חדשות

ועידת רמב"ם ה-9: ביה"ח הגדול בצפון מציג גידול של כ-30% במספר המטופלים

מנכ"ל בית החולים הציג נתונים המדגימים את היקף הצמיחה של רמב"ם בעשור האחרון. סגן שר הבריאות: "הפיתוח המואץ יצר גם חובות כספיים"

פרופ' רפי ביאר וסגן השר יעקב ליצמן. צילום: פיוטר פליטר

המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה מציין השבוע 80 שנה של פעילות וחדשנות בסדרה של אירועים.

בתחילת השבוע (א'), באירוע המרכזי - הוועידה המדעית התשיעית - הציג מנכ"ל בית החולים פרופ' רפי ביאר נתונים המדגימים את היקף הצמיחה של רמב"ם בעשור האחרון: גידול של כ-30% במספר המטופלים. בכל שנה מגיעים אל בית החולים הגדול בצפון הארץ כמיליון מטופלים, יותר מ-70% מהמטופלים מגיעים מחוץ לחיפה. בכל הנוגע לצורכי הטיפול האונקולוגי בצפון, שיעור ביקורי המטופלים האונקולוגים בעשר השנים האחרונות ברמב"ם הוכפל. "בימים אלה אנו נמצאים בשלבי התקנה של מאיצים חדשים ומתקדמים", הודיע פרופ' ביאר בוועידה.

"בעשור האחרון", הדגיש פרופ' ביאר, "גדל סגל בית החולים בצורה ניכרת, עם קליטתם של כ-740 רופאים מעולים. ביטוי מרשים לאיכות ההון האנושי ברמב"ם: בעשר השנים האחרונות קיבלו רופאינו 100 מלגות מחקר, הישג המשפיע ישירות על איכות הטיפול שאנו מעניקים. רשמנו גם צמיחה ריאלית של 40% בהכנסות בית החולים, תוך הצגה של יעילות כלכלית יוצאת דופן.

"בהשוואה לבית החולים Brigham and Women's בבוסטון, אחד המובילים בעולם הפועל עם מספר מיטות דומה לזה שברמב"ם, אנו פועלים בתקציב של 500 מיליון דולר לשנה לעומת 3.9 מיליארד דולר לשנה אצל עמיתינו בארה"ב. ברמב"ם, כ-5,000 עובדים מול צוות של 18 אלף עובדים בבית החולים בבוסטון. יש לנו רפואה מצוינת ומתקדמת וכל הסיבות לחוש גאווה".

רמב"ם מקיים מדי שנה מאז 2010 את הכנס הבינלאומי שבו מוצגות, כך הוא מגדיר זאת, מצוינות וחדשנות המשלבות רפואה, טכנולוגיה והומניזם. הוועידות הקודמות עסקו בטכנולוגיות רפואיות, רפואת הילדים, רפואת הטראומה ותהליך המעבר מחזון למציאות, ברפואת הלב ורפואה דיגיטלית בנפרולוגיה והחיבור לחקר גנטי. השנה מוקדשת הוועידה המדעית לבריאות המחר, לעתיד הרפואה.

אורח הכבוד בוועידה היה סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. כן לקחו בה חלק פרופ' רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה, אור שחף, מנכ"ל החברה הכלכלית חיפה, פרופ' שמעון מרום, דיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, בכירים ממשרד הבריאות, בכירים בתחום הרפואה בכירים מהארץ ומחו"ל, חוקרים ומובילים חברתיים.

סגן השר ליצמן התייחס בדברי ברכתו להתפתחות הגדולה שעבר הקמפוס של רמב"ם בשנים האחרונות ואמר שהפיתוח המואץ יצר גם חובות כספיים. הוא מסר כי בשבוע הבא תתקיים פגישה בין אנשי משרדו להנהלת רמב"ם, "במטרה למצוא דרך לסיים את בעיית החובות של בית החולים". לאחר מכן סייר בקומת המאיצים החדשה שנבנתה בבית החולים האונקולוגי - פרויקט שבעטיו נוצר חלק מהחוב.

פרופ' אליזבת' נייבל, מרצה אורחת ב"וועידת בריאות המחר" וזוכת עיטור רמב"ם. צילום: פיוטר פליטר

את ההרצאה המרכזית בוועידה נשאה פרופ' אליזבת' נייבל, נשיאת בית החולים Brigham and Women's Boston's שעמדה בעבר בראש חטיבת הלב-ריאות ב-NIH. פרופ' נייבל מוכרת גם כחוקרת וממציאה בקרדיולוגיה והרצאתה עסקה בתפישותיה לגבי עתיד הרפואה.

"השינוי המהפכני", הדגישה פרופ' נייבל, "יהיה כאשר מטופלים לא יאושפזו במקרים רבים (כשלא יהיו הכרחיים) ולאחר שיאובחנו וייקבע פרוטוקול הטיפול בהם, יישלחו לבתיהם ורופאי בית החולים יבואו אליהם לבצע טיפולים, אפילו הדמיות וביקורות (כמו ביקורי רופאים יומיים במחלקות, כיום). הגישה הזאת תחסוך בראש ובראשונה ימי אשפוז וגם תמנע זיהומים נרכשים".

כמו כן, אמרה, "אימוץ היכולות המתקדמות שיש בבינה מלאכותית בנושאים כמו רדיולוגיה ופתולוגיה, יביא גם הוא לחסכון בזמן, בכסף ובבדיקות. מחקרים שייעשו בבתי החולים", הדגישה, "יהיו יותר ויותר גורם מכניס כסף לבית החולים כאשר ייעשו בהיקפים הנכונים".

הערב (יום ג') יוענקו "עיטורי רמב"ם" כהערכה לאישים שתרמו לקידום החברה והרפואה בישראל. מקבלי העיטורים השנה הם הפרופסורים יוסף איצקוביץ, לשעבר מנהל יחידת הפוריות ברמב"ם, מחלוצי טיפולי הפוריות בארץ וחוקר בעל שם עולמי בתחום תאי הגזע; עו"ד אדם אמריך, יו"ר אגודת ידידי רמב"ם בארה"ב, מומחה במיזוג חברות שתיווך בין היתר בעיסקת באפט-וורטהיימר שנאמדה במיליארדי שקלים ופרופ' אליזבת' נייבל.

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי "רמב"ם",  פרופ' רפי ביאר,  הוועידה המדעית התשיעית ברמב"ם,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
30.05.2018, 20:29

נתונים מפתיעים:
האוכלוסיה בצפון גדלה
יותר חולים בבית החולים השלישוני היחיד בצפון
צריך יותר כסף!
לא פשוט להבין את זה בלי PhD בכלכלת בריאות.
בתור האחראי על מערכת הבריאות (שר, סגן שר) הייתי מתבייש להגיע לכנס כזה.
את הבעיות צריך היה לפתור הרבה לפני, לא רק עכשיו להתחיל לחשוב מה עושים.