חדשות

משרדי המשפטים והבריאות מתנגדים להתיר בחוק הליך פונדקאות לגברים

בדיון הסוער של ועדת הבריאות בכנסת, אמרה שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן: "זה מפוצץ, העמדה היא פוליטית, יש פה קבוצה קטנה באוכלוסיה שקובעת לכולם"

שרת הבריאות יעל גרמן (צילום: אילוסטרציה)
ח"כ יעל גרמן. "הולכים אחורה" (צילום: אילוסטרציה)

דיון סוער התנהל אתמול (ב') בוועדת הבריאות של הכנסת שעסקה בהרחבת חוק הפונדקאות כך שיחול גם על נשים שאינן נשואות, גברים יחידניים וזוגות חד מיניים. כיום, רק זוג, גבר ואישה, יכול לפתוח בהליך פונדקאות. נשים וגברים יחידניים נאלצים לבצע את ההליך המורכב והיקר מחוץ לישראל.

הדיון בוועדה התקיים בעקבות פסיקת בג"צ מאוגוסט, כשנדחתה ההכרעה בעתירה הדורשת להתיר את הליך פונדקאות גם לזוגות חד מיניים. שופטי בג"צ העניקו לכנסת ארכה של חצי שנה להשלים את הליכי החקיקה.

שופט בית המשפט העליון בדימוס, סלים ג'ובראן, הביע באותו הדיון את מורת רוחו מהצעת החוק המפלה: "המצב מעורר מידה לא מבוטלת של אי נוחות. אני מתקשה להסכים למצב שבו נמנע מיחידניים ומזוגות חד מיניים להגשים את זכותם להיות הורים שעה שלאחיותיהם ולאחיהם ההטרוסקסואליים מוקנית זכות זו".

"הקושי של גברים חד מיניים ויחידניים אינו כשל רפואי"

בדיון אתמול בוועדה אמרה נציגת משרד המשפטים עו"ד מצדה מלאווי כי עמדת המשרד היא שיש להתיר את הליך הפונדקאות בישראל אך ורק לנשים יחידניות, אך לאסור אותו לגברים.

מלאווי ציינה: "היועץ המשפטי לממשלה דן באופן רציני בדברים. מבחינת הממשלה, אין מחלוקת שיש שונות רלוונטית בין נשים לגברים. תכלית החוק במקור היתה לתת מענה מאוד מצומצם לנשים שלא יכולות להרות בגלל כשל רפואי. לגבי גברים יחידניים או גברים בזוגיות חד מינית – הקושי שלהם להביא ילדים לעולם הוא לא כשל רפואי.

"לפתיחת שוק הפונדקאות לאוכלוסיות נוספות יש השלכות מאוד קשות. תהיה עלייה אדירה בפונדקאות. מספר הנשים שמוכנות להיות פונדקאיות מצומצם והביקוש אדיר. אם יפתחו את ההליך גם עבור גברים, זה יבוא על חשבון אנשים אחרים. יש חשש שהביקוש יביא לעלייה אדירה במחיר ההליך ויגרום לכך שנשים שלא מתאימות להליך יבקשו להיות פונדקאיות. יש גם חשש להעברת כספים מתחת לשולחן. החששות כבדים ולכן המחוקק ביקש לפתוח את האפשרות הזו למספר מאוד מצומצם של אנשים".

עמדה דומה הביעה נציגת משרד הבריאות שמרית כהן-לשם: "נוכח הרגישות שיש להליכי פונדקאות, הם צריכים להיות מצומצמים ומוגבלים רק לנשים עם בעיות רפואיות".

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), הגיבה בזעם על העמדות שהציגו משרדי המשפטים והבריאות: "זה מפוצץ אותי. למה אנחנו הולכים לאחור? צריך ללכת קדימה. הממשלה הצביעה בעד התרת ההליך לגברים. העמדה של משרד המשפטים היא פוליטית. הנימוקים שהביא הם תירוץ. על כל הקשיים אפשר להתגבר. בואו לא נכסה על האמת: יש פה קבוצה קטנה באוכלוסיה שקובעת לכולם. לא יכולה להיות אפליה בין גברים לנשים בחוק".

במהלך הדיון אמר ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): "אסור לאפשר לגברים לפנות להליך פונדקאות בישראל. אין שוויון בין המגדרים. לגבר יש תפקיד טבעי. יש אינטרס גדול להתחשב בנשים שאינן יכולות להרות. אין דרך טבעית לגברים להוליד ילדים. אין זה מוסרי ולא יהודי. לגברים אין זכות להרות. אז אסור ליצור מצב מראש שבו תינוק נולד ללא אמא. לא יהיה דבר כזה בישראל".

בדיון נטלו חלק גם גברים מקהילת הלהט"ב.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), תמך בהחלת החוק על גברים יחידניים ועל זוגות חד מיניים, אך ביקש להצביע על נוסח הצעת החוק המתירה את ההליך רק עבור נשים יחידניות. "לבלום את כל המהלך כי יש לכם (לגברים) זכות, זה נורא. אני בעדכם", אמר.

ההצבעה על הצעת החוק נדחתה לישיבת הוועדה הבאה מאחר שח"כים נוספים הביעו הסתייגויות מהנוסח שהוצע. ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אמרה: "יש בקואליציה אי הסכמה בעניין הזה (הנוסח). היא צריכה להיפתר בין ראשי הקואליציה. בעיני, לגברים יש זכות להקים משפחה, אבל אני מקבלת שיש למפלגות אחרות בקואליציה עמדות אחרות".

נושאים קשורים:  חוק הפונדקאות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.06.2018, 22:49

הקושי של גברים חד מיניים ויחידנים אינו קושי רפואי?
אמת.
אבל מצב זה קיים גם לגבי נשים רווקות שממתינות שנים לאביר על הסוס הלבן ובסופו של דבר פונות לבנק הזרע.
אז אפשר להגיד שהזכות להורות אינה זכות עקרונית בסיסית. אבל אם מחליטים שכן צריך שיהיה שיוויון.