בחזית הרפואה

טיפול מתקדם בגרורות מוחיות – תקוות חדשות למחלה ישנה

אבחון גרורות מוחיות, אפשרויות הטיפול בהן, התאמתן ובחירת הטיפול המיטבי לחולה

מאת ד"ר דרור לימון, מנהל שירות קרינתי לגידולי מערכת העצבים וד"ר עידו שטראוס, מנהל יחידה לרדיוכירורגיה ולנוירומודולציה, המרכז הרפואי תל אביב

לשמחתנו הרבה, בשנים האחרונות יש עלייה מתמדת בתוחלת החיים של חולי הסרטן, עם כניסתם ופיתוחם של כלים חדשים לטיפול. במקביל, קיימת גם עלייה בשכיחות הופעתן של גרורות מוחיות, כביטוי למהלך מחלה ממושך יותר. גרורות כאלו מתפתחות כאשר גידולים, שמקורם מחוץ למוח, שולחים תאי גידול דרך מחזור הדם, אשר מגיעים למוח, נקלטים בו ומתפתחים לכדי גידול נוסף. גרורות כאלו נראו בעבר בערך ב-20% מחולי הסרטן וכאמור, בשנים האחרונות יש עלייה בשכיחות הופעתן.

ההסתמנות המעשית של גרורות מוחיות דומה ולעתים אף מבלבלת, עם ההסתמנות של אירוע מוחי ועלולה לכלול חולשת יד או רגל, הפרעות בדיבור או חוסר יציבות ובנוסף גם כאבי ראש, בחילות או הקאות. במידה שמתעורר חשד להופעה של גרורה מוחית, מומלץ לפנות לבדיקת רופא וברוב המקרים תבוצע בדיקת CT או MRI של המוח. בבדיקות אלו נראה מיקום הגרורות המוחיות, מספרן והיחס שלהן לרקמת המוח הבריאה.

לאחר שמאובחנת גרורה מוחית, יש צורך לבחור את מהלך הטיפול המיטבי עבור המטופל. כאן עומדים לרשותנו מספר כלים, אשר השתנו והתפתחו לאורך השנים. כלים אלה כוללים טיפול ניתוחי, טיפול קרינתי וטיפול תרופתי. בבחירת נתיב הפעולה המועדף משתתף צוות רופאים רב תחומי העוסקים בטיפול בסרטן וגידולים מוחיים. בחירת הטיפול צריכה לכלול הערכה כוללת של המטופל תוך התייחסות למצבו הרפואי הכללי, מצב מחלת הרקע האונקולוגית, מיקום הגרורות, מספרן והחסרים שהן יוצרות, תוך התחשבות בהעדפותיו של המטופל.

טיפול ניתוחי
טיפול ניתוחי ישמש לרוב במטופלים שבהם אין אבחנה אונקולוגית ידועה או שקיימת אי ודאות לגבי מקור הגרורה המוחית. במקרים אלה, הניתוח ישמש לאבחנה של סוג הסרטן אשר התפזר אל המוח ומידע זה יסייע בהתאמת המשך הטיפול. טיפול ניתוחי ישמש גם במקרה שבו קיימת גרורה מוחית גדולה יחסית או כזו היוצרת לחץ משמעותי על רקמת המוח. ניתוח יכול להביא להקלה מהירה ומשמעותית במצבו של המטופל.

אופי הניתוח והסיכון שלו נקבעים על פי מיקום הגרורה ויחסה למבנים רגישים ברקמת המוח. בניתוח מסוג זה ניתן להגיע לרוב לכריתה טובה של הגידול המוחי וללא סיכון משמעותי למטופל. לאחר הניתוח מומלץ לרוב על תוספת של טיפול קרינתי להפחתת הסיכוי לחזרה של הגרורה המוחית.

טיפול קרינתי
השימוש בטיפול קרינתי לגרורות מוחיות קיים שנים רבות, אך בשנים האחרונות עבר התחום שינויים רבים, אשר העלו את יעילות ובטיחות הטיפול. טיפול קרינתי הוא שימוש בקרינה דומה לזו המשמשת בצילומי רנטגן, אך בעוצמה גבוהה יותר. קרינה כזו יוצרת נזק לדנ"א (החומר הגנטי) של תאי הסרטן וכך גורמת לחיסולם. תאי הסרטן רגישים יותר לקרינה מהתאים הבריאים של רקמת המוח ולכן רוב הנזק הוא לתאי הגידול ופחות לרקמת המוח הבריאה.

קיימות שתי גישות בטיפול הקרינתי בגרורות מוחיות: קרינה לכל המוח או קרינה ממוקדת הנקראת גם קרינה סטריאוטקטית או רדיוכירורגיה.

בטיפול הקרינתי לכל המוח אנו מטפלים הן בגרורות הקיימות ונראות בבדיקות ההדמיה והן מעכבים הופעה של גרורות נוספות. החיסרון של קרינה זו הוא נזק אפשרי למבנים רגישים במוח, אשר עלול להתבטא בהמשך בפגיעה בזיכרון וביכולות מוחיות אחרות. על כן, קיימת כיום מגמה של שימוש פוחת בסוג טיפול זה ועלייה בשימוש בקרינה ממוקדת - רדיוכירורגיה.

רדיוכירורגיה היא קרינה בעוצמה גבוהה יותר, הניתנת באופן נקודתי לממצאים על פי בדיקת ההדמיה ומראה יעילות גבוהה מאוד. התמקדות זו מפחיתה את הנזק לרקמת המוח הבריאה ומורידה את הסיכוי לנזקים מוחיים בעתיד. בעבר טיפול זה היה מוגבל למספר גרורות מועט, אך התקדמות בשיטות תכנון הקרינה, שיתוף פעולה הדוק עם הפיזיקאים הרפואיים וצוות מכוון הקרינה ושיפור באופן מתן הטיפול, מאפשרים כיום טיפול גם במספר גרורות רב בטיפול חד פעמי ובזמן קצר. במידה שבמהלך המעקב אחרי המטופל מופיעות גרורות מוחיות נוספות, ניתן לחזור על טיפול זה בדרגת ביטחון גבוהה.

טיפול תרופתי
התקדמות נוספת בשנים האחרונות נראית ביעילות הטיפול התרופתי לטיפול בגרורות מוחיות. אלו למעשה התרופות המשמשות לטיפול במחלת הרקע האונקולוגית וכוללות תרופות ביולוגיות או תרופות אימונולוגיות הפועלות להגברת פעילות מערכת החיסון. בעבר, המגבלה העיקרית לשימוש בטיפול תרופתי לטיפול גרורות מוחיות היה קיומו של מחסום פיזיולוגי המונע מעבר חומרים ממחזור הדם אל רקמת המוח שמנע את כניסתן של תרופות כימותרפיות אל המוח.

בניגוד לכימותרפיה, הטיפולים החדשים לסרטן, בעיקר התרופות הביולוגיות, מראים יעילות גם בטיפול בגרורות מוחיות. טיפולים כאלה קיימים כיום במחלות הגורמות בשכיחות גבוהה לגרורות מוחיות כמו סרטן ריאה ומלנומה. במטופלים שבהם קיימות גרורות מוחיות קטנות, אשר אינן גורמות למטופל לחסרים תפקודיים או אינן גורמות ללחץ משמעותי על רקמת המוח הבריאה, נבחר לעתים להשתמש דווקא בתרופות לצורך הטיפול במוח ולהימנע מטיפול ניתוחי או קרינתי. תחום זה מתקדם ומשתנה ללא הרף ונראה כי כלי טיפולי זה ילך ויצבור תאוצה בשנים הקרובות.

מרפאה ייעודית לטיפול בגרורות מוחיות ורדיוכירורגיה
הכלים הנמצאים לרשותנו היום לטיפול בגרורות מוחיות מביאים לעלייה מתמדת הן באורך החיים של המטופלים והן לשיפור איכות חייהם. במקרים רבים כיום ניתן להגיע לשליטה טובה וממושכת על המחלה המוחית ולהקל באופן משמעותי על המטופלים.

כצעד חשוב להכרה בחשיבות הנושא בטיפול בחולי סרטן, הוקמה לאחרונה בבית החולים איכילוב מרפאה ייעודית לטיפול בגרורות מוחיות ורדיוכירורגיה. זוהי מרפאה ראשונה מסוגה בארץ, הכוללת צוות רב תחומי - ד״ר דרור לימון, אונקולוג בכיר ומומחה לרדיותרפיה, ד״ר עידו שטראוס, מומחה לנוירוכירורגיה ורדיוכירורגיה ובמסגרתה מבוצעת הערכה משולבת של המטופל, על פי הקריטריונים שתוארו לעיל, לצורך בחירת הטיפול המיטבי. תכנון הטיפול מבוצע במשותף עם נתן שטראוס, פיזיקאי רפואי המתמחה בתכנון טיפולי קרינה מורכבים.

התקווה המוצעת היום לחולי סרטן הסובלים מגרורות מוחיות גרמה ללא ספק לשינוי בתחום והצפי הוא לשינויים נוספים בשנים הקרובות.

נושאים קשורים:  בחזית הרפואה
תגובות