חדשות

קריאת השכמה למשרד הבריאות עם כניסת עוד מוצרי טבק ממכרים לישראל

בעקבות כניסתה לשוק בישראל של הסיגריה האלקטרונית ג'ול, קוראים ארגוני הרופאים למשרדי הבריאות והאוצר: "צאו מהקיפאון, הפעילו פיקוח ומיסוי וטפלו בכשלי המאבק בעישון"

פרסומת ל-Juul. החברה גייסה דוגמניות ודמויות בולטות ברשתות החברתיות כדי שיחלקו דוגמיות ממוצריה לצעירים. מקור: YouTube

ארגוני הרופאים קראו אתמול (ד') לשר האוצר משה כחלון ולסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, "לצאת מהקיפאון ולהתייחס ברצינות לדו"ח מבקר המדינה שהצביע על הכישלון במאבק בעישון נוכח חדירתם של מוצרי ניקוטין חדשים וממכרים לשוק הישראלי".

בהודעה שפרסמו איגוד רופאי בריאת הציבור והחברה למניעה וגמילה מעישון – שני גופים חברי הר"י – היתה התייחסות לסיגריה האלקטרונית החדשה "ג'ול" (Juul) שנכנסה לאחרונה לשוק בישראל. "המוצר הזה ממכר ומסוכן לבריאות הפרט ולבריאות הציבור בישראל", מסר מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור ד"ר חגי לוין. "הניסיון בארה"ב מלמד שהמוצר הזה מכוון במיוחד לבני נוער, שהם פגיעים מאד להתמכרות לניקוטין. קיימת סכנה ממשית שהחדירה המסיבית כיום של המוצר הזה לישראל, ללא כל הגבלות רגולטריות, תוביל לשימוש מוגבר גם בסיגריות רגילות בקרב הנוער, תגרום להתמכרות, לתחלואה קשה ואף לתמותה".

ד"ר לוין והאיגוד תובעים בדחיפות שהשר וסגן השר יפעלו למיסוי הולם של מוצר זה, לעדכון החקיקה הנדרשת וגם יפרסמו אזהרות לציבור.

בנוסף לסיגריה האלקטרונית דווח בימים האחרונים על הופעת מוצר ממכר אחר: חומר המילוי לסיגריות האלקטרוניות שיצרניו הוסיפו לו טעמים שונים ומתיקות.

אלא שמתברר כי בתחילת החודש הכריזו הרשויות בארה"ב על מאבק גדול נגד מכירת נוזלי האידוי לסיגריות האלקטרוניות הנראים כמו פחיות משקה או אריזות ממתקים. ה-FDA וה-FTC, נציבות הסחר הפדרלי, פתחו במבצע המכוון כלפי קבוצת יצרניות, חברות הפצה וקמעוניות המוכרות את המוצרים הללו הפונים לקהל צרכנים. קיים גם חשש שיגיעו לידי ילדים קטנים. המוצרים מקודמים במדיה בליווי תמונות.

בדיווח בתקשורת האמריקנית צוטט ראש ה-FDA, סקוט גוטליב, שהביע "דאגה מכך שילדים עלולים להתפתות ולבלבל בקלות בין מוצרי הניקוטין הנוזלי לבין משהו שהם חושבים שקנו כבר פעם (ממתקים)". הפעילות בנושא זה יצאה לדרך בעקבות כמה מקרי מוות ופגיעות קשות שהתרחשו בקרב ילדים ששתו את הניקוטין הנוזלי.

בדיווח בנושא זה ב"דה מרקר" מסרה הכתבת רוני לינדר-גץ כי  משרד הבריאות השיב לשאלתה כי אין לו סמכות לפעול נגד המוכרים של מוצרים אלה. עם זאת הגיב משרד הבריאות כי הוא רואה בחומרה מכירת מוצרים אלה ונחוש לפעול למניעת הפצתם ונגישותם לילדים.

"בישראל, מאז פסיקת בג"צ ב-2014, אין למשרד הבריאות סמכות בחוק, לפקח או להגביל את הסיגריות האלקטרוניות ונוזלי המילוי, לא מבחינת המכירה לקטינים, לא מבחינת עיצוב חפיסות המוצרים ולא תכולת הניקוטין שלהם", מסר משרד הבריאות בתגובתו. "תיקון החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, המקודם בימים אלה, יאפשר להטיל מגבלות על סיגריות אלקטרוניות ועל נוזלי המילוי בדיוק כמו ההגבלות החלות על מוצרי טבק".

אגב, בארה"ב מכנים כבר את ה"ג'ול" "הסכנה הבריאותית של העשור". בכל מוצר כזה מסתתרת כמות ניקוטין זהה לכמות שבחפיסת סיגריות שלמה.

הג'ול היא סיגריה אלקטרונית דמויית דיסק-און־קי. באירופה היא כבר נאסרה לשימוש. הסיבה: במחסנית המילוי כמות של פי שלושה יותר ניקוטין מהמותר באירופה.

העיתון מסר כי בשלב זה נמכרת "ג'ול" ב-30 נקודות מכירה בירושלים, תל אביב, רמת גן, אשקלון ומודיעין, בחנויות אידוי וטבק שצצו לאחרונה ברחובות בקצב מסחרר.

נושאים קשורים:  מוצרי טבק,  פיקוח על מוצרי טבק,  סיגריות אלקטרוניות,  ג'ול,  הר"י,  מיסוי מוצרי טבק,  חדשות,  מניעת עישון
תגובות