חדשות

מקרה ראשון בעולם של זיבה עמידה לכל סוגי האנטיביוטיקה

רשות הבריאות באנגליה מבצעת כעת מבצע ניטור אקטיבי כדי לברר את מימדי הזיבה העמידה לאנטיביוטיקה ולבלום את התפשטות הזן העמיד

17.04.2018, 07:18
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

רשות בריאות הציבור של אנגליה, ה-PHE, פרסמה לפני כשבועיים מסמך על מקרה ראשון מסוגו בעולם: גבר חלה בזיבה, מחלת מין מידבקת, כאשר זן החיידק היה עמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה.

מהפרטים שנמסרו עולה כי לגבר יש בת זוג בבריטניה אבל הוא נדבק בזיהום בעת שביקר בדרום-מזרח אסיה. "הגבר לקה בזיבה סופר-חזקה", הגדירו את מצבו כלי התקשורת הבריטיים. הטיפול האנטיביוטי שקיבל כשל. הוא טופל במשלב התרופות האנטיביוטיות המומלצות כשמדובר בזיבה Azithromycin ו-Ceftriaxone.

ד"ר גוונדה יוז, ראש ה-PHE מסר: "אנחנו חוקרים את המקרה גם מאחר שיש לו חשיבות כלל עולמית. זן החיידק גילה עמידות לתרופות קו-ראשון. זה מקרה ראשון של עמידות ברמה כה גבוהה".

בעיית העמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה מחריפה והולכת ובעקבות זאת גם הקריאה של מומחי רפואה לרסן את השימוש בה מאחר שחלה בעולם עלייה מסוכנת, ב-65%, בשיעור השימוש בתרופות אנטיביוטיות.

כאשר זיבה איננה מטופלת כיאות, היא יכולה להוביל לעקרות. התסמינים המוכרים אצל חולים במחלה זאת הם הפרשות בלתי רגילות ופגיעה אחרת באיברי המין ודלקות.

כאשר הובררו פרטי המקרה ומחשש להתפשטות של זיבה עמידה לאנטיביוטיקה, החלו רשויות הבריאות בבריטניה לנסות ולאתר את הפרטנריות למין של אותו גבר. מה שהפתיע עד כה: תוצאות הבדיקות שעברה בת הזוג הקבועה של החולה היו שליליות.

בהודעה רשמית שמסר ד"ר יוז נאמר עוד: "ה-PHE מבצע ניטור אקטיבי ופעולות כדי לברר את ממדי הזיבה העמידה לאנטיביוטיקה ומדוע כשלו הטיפולים שנתנו לאותו חולה. נעשו פעולות כדי לבלום סכנה של התפשטות הזן העמיד וכן זנים אחרים של זיהומים שגם הם נעשו עמידים לאנטיביוטיקה".
על פי דיווח ב-BBC, ההערכה היא שלאחד מכל עשרה גברים הטרוסקוסאליים ולשלוש מכל ארבע נשים וכן הומוסקסואלים שאובחנו עם זיבה תסמינים שלא קל לאבחנם. החשש הגדול ביותר הוא שזן החיידק הספציפי הזה ייעשה בלתי ניתן לטיפול בכל סוג שהוא של אנטיביוטיקה. רק בסוף החודש יהיה ברור יותר אם הטיפול האגרסיבי שהגבר מקבל עתה בתרופות שונות ובשילובים מגוונים יתברר כיעיל כדי לרפאו.

בעיית העמידות לתרופות אנטיביוטיות היא כלל עולמית. בסתיו שעבר מתה אישה בארה"ב מזיהום שכנראה נדבקה בו בעת שאושפזה בבית חולים בהודו. הזיהום לא הגיב לכל 14 סוגי התרופות האנטיביוטיות שהיא קיבלה בבית החולים. בבדיקות נוספות שנעשו התברר כי הזיהום הפגין עמידות לעוד 12 תרופות זמינות, על פי נתוני ה-CDC.

המקרה שאירע בבריטניה הביא מומחי בריאות שם לקבוע כי "סכנות האנטיביוטיקה העמידה אמנם מובנות עתה היטב, אבל הפעולה כנגד התופעה איטית ואיננה מתואמת בין כל הגורמים הנדרשים לכך ולזה השלכות כלל עולמיות".

העמידות לאנטיביוטיקה גם כתוצאה משימוש תעשייתי

במאמר שפורסם ב"גרדיאן" נאמר כי "העלייה בשיעורם של זני הסופר-חיידקים איננה נגרמת רק מרישום יתר של תרופות אנטיביוטיות, במיוחד במדינות מפותחות או מהיעדר בקרה מוחלטת בשימוש בהן במדינות המתפתחות. זו גם תוצאה ממחירן של התרופות. בנוסף מתרחב השימוש באנטיביוטיקה בחקלאות, בחוות גידול של בעלי חיים לבשר וחלב כדי להגדיל את אוכלוסייתם בתנאי צפיפות, מצב בלתי אפשרי לטבע. בני אדם יוצרים בכך לחצים אבולוציוניים ואלה מעודדים שגשוגם של זני חיידקים שעמידים לאנטיביוטיקה. האבולוציה מגיבה כך כאשר נעשות פעולות יצירתיות אבל בלתי רגילות כנגד הטבע".

בבריטניה, כמחצית מהמקרים של זיהומים מחיידק ה-Campylobacter שנתגלו בחנויות לממכר בשר עוף היו עמידים לאנטיביוטיקה. החיידק הזה אמנם מומת בבישול ולעתים רחוקות הוא קטלני, ובכל זאת מדובר במצב בהחלט לא נעים למי שנדבק בו.

העיתון מסר כי מחקר חדש העלה כי בתהליכי יצור מזון מתועש קיימות סכנות לבריאות הציבור. למשל: במפעל שמייצר Trehalose סוג של סוכר המצוי בטבע, שהוא יציב בטמפרטורות גבוהות. שיטות חדשות שהוכנסו לפסי יצור המוניים הובילו את תעשיית המזון המתועש בארה"ב וגם באירופה להגדלת היקף השימוש בסוג סוכר זה, לאחר שה-FDA הודיע בשנת 2000 כי הוא בטוח לצריכת בני אדם. אלא שמתברר כי בעקבות זאת הופיעו התפרצויות של זיהומי מעיים בבתי חולים במדינות רבות, החל מכוויית ועד לקנדה, וכולם נגרמו עקב החיידק Clostridium difficile.

באחרונה נתגלה כי יש שני זנים של ה-C.diff שפיתחו מנגנונים לצריכת ריכוזים נמוכים של אותו סוכר טבעי trehalose שתורם לשגשוגם הפרוע של אותם חיידקי על חשבון אחרים. במקרה אחד התברר כי החיידקים מייצרים רעלן אלים. "משום כך יש צורך בתיאום בינלאומי כדי לתת מענה לבעיות מהסוג הזה", ציין העיתון במאמרו.

נושאים קשורים:  עמידות לאנטיביוטיקה,  זיבה,  חיידק ה-Campylobacter,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
17.04.2018, 11:09

בקרוב גם סיפליס.

עוד נחזור לימים הרעים טרם השימוש באנטיביוטיקה.

22.04.2018, 20:12

נשקיע במניות של salvarsan.