מחקר איכותני

התמודדות של רופאי משפחה עם בקשות רפואיות של קרוביהם

מחקר זה הינו מחקר איכותני המשווה בין היחס של רופאים צעירים אל מול רופאים ותיקים כלפי בקשות רפואיות מקרוביהם

פגישה בין רופאה לחולה (צילום: אילוסטרציה)

למרות שעל פי רוב הקווים הקליניים המנחים, רופאים לא אמורים לטפל בבני משפחותיהם ובחבריהם, רופאים מקבלים לעיתים קרובות בקשות רפואיות מאותם אנשים שאינם מטופלים שלהם. מטרת המחקר היא לבדוק את החוויות והגישות של רופאי משפחה צעירים וותיקים בנוגע ליחס שלהם כלפי בקשות רפואיות מאנשים שאינם מטופלים שלהם.

החוקרים ביצעו מחקר איכותני שכלל 7 קבוצות מיקוד אשר בתוכן נכללו רופאים צעירים ורופאים ותיקים. לצורך המחקר בוצעה אנליזה תמטית במהלך מעגל איטרטיבי של איסוף מידע ואנליזה.

החוקרים מצאו כי כאשר הרופאים נתקלו בבקשה רפואית מאדם שאינו מטופל שלהם הם ראשית הכווינו את עצמם לסיטואציה: מי זה האדם הזה, מה אותו אדם מבקש ממני ואיפה אנחנו נמצאים? לאחר מכן, הרופאים לקחו בחשבון את הגורמים הבאים: (1) הטבע או החוזק של הקשר עם אותו אדם, (2) רמת הביטחון בידע ובכישורים של אותו אדם, (3) ההשלכות הצפויות במידה ותתרחש טעות, (4) החשיבות של איזון בין העבודה לבין החיים האישיים ו(5) סיכון בפגיעה בתהליך שבין הרופא למטופל.

החוקרים מצאו כי הרופאים הוותיקים היו בעלי שיקולים עם ניואנסים רבים יותר כאשר נדרשו להחליט האם להגיב, בהשוואה לרופאים הצעירים שחוו יותר קשיים בהתמודדות עם הבקשות הללו, היו בעלי נטייה להגיב פחות והיו יותר מודאגים בנוגע לפגיעה בקשר הקיים בין אותו אדם שביקש את הבקשה לבין הרופא או הרופאה שלו.

המחקר הנוכחי מספק נקודת מבט למורכבות איתה מתמודד הרופא כאשר מופנות אליו בקשות או שאלות רפואיות מקרב אנשים שאינם מטופליו. קבוצות תמיכה בהן יהיה ניתן לדון בחוויות הללו יכולות לעזור לרופאים הצעירים להפוך לבטוחים יותר בהתמודדות שלהם מול סוגיות מורכבות, תוך יצירת שיטות משלהם בנוגע למתן עצות רפואיות או טיפול לבני משפחה וחברים.

מקור: 

Giroldi, E. et al. (2018) Annals of Family Medicine 16,1

נושאים קשורים:  מחקר איכותני,  חינוך רפואי,  טיפול ראשוני,  קרובי משפחה,  מחקרים
תגובות