חדשות

משרד הבריאות לתושבי איתמר: אם לא יתחסנו נגד חצבת, יינקטו נגדם עונשים

לאחר שבשבועות האחרונים אובחנו ביישוב שישה חולים בחצבת, הזהיר משרד הבריאות את תושבי ההתנחלות כי יופעל נגדם סעיף בחוק המאפשר להטיל קנס או מאסר על מי שלא יתחסן

פעוט חולה בחצבת. אילוסטרציה

משרד הבריאות הזהיר את תושבי ההתנחלות איתמר כי אם לא יתחסנו נגד חצבת יופעל נגדם באופן חריג סעיף בחוק המאפשר להטיל קנס או מאסר על מי שלא יתחסן באזור שבו קיימת התפרצות של מחלה מידבקת. בשבועות האחרונים אובחנו ביישוב שישה חולים במחלה.

בשבוע שעבר שיגר רופא נפת פתח תקוה במשרד הבריאות, ד"ר ערן קופל, מכתב ליו"ר המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, ובו ציין כי באחרונה אובחנו בנפה כ-20 מקרים של חצבת וכי שיעור החולים באיתמר (1,200 תושבים) גבוה מאוד ביחס לאוכלוסיה הכללית.

"ישראל היום" ציטט מתוך מכתבו של ד"ר קופל: "מדובר לצערי ביישוב שחלק משמעותי מתושביו ככל הנראה הם מתנגדי חיסונים מוחלטים. התופעה של התנגדות לחיסון מכל סוג רווחת במשפחות שלמות על ילדיהן וטפן ובקרב מספר דורות ביישוב".

מאז אפריל השנה עוקב משרד הבריאות אחרי מקרי חצבת חדשים שמתגלים בארץ ואף הובע חשש מפני התפרצות המחלה. במדינות המערב רק ירידה בשיעורי ההתחסנות מובילה להתפרצויות חדשות, וכאלו מדווחות השנה גם בארה"ב.

ד"ר קופל דרש מדגן "להנחות את תושבי איתמר מגיל שלושה חודשים ועד גיל 18 שנה להתחסן בהקדם". כמו כן הזהיר במכתבו כי "איאלץ להמליץ לממונים עלי להפעיל בדחיפות את סעיף 19 לפקודת בריאות העם על כל תושב היישוב שיתמיד בהתנגדותו לחסן את ילדיו נגד חצבת וימשיך לסכנם ולסכן את בריאות הציבור כולו".

סעיף 19 לפקודת בריאות העם מאפשר למשרד הבריאות להעניש בקנסות ואף במאסרים כל מי שמסרב להתחסן במצבים קיצוניים. עד כה נעשה בו שימוש פעמיים בלבד. "הארץ" מסר הבוקר (ג') כי דגן הפיץ את מכתבו של ד"ר קופל לתושבי איתמר ואלה החלו להתחסן, כך שמשרד הבריאות לא נדרש לממש את האיום.

מאז תחילת 2018 דווחו בישראל 54 מקרי חצבת, ביניהם מקרים "מיובאים" מחו"ל. משרד הבריאות הפיץ לבתי החולים חוזר להגברת ערנות הצוותים הרפואיים ולחידוד נהלים בהקשר לכך.

כידוע, חצבת היא מחלה נגיפית קשה ומידבקת. תסמיניה: פריחה ותסמינים דומים לאלה של הצטננות: נזלת, כאב גרון, אודם בעיניים. אחד מ-1,000 חולים עלול למות מסיבוכי המחלה. הסיבוכים הקשים הם בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים הקשים עלולים לפתח דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין.

סיבוכים נדירים יותר: דלקת ריאות ודלקת מוח. סיבוך נדיר מאוד עלול להופיע כעשר שנים אחרי החצבת והוא יתבטא במחלה ניוונית של המוח, בפגיעה בלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית ובהידרדרות שכלית ופרכוסים. הסיכון לסיבוכים שונים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל חמש, בקרב מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים הסובלים ממערכת חיסונית מדוכאת (עקב טיפול רפואי לבעיה אחרת).

המחלה מידבקת ביותר, עוברת ישירות מאדם לאדם על ידי פיזור הנגיף לסביבה בשיעול, עיטוש, מגע עם הפרשות מהאף או ליחה. אפשר להידבק גם מנגיפים שנשארו בחדר שבו שהה חולה שעתיים ויותר לאחר שעזב. הסיכון שאדם לא מחוסן יידבק לאחר חשיפה לחולה עומד על 90%.

נושאים קשורים:  חצבת,  חיסונים,  איתמר,  סעיף 19 לפקודת בריאות העם,  מחלה מידבקת,  חדשות,  מתנגדי חיסונים