חדשות

ליצמן: תקציב משרד הבריאות ב-2019 ייתן מענה לאוכלוסייה המבוגרת בישראל

סגן שר הבריאות הציג את תקציב 2019 של משרד הבריאות, שיעמוד על 43 מיליארד שקלים, בדיון בוועדת הכספים; לדבריו, "מבחינתי כותרת התקציב היא בנושא הסיעוד... נותנים מענה לאוכלוסייה המבוגרת בתחומי הסיעוד, בריאות הנפש והשינויים הטכנולוגיים"

שר הבריאות יעקב ליצמן בתדרוך לתקשורת (צילום: אוהד צוויגנברג / פלאש 90)

ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני קיימה אתמול (ב') דיון בתקציב משרד הבריאות לשנת 2019, שבו השתתף סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. בדיון נדרשו משרדי הבריאות והאוצר להגדיל את תקצוב התמיכה בבתי החולים הציבוריים שאינם ממשלתיים.

בדיון נמסר, כי תקציב הברוטו של משרד הבריאות לשנת 2019 יהיה כ-42.9 מיליארד שקל - עלייה של 4.1% לעומת התקציב המקורי ברוטו ל- 2018. נציגי משרד הבריאות מסרו, כי תוספת התקציב תממן בין היתר את הרפורמה בסיעוד, תוספת מכשירים לאבחון אונקולוגי, תקציב לבינוי חדרי מיון, מיגון מבנים ובניית מרכזים לבריאות הנפש, תמיכה בהכשרת כ-80 מתמחים מדי שנה במגוון מקצועות בעלי ממשק לקהילה וכן מענקי רופאים, בהתאם למקצועות ובאזורים בארץ שבהם חסרים רופאים.

סגן השר ליצמן אמר: "הצעת התקציב נותנת מענה משמעותי לאוכלוסייה המבוגרת בישראל על רקע גידולה, בכל הנוגע לתחומי הסיעוד, בריאות הנפש, השינויים הטכנולוגים ונושאים נוספים הדורשים מענה מיידי".

חברי הכנסת בוועדה קראו לגבש "תכנית בריאות לאומית כוללת" ויו"ר הוועדה, ח"כ גפני, הדגיש ש"קיים מחסור בתקצוב הבריאות בישראל והאוצר נקרא למלא את החלל וכבר בתקציב הקרוב להגדיל את תקצוב בתי החולים הציבוריים שאינם ממשלתיים".

ליצמן אמר: "מבחינתי כותרת התקציב היא בנושא הסיעוד. השקענו 1.4 מיליארד שקל. חתמתי על הסכם עם שר האוצר לעניין הזה. קיבלתי 70% ממה שביקשנו. כל דבר ניתן כמובן לשפר. אם שרי האוצר והרווחה יפעלו, וישנו עוד כמה דברים בנושא הזה, אברך אותם. ההשקעה תעשה רק שירות טוב למבוגרים ולהתפתחות הסיעוד הממלכתי בכלל".

על הדרישה להוספת תקציב תמיכה לבתי חולים ציבוריים שאינם ממשלתיים, אמר סגן השר כי בשנה שעברה הוקצבו כספים ל"לניאדו". "אנחנו משקיעים בפיתוח ובבניית בתי חולים אלה. גם בבתי החולים הממשלתיים יש השקעה משמעותית. ב'אסף הרופא' מוקם עתה חדר מיון חדש, ב'איכילוב' מסיימים בנייה בעוד חצי שנה, גם ב'שיבא'. לא הגעתי להסכמות עם האוצר לעניין שירותי רפואה פרטיים כיוון שהאוצר מתנגד להם".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הוסיף בדיון: "מערכת הבריאות בישראל היא מהטובות בעולם. אין מדינה שמגיעה לביצועים כל כך טובים, לבטח בהשוואה למשאבים שברשותה. האתגרים העומדים לפנינו בשנים הקרובות הם: ההאצה שצפויה בהזדקנות האוכלוסייה - כמעט שליש מההוצאה על בריאות תלך לסקטור הזה; העלייה בתחלואה הכרונית, העלייה בעלויות הטכנולוגיות והעלייה בציפיות ובצרכי הציבור".

בר סימן טוב מסר, כי בכוונת משרדו להגדיל את שעות הסיעוד לאוכלוסיית הזקנים, לצמצם בהליכים ביורוקרטים, ליזום השקעה בין 300 מיליון ל-400 מיליון שקל לטיפולים שיבצעו קופות החולים בבתי הקשישים. בתחום הפסיכיאטריה יושקעו 1 מיליארד שקל בבינוי במחלקות, 400 מיליון מהם יוקצו להעתקת בית החולים הפסיכיאטרי בית יעקב למקומו החדש והשאר לבינוי ושיפוץ יתר המוסדות. יוקדש גם תקציב ליחידות להתפתחות הילד.

ח"כ יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות, מתחה ביקורת על תקציב התמיכה בבתי חולים מסוימים: "אני לא כל-כך מבינה", אמרה, "כיצד מתוקצבים בתי החולים? על סמך מה התקבלה החלטה על תוספת ללניאדו? כאשר אני מסתכלת על בתי החולים הממשלתיים, למשל נהריה, אני רואה שהתקציב שלו ב-2018 היה פחות מהביצוע. שמענו שוב ושוב שיש גם כספים לקיצור תורים. אבל אם חלק מהכספים אם לא יגיע לבתי החולים לתוספת מיטות איך בכלל יהיה קיצור תורים?"

בר סימן טוב השיב לה: "בית החולים בנהריה הוא המסובסד ביותר מכל בתי החולים בארץ. ב-2017 הוא סובסד בכ-300 מיליון שקל. לניאדו קיבל תקציב תמיכה בסך 55 מיליון. אבל צריך להסדיר את תקצוב בתי החולים הלא ממשלתיים. לא יכול להיות מצב שלהם לא יהיה סבסוד. אנחנו לא יכולים לתת לאף בית חולים להיסגר עקב היעדר תמיכה".

ח"כ מיכל בירן העירה: "אין לי התנגדות להצלת לניאדו. אבל יש לעשות רפורמה גדולה לעניין התקצוב. משנכנס כסף לבית חולים שמקורו אחרי הכול במשלמי המיסים, לא ייתכן שהוא יפלה לרעה נשים רווקות שבאות אליו לטיפולי פוריות. עניין נוסף: אם אין יותר רופאים, המשמעות היא שיש יותר מתים בפריפריה. הכסף המושקע בנושאי בריאות בפריפריה קטן מדי מול הגידול באוכלוסייה וזה חייב להיות בבסיס התקציב".

ח"כ חיים ילין אמר: "ב-2008 הוקמו בישראל מרכזי חוסן. משרד הבריאות השקיע בנושא הזה תקציב. הובטח שהתקציב לנושא זה יהיה מעוגן בהחלטת ממשלה. בלא תקציב נאות מתנהלים המרכזים הללו בחוסר ודאות. אין בהם יכולת להתחייב למשכורות לעובדים". מנכ"ל משרד הבריאות השיב לו: "אנחנו מתחייבים שמרכזי החוסן בדרום הארץ יישארו".

ח"כ סתיו שפיר מתחה ביקורת בנושא מספר מיטות האשפוז המידרדר במערכת הבריאות הישראלית: "כשאני מסתכלת על פרוטוקול דיון התקציב מלפני שנתיים, אני רואה שכמעט לא השתנה שום דבר. לא הצגתם, אמרה לסגן השר ולמנכ"ל נתונים על מספר המיטות שנוספו לבתי החולים. האם בכלל עמדתם ביעד שקבעתם? מה התוספת לשנה הקרובה? אנחנו רחוקים מהממוצע בOECD. אנחנו יותר קרובים לעולם השלישי".

"סגן השר ליצמן", אמרה שפיר, "אתה אמרת שהמנכ"ל שלך מצוין אבל גם שהמערכת שורדת פה עם התקציבים הקיימים, זה ממש נס רפואי. עזבת את הממשלה בגלל נושא שמירת השבת. האם פיקוח נפש נוכח המחסור בתקציבים לא מניע אותך להילחם על התקציבים?"

ח"כ מיקי לוי שהתייחס לנושא התמיכה בבתי החולים הלא ממשלתיים אמר: "ב-2016 הכירה המדינה לראשונה בצורך בתמיכה בבתי חוליים ציבוריים שאינם ממשלתיים. סכום הסבסוד שנקבע עבורם הגיע ל-2 מיליארד שקל, אבל בפועל המדינה מקצה רק 200 מיליון שקלים ל-8 בתי החולים הציבוריים שאינם ממשלתיים. "זה לא מספיק. צריך לתת להם, כסף אחרת נגיע למצב קטסטרופלי".

ליצמן הודיע בתשובה לדברים כי סוכם עם האוצר על דיון משותף לעניין הזה" והמנכ"ל בר סימן טוב הוסיף: "אכן נותנים לבתי החולים הציבוריים הללו 200 מיליון שקל וזה הישג אדיר כי בעבר לא הייתה להם כלל תמיכה שוטפת. אנחנו חושבים שצריך לתת להם יותר – ויהיה צורך לטפל בזה".

פרופ' יונתן לוי, מנכ"ל "שערי צדק", ביקש שלא יועבר תקציב תמיכה לפני שיתקיים הדיון עליו הודיע סגן שר הבריאות. "תעמדו על הקיפוח שממנו סובלים בתי החולים הציבוריים הללו. בשלב זה רק 'הדסה' ו'לניאדו' מצויים בתוכנית ההבראה. אנחנו זקוקים להעלאת הסכום של 200 מיליון שקל. אנחנו לא צריכים את הסכומים שמקבלים בתי החולים הממשלתיים, אבל יש להגדיל את תקציב התמיכה ל-500 מיליון שקל", אמר.

ח"כ גפני השיב: "צריכים את שערי צדק ואת לניאדו - וגם את כל השאר. אין תחליף לבתי החולים האלה. אלא שכפי שזה נראה, הם לא יכולים לתפקד כיאות. זו בהחלט בעיה קריטית. כל בתי החולים הציבוריים מהקבוצה הזאת, לא יכולים להתקיים רק מ-200 מיליון שקל".

בפנותו ישירות לבכירי משרד הבריאות ולנציג האוצר שנכחו בדיון, אמר: "האם אתם רוצים שבתי החולים הללו יינטשו ואז האוצר יצטרך להתמודד עם הבעיה שתיווצר? מדוע אתם לא יכולים להגדיל את הסכום שמיועד עבורם? יש לפתור את הבעיה הזאת".

נושאים קשורים:  חדשות,  תקציב 2019,  משרד הבריאות,  רפורמת הסיעוד,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות