חדשות

פרס מנכ"ל משרד הבריאות ל"כללית": שיתוף מטופלים בהחלטות רפואיות

בפיילוט שותף מכון גרטנר שבו הוקם, לראשונה בישראל, מערך לאיסוף תוצאים מדיווחי המטופל תוך שימוש בכלים דיגיטליים בתחומים קליניים

"פרס מנכ"ל משרד הבריאות בשני תחומים – שיתוף מטופלים בקבלת החלטות רפואיות וברפואה מותאמת אישית – הוענק בשבוע שעבר.

במסלול של רפואה מותאמת אישית קיבל את פרס המקום הראשון מכון המחקר של "מכבי שירותי בריאות" ובמקום השני מכון מחקר "כללית". במקום השלישי – המרכז הרפואי הדסה בירושלים.

במסלול של שיתוף מטופלים בקבלת ההחלטות הוענק הפרס הראשון ל"כללית" בשיתוף עם מכון גרטנר ב"שיבא". את המקום השני חלקו משרד הבריאות ואוניברסיטת חיפה ובמקום השלישי זכה המרכז הירושלמי לבריאות הנפש.

בקטגוריית שיתוף המטופלים בהליכי קבלת ההחלטות הרפואיות זכה מיזם "הכללית" במקום הראשון. מדובר בהקמת מערך עבור השימוש בתוצאים מדיווחי המטופל. המיזם מאפשר איסוף שיטתי של מידע ישירות מהמטופל לגבי מצבו הבריאותי, כולל רמת תפקודו, תסמינים משמעותיים עבורו הנוגעים לאיכות חייו, מנקודת מבטו הוא. הנתונים תחת הכותרת "תוצאים מדיווחי מטופל" משקפים את צרכיו ואת העדפותיו של המטופל ובכך הכרחיים עבור בחירת הטיפולים הרפואיים המתאימים לו.

ד"ר אורלי פרנקל שמובילה את הפיילוט ב"כללית", הסבירה כי "בספרות המקצועית מודגם כי זמינות במערכות הקליניות של מידע מדיווח המטופל משפרת את תוצאות הטיפול ומאפשרת שיתוף מטופלים בקבלת החלטות רפואיות". בפיילוט שותף מכון גרטנר שבו הוקם, לראשונה בישראל, מערך לאיסוף תוצאים מדיווחי המטופל תוך שימוש בכלים דיגיטליים מתקדמים  במגוון תחומים קליניים.

התאמת טיפול תרופתי בעזרת אלגוריתמים מתקדמים

המקום השני בקטגוריית ״רפואה מותאמת אישית״, שבו זכה מכון המחקר של "כללית", הוענק  על מיזם המתמקד בהתאמה אישית של טיפול תרופתי בעזרת אלגוריתמים מתקדמים. הפרויקט, כך נמסר, נותן מענה לאחד האתגרים המשמעותיים ברפואה: תרגום תוצאות של מחקרים העוסקים בחולה הממוצע, להחלטות עבור חולה ספציפי. במסגרת הפרויקט פותחה שיטה למדידה עד כמה הטיפול מוריד את הסיכון האישי של המטופל לאירועים שאותם הוא מנסה למנוע, ועד כמה הוא מעלה את הסיכון האישי שלו לתופעות לוואי פוטנציאליות. הרופא יכול לראות את הנתונים הללו על גבי מסך אחד ולקבל בתוך שניות החלטה טיפולית מבוססת מידע, מותאמת אישית ומאוזנת מבחינת תועלות ונזקים. את הפרויקט מובילה ד"ר נעה דגן.

מכון כללית למחקר פועל זה כשבע שנים ועוסק בחדשנות במחקרים מבוססי נתוני-עתק, Big Data ואלגוריתמיקה מתקדמת. מפותחים בו כלים המסוגלים לחזות שינויים במצבי הבריאות ולסייע בקבלת החלטות וכן לשם פיתוח מדיניות התערבותית לצורך שיפור הטיפול והתאמת טיפול מיטבי לכל חולה באופן ספציפי.

נושאים קשורים:  רפואה מותאמת אישית,  פרס מנכ"ל משרד הבריאות,  שיתוף מטופלים בקבלת החלטות רפואיות,  חדשות,  מכון גרטנר,  מכון המחקר של ה"כללית"
תגובות
אנונימי/ת
01.04.2018, 16:51

83% מהאבחנות הראשיות של מטופלי שירותי בריאות כללית בקהילה הן אבחנות חסרות ערך או מוטעות. מי שבונה על האבחנות ועל התיקים הרפואיים מגדלים פורחים באוויר שלא יתפלא למה אחר כך גם המטופלים וגם הרופאים תוהים למה התרופות לא פועלות. הכל ב"כאילו" איש באמת לא בדק את הדברים לאשורם. ומכון המחקר המהולל הוא כסות ריקה למשהו שהיה יכול להיות אם היה מתנהל במקצועיות. למכבי יש בסיס נתונים הרבה יותר מדוייק, אך חסרים שם החוקרים הרציניים לעשות בו שימוש בר תועלת.

אנונימי/ת
01.04.2018, 20:24

מקסים. צניעות ופירגון, כמקובל במקומותינו.
ואני מניח שאתה הוא הוא החוקר המחונן ששם בכיס את אנשי המקצוע בשני המכונים?

02.04.2018, 12:14

להבהיר: איני רופא. אני שייך לצד השני...
וככל שמרגש לקרוא- קריאה של הדיוטות- על המחקרים, ההתקדמות, פריצות הדרך וכו' וכו'- הכל נעלם ומתגמד כשאונקולוג של הכללית שולח ל MRI "בתוך שבוע" - והתור המוקדם ביותר הנו לעוד חודש וחצי.
חבל שאין גורם על מקצועי שדואג לאיכות הטיפול הרפואי בזמן אמת, ולא בדיעבד, כאשר כבר מאוחר!