MS

טרשת נפוצה - מערכתית יותר ממה שנוטים לחשוב?

מחקר זה בחן האם תחלואה נלווית מעלה שיעור התקפים בטרשת נפוצה ומצא כי נטל תחלואה נלווית גבוה, מיגרנות והיפרליפידמיה מעלים שיעור התקפי מחלה על פני שתי שנות מעקב

22.05.2018, 12:07
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את הקשר בין תחלואה נלווית (co-morbidity) ושיעור התקפים בחולים עם טרשת נפוצה (MS).

לטובת המחקר גויסו משתתפים עם טרשת נפוצה התקפית מארבע מרפאות MS בקנדה על מנת להשתתף במחקר עוקבה פרוספקטיבי שאורכו שנתיים. המחקר כלל הערכת חתך של תחלואה נלווית והתקפים. תחלואה נלווית תועדה על ידי שאלון והתקפים תועדו באמצעות התיקים הרפואיים של החולים בכל ביקור. הקשר בין תחלואה נלווית בתחילת המחקר ושיעור התקפים במהלך שתי שנות המעקב נבחן באמצעות רגרסיית Poisson עם תקנון לגיל, מין, נכות, משך מחלה וסטטוס טיפול.

מתוך 885 משתתפים, 678 (76.6%) היו נשים והגיל הממוצע בתחילת המחקר היה 48.2 שנים. חרדה (40.2%), דכאון (21.1%), יתר לחץ דם (17.7%), מיגרנות (18.1%) והיפרליפידמיה (11.9%) היו התחלואות הנלוות הנפוצות ביותר. השיעור של משתתפים החווים התקפים בשתי שנות המעקב נותר קבוע (14.9% בשנה הראשונה ו-13.2% בשנה השנייה). לאחר תקנון, משתתפים אשר דיווחו על שלוש ויותר תחלואות נלוות (לעומת חולים ללא תחלואה נלווית) סבלו משיעור גבוה יותר של התקפים על פני שתי שנות המעקב (יחס שיעורים מתוקנן: 1.45; רווח בר-סמך 95%: 1.00-2.08). מיגרנות והיפרליפדמיה נמצאו כקשורות בשיעור התקפים גבוה יותר (יחס שיעורים מתוקנן עבור מיגרנות: 1.38; 1.01-1.89 ויחס שיעורים מתוקנן עבור היפרליפידמיה: 1.67; 1.07-2.61).

מסקנת החוקרים היא כי אנשים הסובלים ממיגרנות, היפרליפידמיה ונטל תחלואה נלווית גבוה הינם בסיכון לשיעור התקפים גבוה על פני שנתיים. ממצאים אלו הינם בעלי השלכות אפשריות על ההבנה של הפתופיזיולוגיה של טרשת נפוצה ומרמזים כי ייתכן ויש צורך בניטור צמוד של חולים עם תחלואות ספציפיות או מרובות. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין האם הנוכחות של תחלואה נלווית דורשת גישת טיפולית מותאמת אישית בחולי MS.

מקור: 

Kowalec, K. et al.  (2017) Neurology. 89(24).

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  תחלואה נלווית,  פתופיזיולוגיה,  מיגרנות,  היפרליפידמיה,  לחץ דם,  חרדה,  דיכאון,  מחקרים
תגובות