תסמונת דאון

הימצאות מחלות לב מולדות בקרב ילודים עם תסמונת דאון במצרים

החוקרים מצאו כי כ-4.3% מהילודים בשנה במצרים סובלים מחוסר ב-G6PD

הדפוס וגורמי הסיכון למחלת לב מולדת (CHD) בילדים עם תסמונת דאון (DS) משתנים לאורך השנים. מטרת מחקר זה הייתה לעדכן את הידע הקיים לגבי ההימצאות, הסוגים, המגמות והגורמים הנלווים ל-CHD בקרב ילדים עם DS בדלתת הנילוס. המחקר בוצע בתבנית רטרוספקטיבית על בסיס מאגר נתונים בבית חולים שלישוני במנסורה, מצרים. במחקר נבדקו נתונים על בני 14 שנים משנת 2003 ועד 2016.

במחקר הוכללו ילדים עם DS מוכחת גנטית. גורמים סוציו-דמוגרפיים רלוונטיים, מידע רפואי, בדיקה גופנית, קריוטיפ ומידע מתוצאות אקו-לב נותחו באופן סטטיסטי. התוצאים העיקריים שנבדקו היו הימצאות, סוג וגורמי הסיכון ל-CHD בילדים עם תסמונת דאון.

החוקרים מצאו כי בסך הכול, מתוך 1,720 ילדים שנבדקו, 36.9% סבלו מ-CHD. מתוכם, ל-29% היה מום בודד ובכ-8% מהילדים נמצאו מומים מרובים. מומים מבודדים היוו 78.4% מכלל המומים. פגם במחיצה הבין חדרית (VSD) ופגם במחיצה העלייתית (ASD) היו המומים הנפוצים ביותר. נמצאה מגמה פוחתת בהימצאות הכוללת של CHD (מ-56.2% ל-25.0%) וההימצאות של מומים מבודדים (מ-56.2% ל-19.8%) לאורך הזמן. מודל הרגרסיה הלוגיסטית שבוצע ניבא 65.7% ממקרי ה-CHD וגילה כי עישון פסיבי אצל האם, היעדר חומצה פולית או תוספי ויטמינים או קרבת משפחה אצל ההורים היוו גורמי סיכון עצמאיים ל-CHD עם יחס סיכויים מתוקנן של 1.9, 1.8 ו-1.9 בהתאמה.

מסקנת החוקרים היא כי ליותר משליש מהילדים עם תסמונת דאון יש מום לב מולד כאשר VSD הוא המום הנפוץ ביותר. הימנעות מעישון פאסיבי אצל האם, ניסוי קרובים ונטילת חומצה פולית וויטמינים אחרים יכולה לתרום להפחתת מומי לב אצל ילדים עם תסמונת דאון.

מקור: 

El-Gilany, A. et al. (2017) Annals of Saudi Medicine.  37(5).386

נושאים קשורים:  תסמונת דאון,  מומי לב,  VSD,  ASD,  מצרים,  מחקרים
תגובות