אוטיזם

הקשר בין אוטיזם לבין מתילציה של דנ"א בלידה

במחקר זה נבדק הקשר בין מתילציה של דנ"א ביילודים לבין הסיכון להתפתחות הפרעות בספקטרום האוטיסטי בשלבים מאוחרים בקרב מדגם גדול של 1,263 יילודים

11.04.2018, 11:47
אוטיזם (צילום: אילוסטרציה)
אוטיזם (צילום: אילוסטרציה)

הפרעות בספקטרום האוטיסטי (ASD-autism spectrum disorder) הינן הפרעות חמורות בהתפתחות הנוירולוגית אשר מאופיינות בחסרים בתקשורת חברתית והתנהגויות, תחומי עניין או פעילויות מוגבלות וחזרתיות. האטיולוגיה של ASD מערבת גורמי סיכון תורשתיים וסביבתיים, כאשר ישנה השערה שתהליכים אפיגנטיים מהווים את אחד המנגנונים דרכם ישנה השפעה של שינויים גנטיים ושינויים לא גנטיים על ויסות הגנים והפתוגנזה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לזהות סמנים של מתילציה ב-DNA המאפיינים ASD וניתנים לזיהוי בלידה.

החוקרים כימתו וריאנטים מתילומים (methylomic) בקרב 1,263 פעוטות – אשר 50% מתוכם פיתחו ASD בהמשך – באמצעות מאגר של דנ"א אשר בודד זמן קצר לאחר הלידה. החוקרים השתמשו במידע גנוטיפי תואם מאותם נבדקים על מנת לבחון את ההשלכות המולקולריות של הווריאנטים הגנטיים המקושרים לסיכון לפתח ASD, תוך זיהוי וריאנטים במתילציה אשר מקושרים לנטל פוליגני מוגבר ב-ASD.

החוקרים ביצעו גם מיפוי דנ"א מסוג mQTLי(methylation quantitative trait loci) על מנת לתעדף גנים מכוונים שנמצאו ב-ASD GWASי(Genome-wide association study).

החוקרים מצאו חתימות אפיגנטיות משמעותיות של גיל ההיריון וחשיפה עוברית לטבק, אשר איששו את השימוש במידע הנוגע למתילציית DNA הנלקח מבדיקות דם של יילודים. אף על פי שהחוקרים לא זיהו לוקי מסוים אשר הראה שינויים משמעותיים במתילציה של דנ"א ביילודים המקושרים להתפתחות של ASD בהמשך החיים, הם כן מצאו קשר מובהק בין עומס פוליגני מוגבר לאוטיזם לווריאנטים מתילומים בלוקי מסוים.

החוקרים מצאו כי כל עלייה ביחידה אחת של סיכון פוליגני ל-ASD הייתה מקושרת לעלייה ממוצעת של 0.14% במתילציה של דנ"א בשני אתרי CpG אשר ממוקמים בכרומוזום 8 פרוקסימלית לאות ל-ASD כפי שנמצא ב-GWAS.

עבודה זו מהווה את המחקר הגדול ביותר אשר ניתח מתילציה של דנ"א ב-ASD והראשון לבצע אינטגרציה בין וריאנטים גנטיים ואפיגנטיים בלידה. החוקרים הדגימו את התועלתיות בשימוש בציון של סיכון פוליגני על מנת לזהות וריאנטים מולקולריים המקושרים למחלה, ושל שימוש ב-mQTL על מנת לדייק את הווריאנטים התפקודים והרגולטורים המקושרים לסיכון ל-ASD.

מקור: 

Hannon, E. et al. (2018) Genome Medicine 10,19.

נושאים קשורים:  אוטיזם,  יילודים,  GWAS,  mQTL,  ציון סיכון פוליגני,  מחקרים,  מתילציה של DNA,  עישון בהריון
תגובות