פודקאסט

פרופ' שוקי שמר: "מערכת הבריאות לעולם לא תגיע לקריסה"

יו"ר אסותא בראיון מיוחד ל-Doctalk: "חסר הון עתק בתקציב הבריאות, אך הרזרבות הלאומיות שטרם הושקעו הן רבות. זה עניין של סדר עדיפויות". על ניהול בי"ח ציבורי: "אין שום אפשרות שבי"ח ציבורי יהיה רווחי". האזינו לתכנית המלאה

09.04.2018, 16:16

פרופ' שוקי שמר, יו"ר מועצת המנהלים של אסותא מרכזים רפואיים, התארח ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. פרופ' שמר עסק בהרחבה בפתיחת ביה"ח באשדוד, לקחים ראשוניים, מערכת הבריאות הציבורית, סל התרופות, הסכמי השכר, המחסור ברופאים ועוד.

"על מנת להגיע לסטנדרטים המקצועיים הנכונים לטעמנו, לתקציב הבריאות חסר הון עתק, וישנן הרבה מאוד בעיות תקציביות", אמר פרופ' שמר, "אך מערכת הבריאות בישראל לעולם לא תגיע לקריסה, כי ישנן הרבה מאוד רזרבות לאומיות שטרם הושקעו בה. רק 5% מהתל"ג הולך לתקציב הבריאות, כשהממוצע ב-OECD הוא 9.5%. לכן אם חלילה נגיע למצב של משבר, המדינה תיאלץ להוציא את ההוצאה הנחוצה, אך מדובר בסדרי עדיפויות - לא יכולת כלכלית".

"בעוד 10-20 שנה לא יהיו רופאים שיטפלו בנו. לדעתי רכבת המחסור הזו כבר יצאה"

"לעומת זאת" המשיך פרופ' שמר, "המחסור ברופאים הוא בעיה אקוטית יותר, כיוון שמדובר בהכשרה לטווח ארוך ולא בעניין טכני כמו שינוי תקציב. אני מתריע על זה כבר שנים - בעוד 10-20 שנה לא יהיה מי שיטפל בנו. לדעתי רכבת המחסור הזו כבר יצאה והרגשנו את זה על בשרינו כשבאנו לגייס רופאים ואחיות לביה"ח באשדוד".

בהתייחס לרווחיות של אסותא בביה"ח הציבורי באשדוד, ענה: "בכללי המשחק הקיימים כיום במדינת ישראל, אין שום אפשרות שבית חולים ציבורי ירוויח כסף. אין אפילו בית חולים ציבורי אחד שהוא רווחי. עולה השאלה - למה שאנחנו, אסותא, נפתח בית חולים ציבורי? כי אני איש רפואה, ואנחנו רשת פרטית בבעלות ציבורית (קופ"ח מכבי) וחשבנו שנכון להכנס למגזר הציבורי ולספק שירותים רפואיים שם".

פרופ' שמר התייחס גם להסכמי השכר שצפויים להיפתח מחדש בשנה הקרובה: "הגיע הזמן שיהיה מיקוד בהסכמי השכר למקצועות חסרים. יש לנו מחסור חמור במרדימים, בגריאטרים. האוכלוסיה מתבגרת, תוחלת החיים עולה ויש יותר צורך בהם. כנ"ל לגבי רפואה פנימית, התמחות שהיא הליבה של הרפואה וכיום קשה להביא אליה מתמחים. אני חושב שהסכמי השכר צריכים לקחת את זה בחשבון ולתמרץ רופאים לכיוון הזה".

לו"ז האזנה:

5:45 חדר מיון

9:24 איך נשארים רווחיים

13:40 בעיית המחסור ברופאים

17:55 אסותא אשדוד- איפה טעינו

23:00 בי"ח וקהילה - גישה חדשה

30:33 הסכמי השכר המתקרבים

33:08 סל התרופות

42:53 שאלות הקהל

52:45 נשים ברפואה

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  doctalk,  פרופ' שוקי שמר,  סל התרופות,  אסותא
תגובות

צודק פרופ'שוקי שמר :
אין עדיין תכנון ארוך טווח במע' הבריאות, לא לגבי גידולה הפיזי במבנים מתאימים , ובמיוחד בהכשרת כח אדם מקצועי ( רופאים , אחיות וכו'),.
תכנון זה והקצאת המשאבים לכך הם הכרח הבולט לעין כל - הבא לידי ביטוי כואב ומשפיל לאוכלוסית המדינה שהכפילה את ממדיה מחד, והמזדקנת מאידך.
המשאבים קיימים כדי לשקם את המע' המתרסקת : לדוגמה, אפשר לשתף בכך גם את ההון הפרטי , ארצות ה- OECD כבר עושות זאת (ראה מודל ה-PPP לגווניו).
פרופ' תיאו דב גולן..

12.04.2018, 07:09

שוקי חברי, עד כמה שאתה צודק

אנונימי/ת
12.04.2018, 16:04

השאלה היא מהי הגדרת "משבר" או "קריסה" - מצב שבו המדינה תבין שחייבים להוסיף תקצוב.
עוד שאלה - האם תקצוב כאשר נגיע למשבר יפתור מיידית את הבעיה או שיש להערך מראש ולמנוע את המשבר. אני מניח שחסר בתרופות או מכשור ניתן לפתרון דיי מיידית עם הוספת תקציב. כח אדם או תשתיות - לוקח זמן לפתור, גם אם קיים תקציב.

אנונימי/ת
12.04.2018, 16:04

השאלה היא מהי הגדרת "משבר" או "קריסה" - מצב שבו המדינה תבין שחייבים להוסיף תקצוב.
עוד שאלה - האם תקצוב כאשר נגיע למשבר יפתור מיידית את הבעיה או שיש להערך מראש ולמנוע את המשבר. אני מניח שחסר בתרופות או מכשור ניתן לפתרון דיי מיידית עם הוספת תקציב. כח אדם או תשתיות - לוקח זמן לפתור, גם אם קיים תקציב.

אנונימי/ת
14.04.2018, 14:33

המערכת כבר קרסה. הרכבת כבר עזבה. בישראל אין תקנה לזלזול והזילות כלפי המטופלים והרופאים. אין תקנים,אין תנאים. רופא זוכה לניצול,עושק,עומס,שחיקה וזלזול ממנהלים. יותר ויותר מאיתנו מבינים שאין מקום לרופאים הטובים בארץ. חתום מאת רופא שעזב את ישראל לטובת רפואה מערבית אמיתית.

18.04.2018, 14:05

צודק.

אנונימי/ת
15.04.2018, 11:46

דבר אחד ברור - הדמגוג שוקי שמר יקרוס הרבה לפני שתקרוס מערכת הבריאות .
זה בטוח .

18.04.2018, 14:11

צר לי מאד שהכותרת לכתבה זו טועה ומטעה.
יצא לי לחוות את מצב הקריסה של המערכת כאשר אחי אושפז בבית חולים.
ביטוי הקריסה היו: חוסר זמן לרופאים לדבר עם החולים ולהסביר להם את מגמות האשפוז, המתנה של ימים לבדיקות דימות, יועצים ממחלקות אחרות שלא מגיעים לייעוץ ואז כותבים במכתב השחרור "המשך בירור בקהילה" ועוד.
המערכת הרפואית בארץ נמצאת באי-ספיקה ומתקדמת בצעדי ענק לקריסה.
זה המצב האמיתי והציבור משלם את המחיר.

אנונימי/ת
20.04.2018, 15:10

שוקי שמר טועה ומטעה
המערכת כבר קרסה ואינה עומדת בסטנדרטים מערביים
שלא לדבר על אטימות ,זילזול בחיי אדם , גסות לב ורוח של רופאים ושאר הצוות הרפואי. ועוד לא הזכרמו את תאוות הבצע האיומה שמשבשת תיפקודם של רוב הרופאים.
כמובן שזאת הכללה -- ונשארו איים של איכות ואנשים טובים בכל התחומים ,
אך ככלל -- המצב קטסטרופלי

שומר נפשו וגופו ירחק מהמערכת הרפואית הציבורית
כן , הרפואה הטובה לעשירים בלבד !
למה שלא תתפטר מתפקידך כמחאה שוקי ???

אנונימי/ת
13.05.2018, 03:03
אנונימי/ת
13.05.2018, 03:03
אנונימי/ת
13.05.2018, 08:13

דמגוג איש מיותר במערכת הבריאות אחד מעמודי התווך של הסיבות לקריסה.
הכותרת עוד ליקוק של שמר לשר ליצמן . שמר שחרר את התעשייה עשית די נזקים.
אתה מטעה במתכוון יש כאן מגיבים שטוענים שאתה טועה ומטעה אתה לא טועה זה בכוונה אתה רק מטעה.

אנונימי/ת
18.09.2018, 13:30

זאת התגובה היחידה עניינית, נכונה ואמיצה. ולא רק שוקי שמר אלא גם ה-"חברים" שלו (תראה חלק מהגובות, "שוקי, חברי" וכולה. זו הסיבה למשבר שביסודו השחיתות כי שוקי ויתר מנהלי בתי חולים וה-"חברים" שלהם מקדמים אחד את השני ופולטים החוצה את הרופאים הטובים והישרים.

18.09.2018, 08:33

לתלמידי מקפלן 1965 מדר' כהן דוד פנימית ב'
.
DANS LE MEDICINE COMME DANS L AMOUR NI JAMAIS ET NI TOUJOUR