מחקרים

אחד מתוך שלושה אנשים עם הפרעה פסיכוטית נפלו קורבן לפשע

בניגוד לתפיסה השגורה לפיה הם אלימים, מחקרים מראים כי אנשים הסובלים מהפרעה פסיכוטית נופלים לעיתים קרובות קורבן לאלימות – הרבה יותר מאשר הם מבצעים מעשי אלימות

מחקר שפורסם לאחרונה ב-Schizophrenia Bulletin:
Prevalence Rate and Risk Factors of Victimization in Adult Patients With a Psychotic Disorder: A Systematic Review and Meta-analysis [גורמי סיכון ושיעור פגיעות במבוגרים הסובלים מהפרעות פסיכוטיות: סקירה שיטתית ומטה-אנליזה].

הסובלים מהפרעות פסיכוטיות נחשבו בעבר לעיתים קרובות כאלימים כלפי אחרים. עם זאת, מחקרים מראים כי אנשים הסובלים מהפרעה פסיכוטית נופלים לעיתים קרובות קורבן לאלימות – הרבה יותר מאשר הם מבצעים מעשי אלימות. מטרת מטה-אנליזה זו הייתה לסקור את שיעורי ההימצאות של סוגים שונים של קורבנות (victimization) ולזהות גורמי סיכון הקשורים עם קורבנות.

על בסיס סריקה של מאגרי המידע MEDLINE, PsycINFO ו-Web of Science, נמצאו 27 מחקרים עם מדגמים שכללו מבוגרים עם הפרעה פסיכוטית וקורבנות אפשרית, ומידע לגבי "קורבנות אלימה", "קורבנות מינית", "קורבנות לא אלימה", ו/או "קורבנות אחרת".

החוקרים מצאו כי שיעור ההימצאות החציוני עבור קורבנות אלימה היה 20%, עבור קורבנות מינית 20%, עבור קורבנות לא-אלימה 19% ועבור קורבנות אחרת 19%. שיעורי הקורבנות היו גבוהים פי 4-6 לערך מאשר באוכלוסייה הכללית. מטה-אנליזה הדגימה את גורמי הסיכון הבאים: דלוזיות (יחס סיכויים, 1.69), הזיות (1.70), תסמיני מאניה (1.66), שימוש בסמים (1.9), שימוש באלכוהול (2.05), ביצוע פשע (4.33), אבטלה (1.31) ומחוסרות בית (2.49). גורמי סיכון אחרים כדוגמת קורבנות קודמת, תפקוד סוציאלי ירוד, הפרעת אישיות ומגורים בשכונה עם מעמד סוציואקונומי נמוך נמצאו רק במחקר אחד או שניים.

על פי חישוב המחברים, אחד מתוך חמישה (בתקופת הערכה של עד שלוש שנים) או אחד מתוך שלושה (במשך כל הבגרות) אנשים עם הפרעה פסיכוטית נפלו קורבן לפשע. גורמים קליניים, התנהגותיים וסוציודמוגרפיים נמצאו קשורים באופן מובהק סטטיסטית עם קורבנות וקורבנות קודמת. יש צורך במחקרים פרוספקטיביים הבוחנים גורמי סיכון על מנת להבין טוב יותר את הסיבות לקורבנות.

מקור: 

Vries de. B. et al. (2018) Schizophrenia Bulletin. 

נושאים קשורים:  מחקרים
תגובות
25.04.2018, 13:52

אנשים הנתונים לאלימות הופכים אלימים בעצמם. כך שלא נכון לציין כי "בניגוד לתפיסה השגורה לפיה הם אלימים..".
חולים סכיזופרניים סובלים מאלימות יותר מאשר האוכלוסיה הכללית, והמאמר הזה מראה זאת היטב. אין זה סותר את העובדה שהם גם נוטים יותר להיות אלימים, אלא אולי נותן הסבר חלקי לכך.