חדשות

"שיבא" ויתר על תרומה של מיליוני שקלים בשל אפליית רופאה ערביה

משפחת תורמים יהודים משווייץ התנתה התרומה בביטול המענק לרופאה ערביה במסגרת תכנית תלפיות ב"שיבא"

ב"שיבא" מצאו מימון אחר למצטיינים. צילום: אילוסטרציה

משפחת תורמים יהודים משווייץ, שתרמו מדי שנה חמישה מיליון שקל לתכנית תלפיות ב"שיבא", הודיעה על ביטול התרומה לאחר שנודע לה כי בין מקבלי המענק תהיה גם רופאה ערביה צעירה. בית החולים סירב "להתקפל" מול דרישות המשפחה ומצא מקור חדש למימון התכנית, כך מדווח הבוקר (ד') "ידיעות אחרונות".

בתכנית תלפיות ב"שיבא", שמיועדת לפתח את מנהיגות הרפואה הישראלית ופועלת כבר 13 שנה,  משתתפים מדי שנה שמונה עד עשרה רופאים צעירים מצטיינים, סטודנטים לרפואה בשנה השישית, סטז'רים והמתמחים בשנתיים הראשונות להתמחות. הם נבחרים מתוך כ-100 מועמדים. הנבחרים זוכים לסיוע כספי של עשרות אלפי דולרים למימון מחקרים, השתלמויות, השתתפות בכנסים מקצועיים ובפרסומים מדעיים.

התורמת העיקרית לתכנית, כך מדווח העיתון, היא אותה משפחת תורמים של ניצולי שואה ולא היו לה עד כה שום טענות לגבי הנבחרים או מקבלי הסיוע. אלא שלפני כמה ימים, כשפורסמה רשימת הנבחרים לשנה הקרובה, התברר שביניהם רופאה מתמחה באורולוגיה מהמגזר הערבי. בדיווח נמסר כי הרופאה "נחשבת למבריקה, מסורה ומוערכת" ונמצאת עתה בשנת ההתמחות שלה באורולוגיה ב"שיבא". היא גם מעורבות במחקרים קליניים וכבר הציגה עבודות מחקר בכנסים מקצועיים, לרבות בחו"ל. כמה מהם פורסמו בעיתונות המקצועית. זו, אגב, הפעם הראשונה שלתכנית תלפיות נבחרה רופאה ערביה.

כאשר נודע למשפחת התורמים בשווייץ על כך שבין הזוכים למענקי הסיוע שהיא העמידה נמצאת גם רופאה ישראלית מהמגזר הערבי, הודיעה כי התרומה מבוטלת וכי רק אם בית החולים יבטל את זכיית הרופאה הערביה במקום בתכנית, תסכים לחדש את הסיוע הכספי.

אלא שמנהל "שיבא", פרופ' יצחק קרייס, סירב לדרישות הללו, התייצב באופן נחרץ מאחורי החלטת הוועדה שקבעה את משתתפי התכנית ואת הסיוע וכבר מצאה מקור מימון אחר, נמסר בדיווח.

תגובת בית החולים כפי שמצוטטת בעיתון: "תכנית תלפיות היא חוד החנית בהכשרת דור העתיד של רופאים בישראל. כמרכז הרפואי הגדול ביותר בארץ אנו רואים בהכשרה זאת חלק מחובתנו לרפואה ציבורית שוויונית, מקצועית ושירותית בישראל. בית החולים מודה לתורמים על שעזרתם האדיבה אפשרה לעצב את התכנית באופן משמעותי. השנה יוצא לדרך המחזור הגדול ביותר מבין מחזורי תכנית תלפיות. משתתפיו הם רופאים מצטיינים, חדשניים בגישתם, אנושיים ומסורים. נמשיך לקדם ולהשקיע בהם כי הם ישנו את פני הרפואה ויובילו בתחומם גם ברמה בינלאומית".

 

 

נושאים קשורים:  תרומה,  תוכנית תלפיות שיבא,  המרכז הרפואי "שיבא",  חדשות
תגובות
 

כל הכבוד למנהל שיבא!

לפרופ. קרייס
כל הכבוד

25.04.2018, 20:48

אך מתבקש, ואם היו מתקפלים היה מדובר במהלך לא חוקי.

אנונימי/ת
25.04.2018, 21:53

לא ידוע לי על חוק כלשהו שאוסר על כך.

26.04.2018, 05:21

אסור בחוק להפלות לפי גזע, גם אם ההפליה מזכה בתרומות או הטבות אחרות.

25.04.2018, 21:29

כל הכבוד

אנונימי/ת
25.04.2018, 21:31

עצם הכותרות שהידיעה תופסת מרמז שמדובר במקרה חריג, והשגרה הינה אפליה. חבל.

אנונימי/ת
27.04.2018, 23:48

להבא כדאי שתקרא את התוכן ולא תסיק מסקנות הפוכות מכותרות...(זה טיפ לא רק לכתבות פופולריות אלא גם לקריאת מאמרים מקצועיים, אם אתה אכן בעל מקצוע)

אנונימי/ת
29.04.2018, 23:03

אח שלי בעולם של מירי רגב בנט וסמטוריץ זה מקרה חריג

למקבלי ההחלטות בשיבא תבורכו מפי עליון
الله يبارك فيكم= ה' יברך אותכם!
ג'דעים!
סאאידה סדיק

אנונימי/ת
25.04.2018, 22:00

בתור רופא בכיר, יהודי, אני מברך את הנהלת שיבא על ההחלטה. אסור להיכנע לגזענות.

אנונימי/ת
25.04.2018, 22:11

ברכות להנהלת שיבא על ההחלטה החשובה (ועצוב שלא המובנת מאליו....)

אנונימי/ת
25.04.2018, 22:29

ערכים על פני כסף? במדינת היהודים?!
כל הכבוד לד"ר קרייס. כנראה שיש באמת עוד אנשים טובים באמת.

אנונימי/ת
01.05.2018, 22:32

ערכים על פני חיים במדינת היהודים
לך תבדוק בהיסטוריה כמה יהודים היה ניתן להציל בשואה לולא הציונים

25.04.2018, 22:37

כל הכבוד, לשיבא!
מסר מדויק ובהיר לפרחי הרפואה (והם משובחים וראויים למסרים האלו).
שיבא התנהגו לתלפיות!
יש הרבה פירושים למילה תלפיות שמשמעותה היום "לתפארת"
וההתנהגות לתלפיות של שיבא מתאימה לכל הפירושים האלו!
.
חז"ל דרשו את תַּלְפִּיּוֹת "תל שכל פיות פונים בו"
בימי הביניים שייכו את המילה לשורש אל"ף שעניינו לימוד "להיות הכל מסתכלין בו [במגדל] ללמוד צורותיו ונוי מלאכת תבניתו" (רש"י),
היו שקראו זאת "לתלות פיות" - כלומר להניח את החרבות בצד, לא להלחם...
כי הצד החד של החרב מכונה פֶּה (כגון בביטוי 'להכות לפי חרב' ובכינוי 'חרב פיפיות' – .
בימינו רווחים שני הסברים המבוססים על הבלשנות המשווה: האחד קושר את המילה לשורש הערבי לפ"א שעניינו סידור, והאחר לפועל לָפַת – 'אָחַז', על פי המקבילה האכדית lapātu המציינת גם סידור (כלומר על פי הסברים אלו התי"ו הראשונה איננה שורשית). לפי זה 'בנוי לתלפיות' משמעו בנוי היטב, מסודר.

אנונימי/ת
25.04.2018, 23:18

זו תגובה בסיסית ומתבקשת, נראה לי שכל מנהל בית חולים היה מגיב כך בלי היסוס.

26.04.2018, 10:33

על התנהגות אחרת לא מפרסמים...ועל תגובה כזאת גם לפרסם לא בושה.כל הכבוד.מעניין שהמשפחה התורמת היתה בטוחה שתנצח.לפעמים זה לא הולך...באמת, כל הכבוד למנהל.

26.04.2018, 00:22

כל הכבוד.. ומרגש אותי בתור ערביה עובדת במערכת הבריאות..

26.04.2018, 05:37

יישר כוח!

אנונימי/ת
26.04.2018, 08:02

זאת ידיעה חשובה שמכבדת את הרופאים ואת מדינת ישראל. היהודים לא מוכרים את עקרונותיהם בעד כסף ומדינת ישראל לא מדינת אפרטהייט. יש לפרסם את הידיעה ברבים.

אנונימי/ת
28.04.2018, 13:36

את העקרונות של להתחנף לכל העולם ולבעוט בבני העם שלהם
באמת עקרונות נהדרים
השאלה היא רק איפה הילדים שלנו יחיו עם עקרונות כל כך יפים שכאלו

אנונימי/ת
28.04.2018, 13:36

את העקרונות של להתחנף לכל העולם ולבעוט בבני העם שלהם
באמת עקרונות נהדרים
השאלה היא רק איפה הילדים שלנו יחיו עם עקרונות כל כך יפים שכאלו

26.04.2018, 09:04

אין להסתפק בדחיית התרומה . יש לפרסם את זהות התורמים ולהוקיעם בראש חוצות כולל איסור כניסתם לארץ -. מדובר בדיוק באותה גזענות ואפלייה שאפיינה את אירופה בכלל ואת גרמניה בפרט במלחמת העולם השנייה ...

אנונימי/ת
26.04.2018, 09:08

לגמרי צודק

אנונימי/ת
26.04.2018, 09:08

לגמרי צודק

אנונימי/ת
28.04.2018, 11:41

אתה קיצוני מטורף וזו בושה שאתה רופא
יש חוק השבות במדינת ישראל - ראשית כל
שנית, לאדם יש זכות להחליט איך הוא מוציא את כספו וגם אם היא ההחלטה דוחה באופן עקרוני המרחק בין לא לקבל את ההחלטה ולפנות לגורמים אחרים לבין "להוקיעם בראש חוצות ולאסור את כניסתם לארץ" גדול מאוד.
תחשוב לפני שאתה מדבר אם כך אתה מתנהג גם כרופא יש מצב שמה שצריך לעשות זה לשלול לך רשיון

אנונימי/ת
28.04.2018, 13:30

קובי נסחפת לגמרי
ואתה חי בעולם בדיוני
יהודים שיש להם כסף ורוצים לתרום ולקדם יהודים אחרים זה לא גזענות
נחמד שיש מדינה בישראל אופוריה כזאת, ושהרופאים במרכז יושבים על מספיק כסף שהם יכולים לוותר על תרומה יפה כזאת.
אני בטוחה שיש הרבה בתי חולים בשאר הארץ שהיו יכולים להשתמש בה...
כשרופאים ערבים שיושבים טוב במחלקות במקומות אחרים רוצים לקדם רק ערבים איכשהו זה לא נחשב גזענות...

אנונימי/ת
28.04.2018, 13:35

ממש לא צודק
מדובר בניצולי שואה!!! ששרדו ויש להם כסף.
מאמינים שצריך לשמור על ישראל כמדינת יהודים. (מבחינתם ובזכות ההיסטוריה האישית שלהם זה נראה להם חשוב). רוצים לקדם רופאים יהודים זו זכותם.
חבל שלא העבירו את הכסף למקומות בארץ בהם צריך לעודד כבר שיגיעו רופאים יהודיים...
כל המגיבים פה צדקנים וטומנים את הראש בחול.
מבחינה פוליטית אולי היה צריך לעשות את זה
אבל כרגע המצב בארץ הוא שהערבים הם גזענים כלפי היהודים!

אנונימי/ת
28.04.2018, 23:36

צודק!

אנונימי/ת
29.04.2018, 23:05

אתה הקיצוני התגובה של עצבנית ולא ראוייה נוכון כל אחד יכול להוציא את כספו כראות עיניו אך למנוע מבית חולים ממשלתי לתת פרס לאזרח ישראלי אינה מעשה ראוי ו / או חוקי . לתורמים הזכות לבטל ולבית החולים להזכות לוותר על התרומה המקוללת הזאת

אנונימי/ת
26.04.2018, 13:06

אני משוכנע שפסילת המועמדת על רקע עדתי אינה הסיבה .אי שרותה בצהל , אי שרותה בשרות לאומי אלו יכולות סיבות מוצדקות במיוחד שהמשפחה התורמת הינה ציונית פטריוטית!

אנונימי/ת
28.04.2018, 23:26

יאללה גם אתה והצבא והמדינה. אפשר לחשוב שאנחנו חיים בשוויץ. כולה גרים בישרא בלוף. מי שיש לו אפשרות להגר ולהשתכר בכבוד יעשה זאת.

אנונימי/ת
26.04.2018, 15:42

השאלה המרכזית צריכה להיות מה מטרת התורמים בתרומתם האם לעודד את הרפואה בארץ באופן כללי א"כ אכן אין מקום לשלול את מועמדותו של רופא על רקע מוצאו, אך במקרה הנוכחי ניתן להסיק כי מטרת התורמים הנה לעודד את התפתחותו של העם היהודי בארץ ישראל (וכפי שפורסם שהנם ניצולי שואה) ובכלל זה את התפתחותם של הרופאים היהודיים בארצם א"כ מובן אפוא שבחירת מועמד ממוצא שאינו יהודי לא משרת את מטרתם.

אנונימי/ת
26.04.2018, 15:59

נניח שאתה צודק. אבל איך קידום רופאה צעירה מברקיה שעובדת בשיבא לא מעודד את התפתחות הרפואה במדינת ישראל?!
תחשוב רחב, קידום רופאים ללא קשר למוצאם מטיב בסוף בכל האכולסייה הכללית. מה שמרוויח בסוף היא מערכת הבריאות והחולים עצמם.
אין לתת לגזענות להתפשטת, לפחות לא במערכת הבריאות.

אנונימי/ת
26.04.2018, 15:59

נניח שאתה צודק. אבל איך קידום רופאה צעירה מברקיה שעובדת בשיבא לא מעודד את התפתחות הרפואה במדינת ישראל?!
תחשוב רחב, קידום רופאים ללא קשר למוצאם מטיב בסוף בכל האכולסייה הכללית. מה שמרוויח בסוף היא מערכת הבריאות והחולים עצמם.
אין לתת לגזענות להתפשטת, לפחות לא במערכת הבריאות.

27.04.2018, 12:06

"התפתחותו של העם היהודי בארץ ישראל", כלשונך, תלויה תלות מוחלטת בקיומה של מדינת ישראל. וקיומה של מדינת ישראל תלויה תלות מוחלטת בהיותה מוסרית, שוויונית, דמוקרטית. מדינת ישראל תתפתח ותפרח בזכות כל אזרחיה, וככל שתדע לקבל את כולם בשוויון ובהכלה - היא תתחזק יותר.

אנונימי/ת
26.04.2018, 15:50

כל הכבוד להנהלת שיבא ולפרופ' קרייס.
מרגש מאוד ומעורר תקווה...
אסור לוותר על ערכים כמו שוויון, צדק וסובלנות.
אין מקום לגזענות ברפואה.

26.04.2018, 17:01

כל הכבוד להנהלת שיבא על ההליכה עם הערכים במקום עם הכסף. אין ספק שיש גם תורמים שלא ידרשו דרישות גזעניות עם תרומתם. ישר כח!!

27.04.2018, 08:47

כל הכבוד להנהלת בית החולים שיב"א. אין מקום לגזענות בכלל וגם לא בין נותני התרומות.

27.04.2018, 11:56

בעולמנו המתקרנף זו פעולה אמיצה, גם אם מתבקשת ומובנת מאליה! תודה, מנכ"ל שיבא

27.04.2018, 14:50

מעורר השראה!

אנונימי/ת
28.04.2018, 20:57

לא מבין את ההתלהבות מהמהלך של שיבא כאילו מישהו מעלה על דעתו שהייתה אפשרות לפעול אחרת.
מעבר לעניין האתי שכבודו במקומו מונח , מישהו חושב שיש אפשרות להגיד לועדה (שפועלת על פי שיקולים מקצועיים) שאינה יכולה לבחור ברופא ערבי? יכול להיות שכבר הודיעו לה על הזכיה, וגם אם לא , אם דבר כזה ידלוף ראשים יעופו.

30.04.2018, 23:55

מנהל שיבא ייצג את הערכים היפים של העם היהודי והוא מוסיף כבוד ותפארת לעם שלו ובמאזן בין הפסד לזכיה זכה בגדול ובעיני הוא פטריות אמיתי...

אנונימי/ת
01.05.2018, 15:00

פטריות ?
מאיזה זן שמפיניון, פורטבלו
או אולי התכוונת בכלל ל-Trichophyton rubrum

אנונימי/ת
01.05.2018, 14:50

אני רק תוהה מה היה קורה בעולם מקביל שבו אנו חיים במדינה ערבית "דמוקרטית" כמו חלק מן המדינות הערביות במזה"ת, האם רופא יהודי היה בכלל מועמד לקבלת פרס כל שהוא ???
אם אין לכם תשובה ברורה שאלו את בני הדור הישן אשר עדיין זוכרים את 'אהבת' שכניהם הערביים בשנות ה-40 ובמלחמת העצמאות.
אני יהודי גאה ואיני מתבייש לומר שאני מעדיף לתעדף את אחי ואחיותיי על פני בנים לעם אחר, אשר במקרה של מלחמה איני יודע לאיזה צד הם ישייכו את עצמם.
גם בדמוקרטיות מובהקות ומוצהרות יש מקום להעדפה מתקנת לקבוצות מיעוט,
אף אנו בארצנו הקטנה אנו במגמת סיכון אם לא יישמר הרוב היהודי כרוב אינטלקטואלי בצבא, ברפואה, באקדמיה או בכל עמדת השפעה שהיא אנו עלולים לאבד את מדינתנו ואת עצמאותנו שעליהם מסרנו את נפשינו ולמענה הקרבנו את מיטב בנינו.
עלינו להפנים שאם לא נתעשת אנו עלולים למצוא את עצמנו בעוד מס' שנים חיים במדינת ערבית, וכן אולי גם דמוקרטית...
אין לי ספק שכל אחד בלבו חרד מפני אפשרות כזו, אם כן הבה ננצל את היותנו חיים במדינה דמוקרטית שבה רשאי כל אחד להביע את דעתו בכל נושא ומעל כל במה, ולא נהסס להביע אף דעות כאלו שאולי אינם ראויים לבמה בעיתונות לאנשים שחושבים אבל מבטאים את עמדת ה-בייסיק של רובו המוחלט של העם.
אחים יקרים אל תתביישו ביהדותכם ובציונותכם.

אנונימי/ת
01.05.2018, 22:36

נניח שהכל טוב ויפה , אבל מה כל כך "מרגש" שהתחשבו בבת העם שחפץ לרצוח ולשחוט את עמינו

אנונימי/ת
02.05.2018, 09:16

סוף סוף מישהו מגיב באופן מאוזן באתר הזה...

02.05.2018, 23:16

כל הכבוד!

16.05.2018, 20:48

לכל הכבוד להנהלת שיבא שלא נכנעה לגילויי גזענות וסחטנות