעות לוואי מרכזיות המגבילות את המינון. לפיכף, "תקיפת" הקולטן CB1 בפריפריה יכולה להוות יעד טיפולי חלופי לניהול CIBP.

מקור: 

Zhang, H. et al. (2018) Pain

נושאים קשורים:  קנאביס,  סרטן,  כאב עצמות,  גרורות,  CB1,  מחקרים
תגובות
20.06.2018, 16:39

חבל שזה רק בשלבי מחקר