חדשות

מקצרים את התור: קופות החולים יוגבלו בזמני ההמתנה לניתוחים אלקטיביים

חוזר מנכ"ל משרד הבריאות דורש מהקופות החל מיוני לספק תור לניתוח אונקולוגי בתוך 30 יום ולניתוחים אחרים בתוך 21 יום. מטופל שלא ייקבע לו תור בזמן הנקוב יוכל לקבל הפניה לכל בית חולים שיבחר

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, שהופץ לקראת ערב החג לקופות החולים, דורש מהן לקבוע זמני המתנה סבירים לניתוחים אלקטיביים חשובים. הפעלת החובה הזאת תהיה החל מ-1 ביוני. טווח פרק הזמן לניתוחים אלה יהיה עד לא יאוחר מ-21 יום או 30 יום מהמועד שהרופא מפנה לבצע. בתום פרק הזמן הזה יוכלו מבוטחים לקבל הפניה לכל בית חולים שבו יבחרו ובתנאי שבית החולים  יציע תור קצר יותר מזה שהציעה הקופה.

בדיווח על כך ב"דה מרקר" צוין כי זו הפעם הראשונה שהמדינה קובעת נושא זה. מטרת ההנחיה המחייבת היא למנוע מצב אבסורדי שבו בבית חולים ציבורי אחד עלולה ההמתנה לניתוח להימשך שנה ויותר, בעוד שבבית חולים ציבורי אחר התור קצר משמעותית, אולם המבוטח לא יכול לקבל הפניה אליו מקופת החולים שלו, בגלל הסדרים שיש לה עם בית החולים הראשון.

על פי הוראת משרד הבריאות, זמן ההמתנה המירבי לניתוח אונקולוגי יהיה 30 יום. זמן ההמתנה המקסימלי לתור לניתוחי כלי דם - 21 יום. ניתוחים אלה כוללים: צנתורי מוח, צנתורי לב, צנתורי שתל לדיאליזה, ניתוח חיבור עורקי-ורידי לדיאליזה וטיפול במפרצת בטנית. בכל אלה, כאמור, הכוונה היא רק לניתוחים אלקטיביים ולא לדחופים המתבצעים באופן מיידי.
עוד דווח כי חוזר המנכ"ל קובע כי מבוטח שקופת החולים לא הפנתה אותו ל"ספק שירות" שמסוגל לבצע את הניתוח בזמן, יוכל לפנות למוקד ההסדרים של הקופה. אם לא יימצא לו פתרון בתוך 24 שעות, הוא יקבל טופס 17 (הפניה) לכל ספק שירות אחר המורשה לבצע את הניתוח, לבחירתו.

זו הפעם הראשונה מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי ב-1995 שמשרד הבריאות מגדיר רשמית מהו פרק זמן סביר להמתנה לניתוח. החוק כיום קובע כי מערכת הבריאות צריכה לספק לתושבי המדינה שירותי בריאות באיכות, בזמן ובמרחק "סבירים". אלא שהמונח "סביר" פתוח לפרשנות. בתי חולים רבים – כפי שכבר הוכח בדו"ח משרד הבריאות - מציעים למטופלים תורים שאורכם שנה ויותר. מסיבה זאת מטופלים בעלי אמצעים נוטים לבחור באלטרנטיבה, במערכת הבריאות הפרטית, תמורת תשלום גבוה. "מצב זה יוצר פערים משמעותיים בין שירותי הבריאות שמקבלים אלה שידם משגת לבין השירותים שמקבלים אנשים משכבה סוציואקונומית נמוכה", נמסר בדיווח.

השלכות בריאותיות לדחיית ניתוחים

בינואר השנה, לקראת דיון בוועדת הבריאות של הכנסת, הכינה ההסתדרות הרפואית מסמך שבו הציגה נתונים שאספה בדבר משכי המתנה של חולים לטיפולים ולניתוחים נפוצים. הנתונים הם לגבי זמני ההמתנה לקביעת תורים לחמישה סוגי ניתוחים נפוצים הכלולים בסל שרותי הבריאות ומתוקצבים באופן מלא על ידי משרד הבריאות וקופות החולים. הניתוחים שנכללו בבדיקה לא מוגדרים כדחופים, אם כי, ציינה הר"י בדברי ההסבר, לדחייה בביצועם יש השלכות רפואיות על בריאות החולים.

בין הממצאים: לניתוח שקדים בילדים ב"פוריה" ממתינים חולים לעתים עד שנתיים-שלוש. בקפלן ובשניידר – 12 חודש. לניתוח זה במבוגרים, ההמתנה לתור ב"בילינסון" וב"פוריה" – שנה וחצי שנה בבית החולים בנהריה.  לניתוח הרניה - בבית החולים קפלן זמן ההמתנה מגיע ל- 12 חודש, ב"שיבא" - עשרה חודשים, בנהריה – חודשיים, ב"בילינסון" - שבועיים.

התורים לניתוחי מפרק ברך במחלקות האורתופדיות: בין 12 חודש ב"סורוקה" לחצי שנה ב"פוריה" וחמישה חודשים ב"קפלן".

בסורוקה בבאר שבע התור לניתוח קטרקט אורך 12 חודש וכך גם ב"בילינסון", ב"קפלן" – שמונה חודשים ושישה חודשים בנהריה. זמן ההמתנה לניתוח שקדים במבוגרים: שנה ב"בילינסון" וב"פוריה" וחצי שנה בנהריה. בילדים - 36 חודש ב"פוריה" ו-12 חודשים ב"קפלן" וב"שניידר".

אלא שחוזר המנכ"ל ציין כי "משרד הבריאות לא מחזיק בנתונים מלאים על משך ההמתנה לניתוחים במערכת הציבורית. בדיווח נמסר כי "מתעוררים קשיים להבטיח שהשירות יעמוד בדרישות הזמינוּת הסבירה, עקב היעדר תשתית מידע שוטפת, בדרך מקוונת, אודות אורכי התורים במערכת", נכתב בחוזר.ר

עוד מצוין בחוזר: "תורי המתנה ארוכים עלולים לגרום להידרדרות במצבם הרפואי של המטופלים ומובילים להסטת פעילות מערכת הבריאות הציבורית למערכת הפרטית, גם כאשר קיימים פתרונות זמינים יותר במערכת הציבורית".

הקופות שלא יספקו למבוטחיהן תור בזמן בהתאם להנחיה יידרשו לפרוץ את ההסכמים שלהן עם בתי החולים (הסדרי הבחירה). כיום, קופות החולים מקבלות הנחות מבתי החולים הנמצאים עימן בהסדר. הן משלמות עבור ניתוח יותר לבתי חולים שמחוץ להסדר. נראה  כי עקב המשמעות הכלכלית הנובעת מהמהלך, ההנחיה החדשה תעודד בתי חולים להגדיל בנפח את הניתוחים שהם מבצעים כדי שלא לאבד מטופלים לבתי חולים מתחרים.

נושאים קשורים:  המתנה בתורים,  חוזר מנכ"ל,  קופות החולים,  ניתוחים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
01.04.2018, 20:26

משרד הבריאות - חלם, חלם , חלם - טוטאלי !!
תפסיקו להיתמם ולזרוע חול בעיני המבוטחים - אנחנו ציבור הרופאים יודעים
עד כמה בעיית התורים לניתוחים [ על מגווניהם ] קשה ומורכבת .

ובמקום להציע ולתת פתרונות הגיוניים , מנסים לפתור את המצוקות התורים - דרך "הקצבת" זמן המתנה "סבירה "? לכל ניתוח . מי ינתח ? מתי ? איפה .? [ יש לכם מזכירות ? אחיות ? חדרי ניתוח ? מרדימים ? ומעל הכל מנתחים זמינים ?? ]

טלו קורה מבין עינכם - תפסיקו לשים את העגלה לפני הסוסים .

אנונימי/ת
02.04.2018, 19:23

חחח. מציע שסימן טוב וליצמן יתחילו לנתח.
חדרי הניתוח עמוסים לעייפה ובלא מעט מקורבים....כסף לא הועבר לקיצור תורים ולפולטיימרים רק דרישות מבית מדרשם של תלושים שמעולם לא ראו חולה

אנונימי/ת
02.04.2018, 21:53

דוקא רעיון טוב.
אם לא אכפת לך מי ינתח אותך - עדיף לפזר את העומס באופן שווה ולא לפי האינטרסים של קופות החולים.
כמו בקופה בסופרמרקט - מסתכלים איפה התור הכי קצר ולשם הולכים.
זה לא ישנה את זמן ההמתנה הממוצע שתלוי במספר הקופאיות ומספר הממתינים אבל זה ישנה את ההתפלגות ויוריד את זמן ההמתנה המקסימלי.

אנונימי/ת
03.04.2018, 06:35

יוכלו לבחור להנתח בבית חולים, ושם ימתינו חצי שנה לניתוח. כשבשם אידיאלים מסרבים להכיר במציאות, שהרפואה הפרטית יכולה להוות פתרון, חולים יסבלו ומצב בריאותם יחריף.

אנונימי/ת
03.04.2018, 08:31

איך ליצמן הסכים לזה? 21 יום? הרי למקורבים נדרש 24 שעות....