חדשות

ליצמן ומנדלבליט מנסים להגיע להסדר שיאפשר טיפולי הפריה לרווקות ב"לניאדו"

נגד בית החולים המסרב לבצע טיפולי הפריה ברווקות, בטענת איסור הלכתי, הוגשה תביעה ייצוגית בסך 60 מיליון שקל על רקע אפליית נשים. היועץ המשפטי לממשלה יצטרך להכריע האם לגבות את ההחרגה ההלכתית

בית החולים לניאדו. צילום: דוברות לניאדו

משרדי הבריאות והמשפטים מנסים להגיע להסכמות עם בית החולים החרדי לניאדו בנתניה, בנושא טיפולי הפריה לרווקות. עד כה מסרב בית החולים לבצע טיפולים כאלה בנשים לא נשואות בטענה שמדובר באיסור הלכתי, והסוגיה הנמצאת בדיונים היא האם ניתן לחייבו לבצע אותם. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן והיועץ המשפטי לממשלה מנסים להגיע להסדר פשרה שיאפשר לבית החולים את מתן הטיפולים הללו, כך דווח אמש (ד') ב"דה מרקר".

ברקע הדיונים: בעוד כשבועיים אמור היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להגיש חוות דעתו נוכח פסק הדין בתביעה ייצוגית נגד "לניאדו", על סך 60 מיליון שקל, שאושרה בבית המשפט המחוזי. עילת התביעה: סירובו של בית החולים לטיפולים הוא בגדר אפליית נשים. בדיווח נמסר כי היועץ המשפטי לממשלה יצטרך להכריע האם לגבות את ההחרגה ההלכתית של "לניאדו".

התביעה הוגשה  על ידי אישה לא נשואה שפנתה לבית החולים לקבלת טיפולי פוריות, אך סורבה בנימוק שאיננה נשואה. בית החולים טען כי לא מדובר באפליה אלא בשמירה על ציווי הלכתי, שהוא חלק מצביונו ומהותו של בית החולים.

בית החולים טען במשפט כי הדרישה שלו למתן טיפולי פוריות רק לבני זוג נשואים "נובעת מההלכה היהודית, הרואה בקיום התא המשפחתי מוסד וערך עליון". עוד טען כי הנורמה הדתית העומדת בבסיס עמדתו היא החובה לרשום את האב הביולוגי כאבי הילוד, מחשש לממזרות ולגילוי עריות.

מוסד רפואי פרטי הנתמך ע"י המדינה

"לניאדו" הוא אמנם מוסד רפואי פרטי בבעלות עמותה של חסידות צאנז החרדית אך גם מוסד נתמך הממומן חלקית בכספי ציבור. לאחרונה נקלע למשבר כספי ועל פי הסכם הבראה שנחתם עימו באוגוסט האחרון, על המדינה להזרים 360 מיליון שקל בתוך חמש שנים וחצי כדי לחלצו ממצבו הכלכלי החמור.

בדיווח נמסר כי משרד הבריאות תמך עד כה בעמדת לניאדו שאין מדובר באפליה, משום שהוא בית חולים פרטי והמתלוננת היתה יכולה לעבור טיפולי פוריות בבתי חולים אחרים.

היועץ המשפטי לממשלה קבע שיהיה נכון להביא את הנושא לחקיקה במסגרת חוק שיסדיר תרומות זרע, אך השופטת, הדס עובדיה, דחתה את טענות בית החולים והמדינה ואישרה את התביעה. בית החולים הגיש בקשת ערעור לבית המשפט העליון – מה שחייב את המדינה להציג את עמדתה בנושא. עוד דווח כי "במשרדי הבריאות והמשפטים מבינים כעת כי יהיה עליהם למצוא פתרון שיאפשר מתן טיפולי הפריה לאמהות יחידניות, שכן האיסור הקיים כרגע מפלה נשים בניגוד לחוק".

משרד הבריאות: לגבש הסדר מתחשב

בפגישה בהשתתפות היועץ מנדלבליט וסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ובכירים נוספים משני המשרדים, הועלתה הצעה, דווקא על ידי משרד הבריאות, "לבחון גיבושו של הסדר שיאפשר קבלת טיפולי הפריה ב'לניאדו' גם לנשים שאינן נשואות, תוך התחשבות בקשיים שמעלה בית החולים וברגישות של הנושא הנדון".

בפגישה נוספת, שגם בה השתתף ליצמן, לקחו חלק נציגי בית החולים והפרקליטות. אלא שבאי כולה של המתלוננת, עורכי הדין עדי ניב-יגודה וחגי קלעי, מסר "דה מרקר", מתחו ביקורת על הפגישה בין נציגי "לניאדו" לבין נציגי המדינה, בטענה כי "עצם קיומה מהווה תיאום עמדות חשאי ופסול במטרה לזכות ביתרונות שהדין איננו מקנה, ולהנציח המשך אפליית נשים בקבלת טיפול רפואי".

נושאים קשורים:  טיפולי הפריה,  המרכז הרפואי "לניאדו",  מנדבליט,  ליצמן,  אפליית נשים,  חדשות,  תביעה ייצוגית
תגובות
אנונימי/ת
04.05.2018, 09:08

לא הבנתי למה זו אפליית נשים.
אני בטוח שהם מסרבים לעשות טיפולי הפריה לגברים רווקים

אנונימי/ת
04.05.2018, 10:35

לא בטוח - אבל אני חושב שיש הבדל.
גברים רווקים המעוניינים בתרומת בייציות ופונדקאות - לא מבוצע באף יחידת פוריות בארץ ולניאדו לא יוצא דופן בכך. לא יודע על מה ההחלטה הזו מבוססת והאם היא נשענת על חקיקה. הפתרון הוא טיפולים בחול.
לגבי נשים - בכל יחידת פוריות בארץ ישמחו לתת לאישה זרע תורם ולבצע את הטיפול ולניאדו הוא חריג.

אנונימי/ת
05.05.2018, 11:10

ממזרות אינה רלוונטית כשמדובר באשה לא נשואה, והחשש מגילוי עריות קיים בכל תרומת זרע, גם אצל זוגות נשואים. לניאדו הוא בי"ח חרדי, שלא מקבל תא משפחתי שאינו אבא, אמא ו 10 ילדים. עדיף למתלוננת ללכת לבית חולים מקצועי יותר, שיטפל בה בכבוד, ולא יעמיס עול נפשי נוסף על טיפולים, שאינם קלים מלכתחילה

05.05.2018, 12:21

ואם זה היה בית חולים פרטי- למשל, אסותא - זה היה הופך את ההפליה לחוקית?

אנונימי/ת
15.05.2018, 13:08

סיכוי טוב שכן.