לירגלוטיד

ההשפעה של לירגלוטיד על אוטם שריר הלב במטופלים עם סוכרת סוג 2

החוקרים ביצעו אנליזת פוסט-הוק של מחקר ה-LEADER ומצאו כי לירגלוטיד מפחיתה את ההיארעות של אוטם שריר הלב במטופלים עם סוכרת סוג 2 בסיכון קרדיווסקולרי גבוה

אוטם שריר הלב, התקף לב (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת הינה גורם סיכון ידוע לאוטם שריר לב. עם זאת, הראיות בנוגע לתת סוגי אוטם שריר הלב באוכלוסייה זו הינן מוגבלות. במחקר ה-LEADERי(Liraglutide Effect and Action in Diabetes: Evaluation of Cardiovascular Outcome Results) בהשתתפות 9,340 מטופלים, לירגלוטיד הפחיתה באופן מובהק סטטיסטית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים מאג'וריים (תוצא משולב של מוות קרדיווסקולרי, אוטם שריר הלב שאינו קטלני ושבץ שאינו קטלני) לעומת טיפול אינבו במטופלים עם סוכרת סוג 2 וסיכון קרדיווסקולרי גבוה. בנוסף, לירגלוטיד הפחיתה את הסיכון לאוטם ראשון של שריר הלב.

אנליזת פוסט-הוק זו אפיינה סוגי אוטם שריר הלב (ראשון או חוזר) אשר התרחשו במחקר ה-LEADER על פי זרוע טיפול ובהיבט ההיארעות, תוצאים, תת-סוגים ורמות טרופונין.

בסך הכל במסגרת המחקר דווחו 780 מקרים של אוטם שריר הלב. בקבוצת הלירגלוטיד דווחו פחות אירועים מאשר בקבוצת האינבו (359 לעומת 421, p=0.022). באופן מספרי, פחות אירועי אוטם שריר הלב קושרו עם תמותה קרדיווסקולרית בקבוצת הלירגלוטיד לעומת קבוצת האינבו (17 לעומת 28, p=0.28). רוב סוגי אוטם שריר הלב בשתי הקבוצות היו מסוג non-ST elevation myocardial infractionי(NSTEMI)י(555 מתוך 641) ואוטם ספונטני של שריר הלב (518 מתוך 641). באופן מספרי, שיעור גבוה יותר של אוטם תסמיני של שריר הלב נמצא קשור עם רמות טרופונין הגבוהות פי 5 ויותר או פי 10 ויותר מטווח העליון של הערך התקין בקבוצת הלירגלוטיד לעומת קבוצת האינבו (p=0.16 ו-p=0.42, בהתאמה). בתחילת המחקר, יותר מטופלים עם אוטם שריר הלב שקיבלו לירגלוטיד לעומת אינבו היו בעלי רקע של ניתוח מעקפים (p=0.008) ולפחות מטופלים  הייתה מחלת כלי דם פריפרית בגפיים התחתונות (p=0.005) וסטנוזיס של מעל 50% בעורק כלילי, עורק תרדמה או עורקים אחרים (p=0.044).

מסקנת החוקרים היא כי לירגלוטיד מפחיתה את ההיארעות של אוטם שריר הלב במטופלים עם סוכרת סוג 2 בסיכון קרדיווסקולרי גבוה וייתכן כי התרופה משפיעה גם על התוצאים של אוטם שריר הלב.

מקור: 

Marso, S.P. et al.  (2018) American Journal of Cardiology. Epub

נושאים קשורים:  לירגלוטיד,  GLP-1,  LEADER,  אוטם שריר הלב,  NSTEMI,  תמותה,  מחקרים
תגובות