חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות חוזר בו: "לא נאמץ החוזר המגדיר תפקיד אחות-מומחית"

משה בר סימן טוב אמר כי משרד הבריאות ינסח נוסח חדש, שייקח בחשבון בצורה טובה יותר את עמדות הרופאים; לפני כשבועיים הכריזה הר"י על סכסוך עבודה כללי בשל כוונת המשרד לאמץ את החוזר, שכולל מתן סמכויות רפואיות לאחיות עם הכשרה נוספת; השבוע נפגש יו"ר הר"י עם בר סימן טוב

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודיע אתמול (ד') בכנס השנתי של איגוד רופאי המשפחה, כי החליט שלא לאמץ את נוסח חוזר מינהל הסיעוד בנושא אחות מומחית בקהילה. המנכ"ל הודה, כי חוזר מינהל סיעוד, שעורר התנגדות חריפה מצד רופאים, ו"תהליך ההחלטה על בסיס החוזר, לא היו מיטביים".

"לכן", הודיע, "בכוונתי ליצור חוזר מנכ"ל חדש שייכתב בשיתוף פעולה של כלל הגורמים, ביניהם רופאי הקהילה והאחיות. ללא נאמץ את נוסח חוזר מנהל הסיעוד שהופץ באחרונה". עם זאת, בר סימן טוב אמר כי "אנו מאמינים שצריך אחות מומחית בקהילה".

היוזמה להכרה בתפקיד החדש של אחות-מומחית וההגדרות של הטיפולים הרפואיים שתוכל להעניק, ספגה ביקורת קשה מאד מצד הרופאים. לפני למעלה משבועיים אף הכריזה ההסתדרות הרפואית על סכסוך עבודה בנושא הזה, לאחר שדיונים קודמים שהיו לנציגיה עם הנהלת משרד הבריאות "נתקלו בקיר אטום".

השבוע פגש יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן את מנכ"ל משרד הבריאות. בפגישה נכחו עוד בכירים מהמשרד. בסיומה לא נתקבלה החלטה. עם זאת הרושם שהתקבל אצל משתתפי הדיון הוא שיש "מחשבה שניה" בנושא הזה בקרב הנהלת משרד הבריאות, בעיקר לגבי הדרך שבה נתקבלה ההחלטה שהסעירה את הרופאים ועוררה את התנגדותם.

כוונת משרד הבריאות להנהיג תפקיד אחות מומחית בקהילה נולדה בעקבות דיוני צוות שבראשו עמד פרופ' שלמה מור-יוסף. נציגי הרופאים הציגו את הסתייגויותיהם, אלא שחוזר מנהל הסיעוד שהופץ בעקבות דיוני אותה וועדה, לא כלל את ההשגות שהעלו הרופאים ולא תחם את הפעולות שאחות מומחית תוכל לבצע במסגרת עבודתה עם רופא המשפחה, בקהילה, בהתאם לדרישות הרופאים.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  "אחות מומחית",  רפורמה,  יוזמה,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן
תגובות
22.03.2018, 10:43

במקום אחיות שמתפקדות כרופא בקהילה אנו זקוקים דחוף בבתי החולים לאחיות מעשיות שבעבר עשו עבודה מעולה וכעת מאד חסרות במערכת בן היתר מרב אקדמיזצית יתר שלן מקצוע הסיעוד

אנונימי/ת
22.03.2018, 11:22

עצוב שזאת הגישה היום, פשוט עצוב. ה " אקדמיזציית יתר" של האחיות כמו שאתה קורא לה היא ההזדמנות של עולם הרפואה הישארלי לתת שירות רפואה מתקדם ויעיל יותר. חבל שבגלל אגו המדינה שלנו בפיגור מול מדינות שכבר מאמצות את הנושא בהצלחה רבה.

אנונימי/ת
23.03.2018, 10:23

אחות שרוצה סמכויות רופא שתלמד רפואה
דייל שרוצה סמכויות טייס שילמד טיסה
מלצר שרוצה סמכויות שף שילמד בישול
קצרנית שרוצה להיות שופטת שתלמד משפטים
איפה הן האחיות של פעם שסעדו את החולים מתוך חמלה ותחושת שליחות????

אנונימי/ת
23.03.2018, 17:35

תומכת מאוד בעמדה הזאת. מי שרוצה לתת טיפול שיקח גם את כל הכובד של אחריות ולא "להפנות לרופא כשעניין לא מסתדר". אחות אמורה להיות אחות ויש הגדרות תפקיד ברורות.

אנונימי/ת
27.03.2018, 10:13

צודק במאה אחוז

אנונימי/ת
28.03.2018, 05:46

פרופ' שכטר צודק בסיפא שלו, האקדימזציה של כל הסיעוד יחד עם חיסול האחות המעשית היא אכן אסון גדול שכולנו חווים את נזקיו מדי יום ביומו. וזה קורה לא רק בישראל, כידוע בבריטניה משרד הבריאות יצא בקמפיין נגד תופעת ה-"Too posh to wash" ("אחיות יותר מדי סנוביות מכדי לרחוץ את החולים").

פרופ' שכטר טועה ברישא, משום שמשבר רפואת המשפחה הוא אקוטי ואין זמן לבזבז, ואפשר לפתור אותו בשלל דרכים, לרבות הכשרת פראמדיקים כעוזרי רופא וגם הכשרת אחיות מומחיות אקדמיות מתוך הקאדר הרחב הקיים כיום להקטין את העומס.

אין שום סיבה שאחיות מעשיות ואחיות מומחיות לא יפעלו בצוותא זו לצד זו, ואכן נראה שזו המגמה, כידוע בשנים האחרונות נפתחו כמה קורסים להכשרת אחיות מעשיות, הגם שבפרופיל נמוך יחסית.

אנונימי/ת
30.03.2018, 08:22

מאוד עצוב , במקום להוביל את הרפואה למקום טוב בעולם ושיהיו יותר אקדימים , אנחנו מבקשים משעים ???

החלטה חשובה של המנכ"ל !

22.03.2018, 19:02

חכמה קטנה היא לעשות החלטות אידיוטיות בשררה ובחיפזון ולאחר מכן לסגת מהן.

אנונימי/ת
23.03.2018, 09:29

לסגת זו אולי חכמה קטנה, אך לא לסגת תהיה טפשות גדולה.

אנונימי/ת
23.03.2018, 10:36

במקום אחיות מומחיות צריך תוספת תקנים גם לרופאים ואחיות וגם למזכירות שתעשנה את החלק הבירוקרטי של עבודת הרופאים
מערכת הרפואה בארץ צריכה שר שיהיה מוכן להלחם ולהתפטר על רקע מצוקת מערכת הבריאות בניגוד לסגן השר הנוכחי

23.03.2018, 10:52

כמה חבל שבמקום לעבוד בשיתוף פעולה של כלל הגורמים המטפלים, לטובת המטופלים והציבור כולו, מתחילים בהתנצחויות הללו שאך פוגעות במטרה המשותפת.
רופאים ואחיות, נכון היה שיעבדו כתף אל כתף ויכירו אלה ביכולתם/ן של אלה, ולא, כפי שקורה כאן, ינסו לטרפד התפתחות וקידום של האחר.
בתקווה שדברי לא יפלו רק על אוזניים ערלות
אחות מוסמכת שמאוד מעריכה רופאים, ואף יותר מכך את אלה שמבינים את חשיבותן של אחיות שמבינות בבריאות המטופלים המשותפים שלהן ושל הרופאים, ויכולות לתרום בדיאלוג משותף זוית נוספת לזו של הרפואה.

אנונימי/ת
23.03.2018, 11:50

אני לגמרי בעד אחיות מקצועיות. בעיקר כאלו שיחליפו אותי בשעות 23:00 עד 10:00 במהלך התורנות שלי או שיעשו תורנויות שלמות. רוצות סמכות רופא? בבקשה, שיכללו תורנויות רופא.

אנונימי/ת
28.03.2018, 05:47

ושהן יגרפו את הכסף הקל על השעות הנוספות?

אנונימי/ת
23.03.2018, 15:10

לא מכיר אחות שאוכל לסמוך עליה שתטפל טוב בחולים שלי. צר לי.
בסופו של דבר כל הסיפור היה ניסיון מחטף של מינהל הסיעוד להגדלת סמכויות האחיות על חשבון הרופאים בעוד מנהל הרפואה נמנם לו בשלווה.
אחות היא אחות, לטוב ולרע. אני לא צריך אחות שתוציא לי אישורי מחלה למטופלים שלי ובטח ובטח שלא תאזן חולי COPD.
שתעשה את העבודה שלה לשמה הוכשרה .

אנונימי/ת
23.03.2018, 16:51

חבל שביטלו אחיות מעשיות... לגבי אחות מומחית ומוסמכת, אפשר להסתכל על גבולות מקצועיות במדינה אחרת כמו ברית המואצות וללמות מהם

אנונימי/ת
23.03.2018, 19:10

חבל מאוד שהמנכל נכנע לרופאים ומפחד מהם. האחיות יכולות לתת מענה הולם והרבה יותר טוב במקטמות שגם כך אין רופא בתחום כגון גריאטריה ופגים וקהילה ועוד

אם כול הכבוד למקצוע האחות (ויש הרבה כבוד) זאת זילות להחליט שאלות יכולה להסתפק בחצי שנת לימוד כדי להפוך למומחים, דבר שלוקח לרופא 4-7 שנים.
החלטת כול הגופים שהיו מעורבים בהחלטה היא שהאחות המומחית תקבל את הסמכות מהרופא שאיתו היא עובדת. במנהל הסיעוד שכחו תוספת זאת.
בנוסף, כבר להקף הפעילות הברוכה שמבצעות האחיות יש מחסור בכוח אדם אז איך חושבים במנהל הסיעוד להחמיר עוד יותר את המצוקה.

אנונימי/ת
27.03.2018, 21:15

מדוע?
ברומא תהיה רומאי.
רובם המוחלט של בעלי התפקידים בארץ
הינם חסרי הכשרה וידע מינימליים שיספיקו למילוי תפקידם במדינות שבהם יש נייר טואלט.
זה קורה מהסיבות שכולנו מכירים בצמרת הצבא, בביטוח לאומי, במע"צ, במשטרה (אוי כמה שזה בולט שם), ברשות המיסים, בחברות הלאומיות, בפרקליטות, בבתי המשפט (כן כן), בכנסת
והכי בולט במשרד האוצר.
אז למה שאצלנו לא? גם אנחנו ישראלים! גם לנו מגיע קצת ביזוי.

נקווה שישתפרו דברים בעתיד.
יש עדיין לא מעט אנשים טובים עם רצון ופוטנציאל.
נקווה שיום אחד הבאסטה תהפוך לחנות.

חג שמח וכשר.

אנונימי/ת
28.03.2018, 05:50

כל עוד כמעט כל בכירי משרד הבריאות יהיו חברים בהר"י, אז זו תמיד תהיה התוצאה העגומה.

אנונימי/ת
29.03.2018, 22:29

בהתאם ללוגיקה זאת על משה בר סימן טוב להתפטר לאלתר מתפקידו
כמנכ"ל משרד הבריאות , מכיוון שאינו רופא ואינו מבין ברפואה - אינו כשיר לתפקידו.

מנכ"ל משרד הבריאות חוזר בו: "לא נאמץ החוזר המגדיר תפקיד אחות-מומחית"
מערכת דוקטורס אונלי22.03.2018, 08:57
חברים,
רשמו לפניכם כי ב- 21.03.2018 הצהיר מנכ'ל מ. בריאות :
"לא נאמץ החוזר....:"
היום 29.03.2018 : טרם פורסם המסמך של מנכ'ל מ. בריאות המבטל את מסמך אגף הסיעוד.
האם זו היתה הצהרה ללא כוונת ישום?
באם לא יתפרסם מסמך כזה מיד לאחר הפסח , על הר'י לשלוח תזכורת מתאימה לשם זרוז - הר'י הכריזה בגין המסמך על "סכסוך עבודה " והצהרה יש לכבד במעשה!
פרופ' תיאו דב גולן.