חדשות

היועץ המשפטי לממשלה יסייע בהגבלת שיווק הסיגריה האלקטרונית ג'ול

לבקשת סגן שר הבריאות, ייבחן משפטית פתרון להליך מזורז תוך שימוש בפקודת הרוקחים להגבלת שיווקה בישראל של הסיגריה האלקטרונית הממכרת

ג'ול. רמת ניקוטין גבוהה באריזת דיסק און-קי

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז ניזרי, הודיע ביום חמישי האחרון לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כי הוא "נכון לבחון משפטית שימוש בסעיף בפקודת הרוקחים המקנה לשר הבריאות את הסמכות לאסור ייצור, יבוא או שיווק של מוצר הגורם או עלול לגרום סיכון בריאותי חמור".

כוונתו של עו"ד נזרי היא לגבי הסיגריה האלקטרונית עתירת הניקוטין JUUL. מכתב המשנה ליועץ המשפטי בא לאחר שסגן השר ביקש "סיוע במציאת פתרון חוקי לעצירת שיווק הג'ול". לא מן הנמנע שסגן שר הבריאות ישתמש באותו סעיף בפקודת הרוקחים כדי לבצע זאת.

בדיווח ב"דה מרקר" נמסר כי בשבוע שעבר פנה ליצמן לעו"ד ניזרי וביקש לסייע למשרד הבריאות במציאת פתרון דחוף ומיידי להפסקת שיווקה בישראל של הסיגריה האלקטרונית החדשה, "בדומה לאיסור הקיים על שיווקה באירופה בשל רמת הניקוטין הגבוהה, ולמצער, הטלת מגבלות על שיווקה ובכלל זה איסור מכירה לקטינים".

סגן שר הבריאות הבהיר בפנייתו כי "קיים חשש ממשי לבריאות הציבור ושעד לסיום הליכי החקיקה המתנהלים בימים אלה בכנסת, המוצר יחדור לשוק וייגרם נזק חמור לבריאות הציבור ולבריאות קטינים בפרט".

בדיווח נמסר כי תשובת עו"ד ניזרי לפניה זאת היתה :"על אף שדרך המלך היא השלמת חקיקה להסדרת הייצור והשיווק של סיגריות אלקטרוניות בישראל", הוא "נכון לבחון משפטית" פתרון יצירתי שיעשה שימוש בפקודת הרוקחים.

JUUL היא סיגריה אלקטרונית דמוית דיסק און־קי, המכילה רמות גבוהות ביותר של ניקוטין. היא כבשה בתוך זמן קצר את שוק הסיגריות האלקטרוניות בארה"ב. נתח השוק שלה, מסר "דה מרקר", הוא יותר מ-50% מהשוק, המגלגל בארה"ב בלבד שני מיליארד דולר בשנה.

הסיגריה החלה להיות משווקת בישראל לאחרונה. על פי דיווחים שהצטברו היא נמכרת עתה בכ-30 נקודות מכירה ברחבי הארץ. נכון להיום לא חלים עליה הליכי רגולציה, מיסוי או הגבלת גיל השימוש בה.

עו"ד ניזרי, מסר עוד "דה מרקר", הבהיר כי "אופי האיסורים או המגבלות שייקבעו על ידי משרד הבריאות צריך להיגזר מעמדת הגורמים המקצועיים במשרד ולהתמקד בהבדלים שבין הג'ול לבין הסיגריה הרגילה, ובין הג'ול לבין סוגים אחרים של סיגריות אלקטרוניות".

בדיווחים קודמים לגבי המוצר הזה נמסר כי הג'ול ממכרת בצורה בלתי רגילה בגלל ריכוז הניקוטין בה הדומה לזה שבסיגריות הרגילות, וגבוה בהרבה מסיגריות אלקטרוניות אחרות.

במחסנית אחת של ג'ול כמות ניקוטין המקבילה לזו שבחפיסה שלמה של סיגריות רגילות. ריכוז הניקוטין שווה ערך לכ-59 מ"ג ניקוטין למיליליטר. הריכוז הנפוץ בסיגריות אלקטרוניות כיום הוא 30-6 מ"ג למיליליטר. הגבול העליון שנקבע בדירקטיבה האירופית עומד על 20 מ"ג ניקוטין למיליליטר – וזו הסיבה מדוע לא ניתן למכור את ג'ול באירופה, מודגש בדיווח.

עוד נמסר כי ב"ארה"ב מתרבים הדיווחים לפיהם בני נוער עושים שימוש בג'ול תוך כדי הכנת שיעורי בית, משחק במחשב, צפייה בטלוויזיה וכל פעילות הנעשית מחוץ לטווח ראייתם של הורים ומורים. כמו כן דווח שם על הקושי להפסיק לצרוך את המוצר הזה. ישראל היא המדינה הראשונה שבה משווק המוצר מחוץ לארה"ב, "לכן הפקת הלקחים והפעולות המיידיות הן קריטיות", מסר "דה מרקר".

נושאים קשורים:  ג'ול,  הגבלת שיווק,  מניעת עישון,  חדשות,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות