חדשות

גם רוקחים ב"כללית" וב"לאומית" מקבלים בונוסים על מכירת תרופות ללא מרשם

בניגוד להוראות, בבתי המרקחת של ה"כללית" וה"לאומית", רוקח עשוי לקבל בונוס של עד 5% ממחירה של כל תרופה או תוסף מזון שמכר. יו"ר הסתדרות הרוקחים: "משרד הבריאות לא פועל מספיק לעצור התופעה"

רוקחים, בית מרקחת. צילום אילוסטרציה

תחקיר המשך של "דה מרקר" המתפרסם היום (ב') העלה כי התופעה לפיה רוקחים נהנים מתגמול כספים על מכירת תרופות ללא מרשם ותוספי מזון רחבה יותר מכפי שתואר בתחקיר הקודם שערך העיתון. התחקיר הראשון מצא כי רשת סופר־פארם נהגה לתגמל בעשרות אלפי שקלים רוקחים ברשת שיקדמו את מוצריהם וזאת על פי עמידה ביעדי גידול המכירות שסוכמו עם הספק.

היום מדווח העיתון כי נוהל זה של תגמול רוקחים על מכירות אלו קיים גם בחלק גדול מבתי המרקחת של "הכללית" וזאת בניגוד להוראות משרד הבריאות. רוקחים בקופת חולים כללית נהנו, כך מדווח, מבונוס חודשי שמגיע עד ל-2,000 שקל בעבור מכירת תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה. הבונוס מופיע בתלוש השכר שלהם.

ב"כללית", שלה כ-500 בתי מרקחת פנימיים (במרפאותיה), מתוך כ-1,780 בתי מרקחת בכל רחבי המדינה, רוקח עשוי לקבל בונוס של עד 5% ממחירה של כל תרופה ללא מרשם או תוסף תזונה שמכר.

ב"לאומית", המפעילה כ-160 בתי מרקחת, הרוקחים מתוגמלים עבור מכירה של כל תרופה ללא מרשם או תוסף תזונה בשווי של 5%-1.5% ממחיר כל תרופה שמכרו. הבונוס שמשלמים הספקים בגין המכירות עובר מקופת החולים לבית המרקחת והסכום שהתקבל מחולק שווה בשווה בין הרוקחים.

עוד מדווח העיתון כי "סופר־פארם" מסרה לו אתמול (א') על השהיית המשך התחרויות שמתנהלות בבתי המרקחת אחת לחודשיים, בכל פעם מול ספק אחר לקידום מכירות המוצרים הנ"ל, עד לבירור הנושא מול משרד הבריאות, "אף שמדובר בפעילות חוקית".

לפי דיווחי ספקי תרופות ללא מרשם שעימם שוחחה כתבת "דה מרקר", במכבי שירותי בריאות וב"מאוחדת" לא מתוגמלים רוקחים בבונוסים כספיים על מכירת מוצרים אלה ולא מקיימים תחרויות בשיתוף הספקים על הגדלת המכירות. משרד הבריאות התריע בעבר כי פעילות קידום המכירות באמצעות רוקח היא פסולה. באפריל 2013 אף שלח מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות מכתב בנושא הזה לבתי המרקחת ולקופות החולים.

העיתון מצטט את דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים המייצגת את בתי המרקחת הפרטיים, שאמר כי משרד הבריאות איננו פועל מספיק כדי לעצור את התופעה.

ח"כ שמולי: "אגיש הצעת חוק לתיקון פקודת הרוקחים"

עוד דווח הבוקר כי ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) מסר כי יגיש הצעת חוק לתיקון פקודת הרוקחים האוסרת תגמול בגין מכירת תרופות ללא מרשם ואביזרים רפואיים. הוא מציע שלפקודת הרוקחים יתווסף סעיף שבו ייאמר: "מתן תמריץ כלכלי, בכסף או בשווי כסף, הטבה, פרס או הנאה לרוקח או לעוזרו בבית המרקחת בגין מכירת תרופה, תכשיר ואביזר רפואי, אסור; עבירה לפי סעיף זה תיחשב להטעיה ולהפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכן לפי חוק הגנת הצרכן".

"רוקח או עוזר רוקח המוגדר על פי הוראות החוק כמטפל", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק, "ותפקידו לתת שירותי מידע תרופתי וניפוק תרופות למטופל, על פי שיפוטו המקצועי ומטעמים של טובת המטופל. כיוון שעד כה לא הצליח משרד הבריאות למנוע את התופעה, שפוטנציאל ההיזק שבה למטופל עצום, באמצעים השגרתיים, מוצע לקבוע כי תמרוץ עובדי בית המרקחת בגין מכירת תרופה, תכשיר ואביזר רפואי היא אסורה".

"הכללית" מסרה בתגובתה: "במסגרת תנאי העסקה, רוקחים מתוגמלים על ניפוק תרופה, אם במרשם או אחרת".

ב"סופר־פארם" נמסר כי "אנחנו חברה בארגון הרוקחים הישראלי המייחסת חשיבות עליונה למקצועיות רוקחיה וטובת הלקוח היא השיקול הראשון שמוביל את הרוקחים. צר לנו שהסתדרות הרוקחים תוקפת אותנו, שעה שכל בית מרקחת פרטי פועל על בסיס הסכמים מסחריים שיש לו עם חברות תרופות ויצרניות תכשירים ספציפיות. אנו מאחלים לכל רוקח לפעול על פי אמות המידה המקצועיות והקפדניות של סופר־פארם".

מ"לאומית" נמסר בתגובה: "תרופות למכירה כללית וללא מרשם אינן בסל התרופות. כדי להקל על העומסים על רופאי המשפחה והילדים ולשפר את השירות למטופלים, הכנסנו בשנים האחרונות סל תרופות ותוספי מזון לבתי המרקחת שלנו במחירים אטרקטיביים ושווים לכל נפש. המהלך הקל על הרופאים, אך יצר עומס נוסף על בתי המרקחת. לאור זאת החלטנו לתגמל את בתי המרקחת בהתאם. אנו לא מתגמלים רוקח עבור כל מכירה. לא קבענו יעדי מכירות. אלו תלויות בבקשות של המטופלים ובצורך הרפואי. כל הוצאות השכר של הקופה לבתי המרקחת הן ממקורות פנימיים של הקופה, ללא קשר לחברות התרופות".

נושאים קשורים:  בתי מרקחת,  בונוסים לרוקחים,  קופות החולים,  חדשות,  תמריצים לרוקחים,  קידום מכירות בבי מרקחת
תגובות
אנונימי/ת
29.05.2018, 15:31

נו.. באמת...
מה משרד הבריאות כן עושה שדוקא את זה מצפים שיעשה ?
המשרד לא מפקח על שום דבר ולא בודק שום דבר..
רק בשטויות עוסקים שם וב"נחמדות" של סגן השר...