מיאלופיברוזיס

ההשפעות ארוכות הטווח של ruxolitinib על פיברוזיס מח עצם בחולי מיאלופיברוזיס

החוקרים מצאו במחקר זה שטיפול עם ruxolitinib משיג תוצאות טובות יותר בהיפוך או בהאטת פיברוזיס במח עצם לעומת הטיפול המיטבי הידוע

מח עצם (צילום: אילוסטרציה)

מיאלופיברוזיס (MF) הינה סיבוך מקצר חיים של נאופלזיות מיאלופרוליפרטיביות המקושר עם יצור לא אפקטיבי של תאי דם, הגדלת טחול ופיברוזיס מתקדם של מח העצם. מעכב ה-JAK1/2 הפומי ruxolitinib הראה יכולת לשפר את הגדלת הטחול, את עול התסמינים ואת ההישרדות הכללית בחולים עם MF בינוני או בסיכון גבוה בהשוואה לאינבו או הטיפול המיטבי הידוע (best available therapy (BAT)).

במחקר זה, נבדקה השפעת ruxolitinib על מורפולוגיית מח עצם ב-68 חולי MF מתקדם למשך 66 חודשים בהשוואה ל-192 חולים תואמים שטופלו במשטר BAT. ביופסיות טרפין הוערכו על ידי 3 המטופתולוגים בלתי תלויים בצורה עיוורת עד להגעה להסכמה על רמת רטיקולין פיברוזיס, משקעי קולגן ואוסטאוסקלרוזיס.

טיפול באמצעות ruxolitinib לעומת טיפול במשטר BAT קושר עם סיכויים גבוהים יותר לשיפור או ייצוב פיברוזיס במח העצם ועם סיכויים נמוכים יותר להחמרה בפיברוזיס בהתחשב בשינויים בדרגת רטיקולין פיברוזיס לעומת מצב הבסיס. באופן כללי, שינויים אלה נלוו להקטנה של גודל הטחול ולנסיגה של לויקואריטרובלסטוזיס. חולים עם מצב בסיסי מתקדם יותר של פיברוזיס הראו תגובה מעטה יותר בהקטנת גודל הטחול.

החוקרים הסיקו על בסיס ממצאים אלה שטיפול באמצעות ruxolitinib ארוך טווח יכול להפוך או להוריד במידה משמעותית תהליך פיברוזיס במח העצם בחולי MF במצב מתקדם. על כן, מציעים החוקרים שעיכוב JAK הוא טיפול שמשנה את מהלך המחלה.

מקור: 

Kvasnicka, H.M. et al. (2018). Journal of Hematology & Oncology. 11 (42)

נושאים קשורים:  מיאלופיברוזיס,  מח עצם,  ruxolitinib,  JAK,  ייצור,  תאי דם,  בלאסטים,  BAT,  MF,  השרדות,  hydroxyurea,  מחקרים
תגובות