חדשות

כמאה רופאים השתתפו בכנס בינ"ל בתחום המחלות האוטו-אינפלמטוריות בירושלים

הרופאים, שהגיעו מ-20 מדינות ברחבי העולם, השתתפו בכנס הייחודי שהתקיים במסגרת האיגוד האירופי לראומטולגיית ילדים, אותו יזמו ואירגנו פרופ' יוסף עוזיאל מ"מאיר" ופרופ' פנחס השקס מ"שערי צדק"

כנס (אילוסטרציה)

בתחילת החודש נערך בירושלים קורס ראשון ייחודי מסוגו של האיגוד האירופי לראומטולוגית ילדים. נושאו היה: מחלות אוטו-אינפלמטוריות (autoinflammatory diseases). את הקורס יזמו וארגנו פרופ' יוסף עוזיאל, מנהל היחידה לראומטולוגית ילדים במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא ופרופ' פנחס השקס, מנהל היחידה לראומטולוגית ילדים במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים.

יותר מ-100 רופאים מ-20 מדינות השתתפו בקורס. הם שמעו שמונה מרצים אורחים מהמובילים בעולם בתחום מחלות זה, רובם בראומטולוגית ילדים, שחברו לשמונה מרצים ישראלים, גם הם מובילים בתחום המחלות האוטו-אינפלמטוריות .

משתפי הכנס (צילום: יח"צ)

פרופ' עוזיאל אמר ל"דוקטורס אונלי": "תחום המחלות האוטו-אינפלמטוריות הוא אחד המתפתחים ואף החדשים ביותר ברפואה, גילוי ואפיון מחלות חדשות מתרחש מדי שנה. מחלות אלו מאופיינות בהתקפי חום חוזרים ובמעורבות של מערכות ואיברי גוף שונים. המחלה הידועה ביותר בקבוצת מחלות זאת היא הקדחת הים תיכונית המשפחתית (familial Mediterranean fever). היא שכיחה מאד בישראל.

"בהתקפי החום יתכנו כאבי בטן, תפרחות שונות, דלקת במפרקים, הגדלת בלוטות לימפה והגדלת כבד וטחול. משך ההתקפים יכול להיות בין מספר שעות לבין מספר שבועות. בבדיקות הדם מוצאים מדדי דלקת גבוהים.

"חלק מהתסמונות האוטו-אינפלמטוריות תורשתיות עם מעורבות של כמה בני משפחה. ההתקדמות העצומה שחלה בתחום הגנטי המאפשרת למצוא את הגן המחולל בשיטות חדשות - ובמקביל ההתקדמות שחלה בהבנת מנגנון המחלה - מאפשרים כיום פיתוח טיפולים תרופתיים למחלות אלו.

"דוגמא להבנת מנגנוני המחלה היא המנגנון האינפלמזום (inflammasome) המהווה מרכיב חלבוני תוך-תאי המתמודד עם מצבי דלקת. במקרה של פגם בבקרה של מנגנונים אלו מתרחש ביטוי למחלה.

"קיימת בשנים האחרונות התקדמות עצומה בפיתוח תרופות החוסמות ציטוקינים הפעילים במצבים אלו - במיוחד הציטוקין אינטרלאוקין 1 (IL-1). פותחו כבר שלושה סוגי תרופות החוסמות ציטוקין זה במנגנונים שונים, כשהמשותף ביניהן הוא חסימת קישור הציטוקין, ובכך חסימה ועצירה של התהליך הדלקתי.

פרופ' יוסף עוזיאל (צילום: פרטי)

"כל אלה גורמים לכך שחולים שבעבר סבלו ממחלות אוטו-אינפלמטוריות יכולים כיום לקבל טיפול חדיש המאפשר לקיים שיגרת חיים רגילה.

"הקורס האירופי שאורגן ונערך בארץ זכה למשובים מעולים. בנוסף, אין לי ספק שגם העלה את קרנה של ישראל, של הרפואה שלנו ושל ירושלים".

על היחידה הראומטולוגית לילדים במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא סיפר פרופ' עוזיאל: "היא עוסקת בכל מגוון המחלות הראומטיות בתקופת הילדות. ביחידה צוות רב תחומי הכולל רופאים ראומטולוגים וצוות פארא-רפואי. הנהגנו שיטת טיפול הוליסטית הרואה את החולה במרכז ומטפלת בכל האספקטים של המחלה.

"בתחום דלקות המפרקים לדוגמא, מטופלים כיום קרוב ל 200 ילדים הלוקים בדלקת מפרקים כרונית, אידיופאטית של גיל הילדות. אצל הרוב המכריע שלהם ניתן להגיע למצב של הפוגה במחלה ולהשיג תפקוד יומיומי תקין.

"בנוסף לקבוצת החולים השכיחה ביותר במרפאה שלנו, חולי קדת ים-תיכונית משפחתית, מטופלים גם חולים בתסמונת PFAPA שגם היא נמנית על קבוצת המחלות האו-טואינפלמטוריות. גם רוב החולים בה זוכים להפוגה במחלתם ולאורח חיים שגרתי, כשאר בני גילם.

"חשוב לציין כי ביחידה שלנו קיימת תכנית התמחות לרופאים בראומטולוגית ילדים המשותפת עם המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים".

נושאים קשורים:  חדשות,  כנס,  ירושלים,  מחלות אוטו-אינפלמטוריות,  פרופ' יוסף עוזיאל,  פרופ' פנחס השקס,  המרכז הרפואי "שערי צדק",  המרכז הרפואי "מאיר"
תגובות

ברכות למארגני הכנס - החשוב והמוצלח, בהשתתפות מובילי התחום מכל העולם