חדשות

מנכ"ל "הדסה" תומך בתכנית משרד הבריאות ליצירת מקצוע "אחות-מומחית"

"אינני רואה בהרחבת סמכות המומחית הקלינית כאיום על הרופאים", כתב פרופ' רוטשטיין למשרד הבריאות ולהר"י, "ההיפך הוא הנכון: אני תופש את המומחיות הקלינית כתוספת"

פרופ' זאב רוטשטיין, יו"ר ועדת סל התרופות. "הלחץ על חברות התרופות מתחיל לשאת פרי"

מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין, תומך בהוספת תחום מומחיות לאחות בקהילה ובבתי החולים. פרופ' רוטשטיין הביע תמיכתו בנושא זה במכתב ששלח בסוף השבוע למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ולאחות הראשית במשרד ד"ר שושי גולדברג, עם העתקים לשר הבריאות יעקב ליצמן, לראש מנהל רפואה במשרד הבריאות ד"ר ורד עזרא וליו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן.

המכתב הוא למעשה תגובה להכרזת הר"י בשבוע שעבר על סכסוך עבודה, על רקע תכנית משרד הבריאות להרחיב את סמכויות האחיות. הודעת הר"י נמסרה לכל המעסיקים, לרבות "הדסה".

וכך כתב פרופ' רוטשטיין: "כמרכז רפואי החורט על דגלו מצוינות ומובילות, אני מברך על הוספת תחום המומחיות ל"אחות מומחית" בקהילה ובבתי החולים... אני רואה באחות מומחית שותפה לתהליכי שיפור השירות למטופל.

"כמנכ"ל הדסה אינני רואה בהרחבת סמכות המומחית הקלינית כאיום על הרופאים. ההיפך הוא הנכון: אני תופש את המומחיות הקלינית כתוספת, שתסייע בראש ובראשונה למטופלים בהנגשת רפואה, סיעוד, הדרכה, ניהול, טיפול ויחס אישי. האחיות במרכז הרפואי הדסה מהוות עוגן מקצועי איכותי ומוביל – וכל כך גאוותי.

"האחיות המומחיות בהדסה משתלבות במערך הטיפול הפליאטיבי, בטיפול בסוכרת, גריאטריה ובעתיד ייפתחו מרפאות לטובת המטופלים בנושאים אלו. שיח ציבורי כפי שהתרחש בימים האחרונים (בנושא זה), כלל אמירות כלפי אחיות שאינני שותף להן. אני רואה באחיות שותפות מלאות בעשייה.

"אין לי ספק שהאחיות המומחיות בהדסה תורמות להעשרת הצוות הסיעודי והרפואי ובעיקר למתן טיפול מטבי לקהל מטופלינו.אני מברך על פיתוח מקצועי בסיעוד ויצירת מקצוע האחות המומחית, ומתחייב להובילו בהדסה כפי שעשיתי בעבר במרכז הרפואי שיבא, בהצלחה רבה".

על פי תכנית משרד הבריאות, "אחות מומחית בקהילה" תקבל סמכויות נרחבות לטיפול מאלו שיש לה כיום. המטרה המוצהרת של יוזמי התכנית: להקל משמעותית על העומס הרב במרפאות. בין היתר, תוכל אחות מומחית לרשום אנטיביוטיקה ראשונית לזיהומים שכיחים, לנפק מרשמי המשך קבועים, להפנות לצילומי רנטגן ולבצע החייאות. הרחבת הסמכויות תתאפשר לאחר תקופת לימודים והכשרה נוספת.

יוזמי התכנית הצביעו על כך ש"אחות מומחית בקהילה" הוא מקצוע-התמחות שקיים במדינות שונות שהוכיח עצמו. בשנים האחרונות מתפקדות כבר בישראל כ-170 אחיות בתפקידי התמחות שונים ב-10 תחומים: אחות-מומחית ומורשית להתאים מינוני אינסולין ולשנות טיפולים בחולי סוכרת; אחיות שהתמחו בטיפול פליאטיבי (שיכוך כאב), בדיאליזה וגריאטריה.

ד"ר שושי גולדברג, האחות הראשית במשרד הבריאות, מסרה ל-Ynet כי רק אחיות מוסמכות, בוגרות תואר ראשון בסיעוד, שיעברו תכנית לימודים עיונית ומעשית שתימשך שנה יוכלו להיחשב מומחיות ויוכלו לבצע מגוון של פעולות, בהתאם לתתי-התמחויות ספציפיות שאליהן הן מיועדות. יורשו להירשם לתכנית ההכשרה אחיות מוסמכות בעלות תואר שני בסיעוד ו-ותק של 6 שנים לפחות.

"האחות המומחית", הדגישה ד"ר גולדברג, "תעבוד תמיד בשיתוף פעולה מלא עם רופאי המרפאה. כל הפעולות יהיו תחת פרוטוקולים ברורים ובפיקוח מלא של הרופאים שלצד האחות ושל משרד הבריאות".

בדיווח פורטו סמכויות האחות המומחית על פי אותה תכנית:

  • אחות מומחית בקהילה תקבל סמכות לאבחן דלקת גרון, נטילת משטח גרון ושליחתו למעבדה, וגם מרשם לאנטיביוטיקה לפי הצורך; אבחון דלקת ריאות, ברונכיוליטיס על רקע ויראלי או חיידקי, שליחה לצילום רנטגן לפי הצורך ומתן טיפול ראשוני באינהלציות או באנטיביוטיקה; טיפול בעת החמרה באסתמה והתאמת מינון הטיפול הקיים באינהלציות, משאפים או תרופות; התאמת הטיפול בעת החמרה ב-COPD.
  • שליחת בדיקת שתן וטיפול בדלקות פשוטות בדרכי השתן וטיפול אנטי פטרייתי בפטרייה בנרתיק.
  •  טיפול ראשוני בשלשולים בחילות והקאות; טיפול להקלה במקרי צרבת וכאבים בשל עליית חומציות הקיבה או כיב קיבה; טיפול בתולעים באמצעות מתן מרשם לתרופה ושליחת תרבית צואה לפי הצורך.
  •  טיפול בפצעים שאינם מערבים רקמות עמוקות (גידים או עצמות); טיפול ראשוני בפריחה אלרגית באמצעות משחות, תרופות אנטיהיסטמיניות או סטרואידים; טיפול בצלוליטיס באזור גוף אחד, באמצעות אנטיביוטיקה; טיפול מקומי בכוויות בדרגה 1 עד 2. טיפול בחתכים עוריים שאינם מערבים את הפנים.
  • טיפול ראשוני בכאבי גב ומפרקים בחולה שכבר עבר אבחון רופא.
  • התחלת טיפול אנטיביוטי בדלקות עיניים פשוטות. במקרים של דלקות חוזרות, טשטוש ראיה או מצבים חמורים אחרים וחשד לפגיעה בקרנית – תפנה האחות לבדיקת רופא עיניים.
  • אחות מומחית תורשה להתחיל בטיפול חד פעמי בתרופת הרגעה או בתרופת שינה ולבצע שיחות תמיכה עם החולה.
  • במצבים כרוניים - האחות תורשה לשנות מינון, לעצור טיפול עקב תופעות לוואי בחולי סוכרת, יתר לחץ דם, חולי בלוטת התריס, מחלות ריאה כרוניות, בעיות קרישה או שומנים בדם. תורשה לשלוח לבדיקות ראשוניות לאבחון יתר לחץ דם הכוללות בדיקות דם במעבדה, אולטרסאונד ובדיקת רופא עיניים, בהתאם לפרוטוקולים קבועים. אצל חולי אי ספיקת לב תוכל האחות להפנות לבדיקות נדרשות, ובעת החמרה לאזן במינוני התרופות.
  • כן יורחבו סמכויות הטיפול התומך בחולים סופניים - הפניה לבדיקות מעבדה נדרשות, לטיפול בהפרעות שינה, דיכאון, ירידה בתיאבון, בחילות, הקאות, שלשולים ועצירות, טיפול בכאבים, קוצר נשימה ובפצעים בפה.
  • האחות המומחית תורשה לרשום גלולות נגד הריון לנשים בריאות שאינן סובלות ממחלות רקע או מחלות משפחתיות של מחלות קרישה, תוך דרישה שהאישה תפנה לבדיקת גינקולוג בתוך 3 חודשים.
  • כמו כן אחות תורשה לרשום תרופות לגמילה מעישון, להפנות לבדיקות אבחון-ייעוץ, טיפול התנהגותי קצר טווח וטיפול קבוצתי, בהתאם להתוויות השונות.
  • האחות המומחית תורשה לנפק את האישורים הבאים: אישור מחלה ומחלת ילד עד 7 ימי היעדרות. (מעל שבוע היעדרות תידרש המלצת רופא); אישור חזרה של ילד למסגרת לימודית לאחר מחלה מדבקת. סיכום מידע רפואי. אישור ראשון ואישור המשך לנפגע בתאונת עבודה. אישור על מצב בריאות.
נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  פרופ' זאב רוטשטיין,  הר"י,  סכסוך עבודה,  "אחות מומחית"
תגובות
אנונימי/ת
04.03.2018, 11:11

לא ציפיתי למהשהוא אחר. התנהגות של פרופ. רוטשטיין וסגן שר הבריאות כ"יד לוחצת יד" ברורה לכולם .

אנונימי/ת
05.03.2018, 20:51

אם אחיות רוצות לעסוק ברפואה שתלכנה ללמוד רפואה. משרד הבריאות לא יכול לפתור את בעיית מצוקת הרופאים בישראל על ידי הרחבת סמכויות רוקחים ואחיות. זו פשוט בדיחה אחת גדולה. ובאשר למר רוטשטיין מה בדיוק הוא מייצג חוץ מאשר את עצמו ואת יחסיי ה״תן וקח״ שלו עם ליצמן ואדמורו?! בטח שלא עמדה שקולה כנגד עמדת הר״י. המייצגת את דעת רוב הרופאים בארץ.

אנונימי/ת
05.03.2018, 21:06

בסד
יש לנו נסיון רב של אחיות מומחיות במרכז רפואי בהצלחה גדולה כשעובדות בשתפ עם רופא אחראי. במיוחד לאור מחסור גדול ברופאים בגריאטריה ובתחומים נוספים.

אנונימי/ת
05.03.2018, 21:06

בסד
יש לנו נסיון רב של אחיות מומחיות במרכז רפואי בהצלחה גדולה כשעובדות בשתפ עם רופא אחראי. במיוחד לאור מחסור גדול ברופאים בגריאטריה ובתחומים נוספים.

אנונימי/ת
05.03.2018, 22:08

האיום לא על רופאים ,האיום הוא על חולים. האחות תטפל בבעיות קרדיאליות , אנדוקריניות , גינקולוגיות וכ.ד. בעיות ממש "קלילות".בעיות שגם הרופאים לא פעם אחת טועים.רוטשטיין כבר מזמן לא רופא + יחסים שלו עם ליצמן

אנונימי/ת
05.03.2018, 23:26

אם הכוונה ליצור תפקיד של אחות מיומנת שתסייע לרופאים בעבודתם בבית החולים או בקהילה, זו אכן כוונה טובה. אבל, אם הכוונה לשדרג אחיות מוסמכות לדרגת רופא לא מדופלם, הכוונה לא ברורה כלל. מה שבאמת חסר כיום, לדעתי, בבתי החולים הוא מקצוע של אחות מעשית - מקצוע שנעלם עם סגירת בתי הספר לאחיות כאלו, שחונכו לטפל בחולים טיפול סיעודי מיטבי. האחיות המוסמכות כיום, בעלות תואר אקדמאי, ממלאות תפקידן בהצלחה בבתי החולים, מבלי למלא את מקום הרופאים, אלא להשלים את עבודת הצוות. אחיות המוסמכות עסוקות כיום יותר בניהול האדמיניסטרטיבי של המחלקה, ניהול הטיפול הרפואי והתרופתי ואין להם זמן רב להקדיש לחולה ולטפל בו טיפול סיעודי. מניסיוני, מי שמטפל כיום בחולים במחלקות הן עובדות ועובדי "כוח עזר", כי כאמור, האחיות המעשיות נעלמו מזמן. התפקידים הנוספים והרבים שיוטלו על האחיות המוסמכות, הן בד"כ תפקידים של רופא ולא נראה לי צודק לערבב בין תחומי הפעולה של הרופא והאחות.

לעניות דעתי יוזמתו של משרד הבריאות להקמת מקצוע של אחיות קליניות מומחיות הינו מבורך.אני חושב שחשש הרופאים הינו מוגזם.בידוע שקיים חסר ניכרשל רופאים בפריפריה ובמרכז כנל בעולם,רופאים עם עשרות שנות ניסיון זכו לעבוד עם אחיו מנוסות מעולות אתיות עם רגישות רבה למטופלים.אחיות שירצו לתרום את יכולותיהן ומסירותם ויעמדו בדרישות הסף עמ ללמוד ולעבור הכשרות שמסגרתם תקבע עי מקצוענים יבורכו על כך .זה יאפשר לתת שירות רפואי וסיעודי טוב מקצועי ובטיחותי יותר

אנונימי/ת
06.03.2018, 09:21

למיטב ידיעתי, המקצוע המדובר הוא מקצוע מיובא מהימים הקודרים של ברית המועצות - פלדשר. זה היה סטטוס ביניים בין האחות לבין הרופא - מקצוע שהיה דרוש בארץ הענקית הזאת שבה היה חוסר ניכר של רופאים. לא נראה לי שחסרים רופאים בבתי החולים - חסרים תקנים לרופאים מתמחים ואולי גם למומחים, הכנסת מקצוע הביניים הזה לא תפתור את בעיית תקני הרופאים, אלא תביא לתיקולים בין האחיות האלה לבין הרופאים, בעיקר הצעירים. תמיד, מאז היותי רופא צעיר, הערכתי את הניסיון והידע של האחיות(כן, גם המעשיות), אבל היה כבוד והערכה הדדיים בין הרופאים לאחיות, מצב שאני לא בטוח שלא ייפגע.

06.03.2018, 12:01

אני חושב שלתת לאחות לטפל בדלקות עיניים או טיפול מונע אחר בסוכרת זה רק יביא להגדלת התביעות על רשלנות רפואית.

06.03.2018, 16:54

הקהילה הרי משוועת לאחיות מעשיות לא פחות מלרופאים. אם האחיות תעשינה את עבודת הרופאים מי יעשה את עבודתן החשובה??? מעבר לכך יש כאן חתירה יסודית תחת מהות המקצוע של רפואת משפחה. מדוע שרופא צעיר ירצה להתמחות בתחום שיש אליו מסלול עוקף דרך לימודי הסיעוד? אני חוששת שהענין בהחלט ירחיק רופאים טובים מהקהילה והרפואה האמבולטורית הקהחלתית תפגע קשות

אנונימי/ת
09.03.2018, 07:22

המציאות היא שכרגע בשטח יש משבר קשה בתחום רפואת המשפחה (שרוב העוסקים בה הם כידוע רופאים כלליים ופנימאים). הסטאז'רים אינם טיפשים, הם רואים בכל שנה את טבלת שיאני השכר במגזר הציבורי, רובם ככולם רופאים, ולא נמלטת מעיניהם העובדה שאין אף רופא משפחה ברשימה.

כל עוד אין דרך להסליל מראש סטודנטים לרפואת המשפחה או לעקוף את מגבלת תקני ההתמחות בבתי החולים (גם ברפואת המשפחה, למרבה הגיחוך), אז בתום הסטאז' הפיתוי הקרייריסטי להתחיל בהתמחות כירורגית, פולשנית או הוספיטליסטית עם פוטנציאל השתכרות גבוה מאוד אינו מאפשר להכשיר די רופאי משפחה כנדרש (ובד בבד מלאי הרופאים הכלליים והפנימאים הולך ומצטמצם), ולכן אין מנוס מרפורמה כלשהי.

אז מבין הרפורמות האפשריות, נדמה לי שהרפורמה הנוכחית היא הפשוטה ביותר ליישום, ואכן היא זו שבאמת מיושמת כרגע. לא בכדי יו"ר איגוד רופאי המשפחה פרופ' שלמה וינקר בתומכים.

אנונימי/ת
06.03.2018, 20:54

אני מציעה גם מסלול התמחות לאחות מומחית בכירורגיה/אורטופדיה/קרדיולוגיה פולשנית

אנונימי/ת
09.03.2018, 07:06

למה לא, בעצם? לא שמעת על האח המנתח גבי מלול שעשרות מנתחים מומחים מסרבים לנתח בלעדיו ומעידים על יכולותיו הברוכות?

אנונימי/ת
07.03.2018, 10:55

אני סבור שזה בהחלט יסייע לאחיות להתגבר על רגשי הנחיתות שלהן.