חדשות

"איכילוב": אלקטרודה לגירוי מוחי עמוק הושתלה כטיפול בכאבי ראש כרוני וקשה

"הפעילות החשמלית אמורה לסייע בסנכרון הפעילות בגרעין ההיפותלמוס במוח ולסייע בשליטה על הכאב", אמר הרופא המטפל בגבר שסבל מכאבי ראש מקבציים, ושסבל מהתקפים בודדים בלבד בשבוע שלאחר ביצוע הפרוצדורה

גירוי אלקטרוני של המוח (צילום: אילסוטרציה)

ניתוח השתלה חדשנית במטרה לטפל בכאבים קשים בוצע במרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב. במוחו של גבר בן 31 הושתלה אלקטרודה, כדי להפחית את עוצמת כאבי הראש העזים מהם הוא סובל 8 שנים; כך דיווח הבוקר (ד') "ישראל היום". בית החולים מסר, שהאלקטרודה לגירוי מוחי עמוק הושתלה באזור ההיפותלמוס, השולט בין היתר על תפקודים הקשורים בלחץ דם, דופק, נשימה ותחושת הכאב.

לפי דיווח בית החולים, המטופל סובל מכאבים באזור הראש והפנים - כאבי ראש מיקבציים. בשנתיים האחרונות התקפי הכאב לא פסקו. הכאב מתחיל כלחץ חזק בעין, מלווה בדמע, באדמומיות ובנחיר דולף או נסתם. התופעה נחשבת נדירה ושיעור שכיחותה מוערך ב-0.4% מהאוכלוסייה. נשים הסובלות ממנה תיארו את הכאבים כעזים יותר מצירי לידה.

הטיפול התרופתי שהוצע למטופל, לאחר שהתקפי הכאב נעשו כרוניים: משככי כאב רבי עוצמה ביניהם קטמין ומורפיום בכמויות גדולות.

המטופל הגיע למרפאת כאב ראש-צוואר ב"איכילוב" לאחר שעבר קודם לכן, כך סיפר, טיפולים בשלושה בתי חולים.

"אצל החולים הסובלים מסוג זה של כאב היא בפעילות-יתר. האלקטרודה מונעת את פעילות היתר ועשויה למנוע את שיעור ההתקפים ובעיקר עוצמתם"

ד"ר אמנון מוסק, סגן מנהל המערך הנוירולוגי ומומחה לכאבי ראש ופנים ב"איכילוב", מסר לעיתון כי "כאב ראש מקבצי הוא החזק מבין סוגים אחדים של כאבי ראש. הוא מתחיל בבת אחת ובתוך עשר דקות מגיע לרמה המקסימלית. התקף נמשך שעה בממוצע, ויכול לקרות שמונה פעמים ביום. יש הסובלים מהכאב הזה באופן כרוני בצורה יומיומית וקבועה".

בין הטיפולים שעבר אותו מטופל היתה השתלת קוצב תת עורי. משזה  לא עזר - הוחלט על השתלה של קוצב לגירוי מוחי עמוק. בית החולים מסר כי מדובר ככל הידוע בהשתלה ראשונה מסוגה בארץ.

ד"ר עידו שטראוס, מ"מ מנהל היחידה הנוירו-כירורגית למודולציה וכאב ב"איכילוב", שביצע את הליך ההשתלה, הוסיף שעד כה שימוש בגירוי מוחי עמוק באמצעות השתלת אלקטרודה נעשתה כטיפול בהפרעות תנועה ופרקינסון.

"במקרה הנוכחי, הפעילות החשמלית אמורה לסייע בסנכרון הפעילות בגרעין ההיפותלמוס במוח ולסייע בשליטה על הכאב. גרעין ההיפותלמוס אחראי למערכת האוטונומית. אצל החולים הסובלים מסוג זה של כאב היא בפעילות-יתר. האלקטרודה מונעת את פעילות היתר ועשויה למנוע את שיעור ההתקפים ובעיקר עוצמתם. 70-60% ממושתלי סוג הקוצב הזה מגיבים לו היטב. תדירות ההתקפים יורדת עד כ-80% וכך גם עוצמתם. הניתוח מבוצע לרוב כשהמטופל בהרדמה מקומית".

כשבוע לאחר ההשתלה, מסר בית החולים, הופעלה האלקטרודה והחלה לשלוח אותות חשמליים להיפותלמוס. "עצם החדרת הקוצב מהווה שינוי ברקמה. במשך שבוע היו למטופל התקפים בודדים בלבד", צוטט ד"ר מוסק בדיווח.

נושאים קשורים:  חדשות,  גירוי מוחי,  אלקטרודה,  כאב ראש,  כאב ראש מקבצי,  מיגרנה,  טיפול חדשני,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות