טלפון חכם

האם החיישנים של טלפונים חכמים יכולים לשמש ככלי הערכה ומעקב במחלת פרקינסון?

במחקר חדש נמצא שטכנולוגיות של חיישנים של טלפונים חכמים, כמו גירוסקופ ומד-תאוצה, מספקים מידע אמין, תקף, בעל משמעות קלינית ורגישות פנוטיפית גבוהה במחלת פרקינסון

08.05.2018, 11:31
על פי התביעה, מידע רפואי יכול להיחשף בקלות בפני כל מי שמתקשר למוקד קביעת תורים בקופה

טכנולוגיות דיגיטליות, כמו חיישנים בטלפונים חכמים, נמצאים בכל מקום, ויכולים לשנות באופן מוחלט מחקר ביו-רפואי וניטור של טיפול במחלות נוירולוגיות כמו מחלת פרקינסון, תוך יצירת תחום חדש של ביו-מרקרים דיגיטליים. במחקר חדש, שנערך במספר מרכזים בשוויץ ובארצות הברית, ביקשו החוקרים להעריך את הישימות, האמינות והתקפות של ביו-מרקרים דיגיטליים המבוססים על טלפונים חכמים במטופלים עם מחלת פרקינסון, במסגרת הדומה למחקר קליני.

במהלך מחקר קליני Phase 1b, שהתבצע על פני ששה חודשים, השתתפו 44 מטופלים עם מחלת פרקינסון, במקביל למחקר עצמאי על קבוצת ביקורת של 35 משתתפים בריאים מתואמים לפי גיל, שהתבצע על פני 45 ימים. המשתתפים השלימו ששה מבחנים יומיומיים של פעילות מוטורית פעילה (יצירת קולות ממושכים, רעד במנוחה, רעד תנוחתי, ניקוש באצבע, שיווי משקל וצורת הליכה) ולאחר מכן הסתובבו עם טלפון חכם במהלך היום (ניטור פסיבי), אשר אפשר הערכה של, לדוגמה, משך הזמן בהליכה ומעברים מישיבה לעמידה, באמצעו דאטה גירוסקופי ומד-תאוצה.

ההיענות של המשתתפים הייתה סבירה: המטופלים השלימו מבחנים אקטיביים בממוצע של 3.5 מתוך 7 פעמים בשבוע. מאפיינים המבוססים על חיישנים הדגימו אמינות test-retest במידה בינונית-טובה (מתאם מקדם תוך-קבוצתי ממוצע = 0.84). בכל המאפיינים האקטיביים והפסיביים נמצא הבדל בין המטופלים עם מחלת פרקינסון לבין קבוצת הביקורת עם P<0.005. כלל מאפייני המבחנים האקטיביים, למעט יצירת קולות ממושכים, נמצא קשורים באופן מובהק למדדי החומרה הקלינית המתאימים לפי ה-International Parkinson and Movement Disorder Society-Sponsored UPRDS.

בניטור הפסיבי, משך הזמן בהליכה נמצא עם קשר מובהק (P=0.005) עם אי-יציבות תנוחתית ממוצעת וציונים של הפרעות בצורת ההליכה ראוי לציין שעבור כלל המאפיינים האקטיביים והפסיביים של הטלפון החכם, למעט רעד תנוחתי, תהליך הניטור איתר אי-סדירויות גם אצל אותם מטופלים עם מחלת פרקינסון אשר בציון הInternational Parkinson and Movement Disorder Society-Sponsored UPRDS המתאים לא הראו סימנים על פי הציון שקיבלו בביקורת.

לאור הממצאים החוקרים מסכמים שתוצאות המחקר מדגימות את הישימות של ביו-מרקרים דיגיטליים המבוססים על טלפון חכם ומצביעים על כך שטכנולוגיות של חיישנים של טלפונים חכמים מספקים מידע אמין, תקף, בעל משמעות קלינית ורגישות פנוטיפית גבוהה במחלת פרקינסון.

מקור:

Lipsmeier F, Taylor K, Kilchenmann T, Wolf D, Scotland A, Schjodt-Eriksen J et al. Evaluation of smartphone-based testing to generate exploratory outcome measures in a phase 1 Parkinson's disease clinical trial. Movement Disorders. 2018;.

נושאים קשורים:  טלפון חכם,  רעד תנוחתי,  חיישן,  מחקרים
תגובות