חדשות

למרות ההבטחות: נדחה הדיון בהצעת החוק שתעלה גיל מכירת הסיגריות ל-20

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הדיון בהצעת החוק עד המושב הבא של הכנסת, לפחות, וכעת סיכוייה לעבור נראים קטנים; בעבר התחייבו משרד הבריאות וסגן השר ליצמן לתמוך בהצעת החוק, שתעלה את גיל מכירת הסיגריות בישראל מ-18 ל-20 ותשפיע גם על העישון בצה"ל

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אתמול (א') את הדיון בהצעת החוק של ח"כ יהודה גליק (הליכוד) ועוד 20 חברי כנסת מכל הסיעות, להעלאת הגיל המינימלי לקניית סיגריות מ-18 ל-20; כך מדווח הבוקר "דה מרקר". הדחייה תיעשה בפועל עד המושב הבא של הכנסת, לפחות.

הדחייה הוכרז למרות שח"כ גליק קיבל התחייבות ברורה מהשרים, ובעיקר מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, לתמוך בהצעת החוק, לאחר שהסכים להתפשר ולהוריד את גיל המכירה שהוא הציע מ-21 ל-20. לא ידוע, מדווח העיתון, מי מהשרים "הפיל" את הצעת החוק, "אך ההערכה הרווחת היא כי אילו ליצמן, אחד האנשים החזקים בממשלה, היה מתעקש להעביר את ההצעה - היא לא הייתה נופלת".

הצעת החוק נועדה לדחות את גיל תחילת ההתנסות בעישון, כפי שנחקק במדינות רבות. לפי דו"ח משרד הבריאות ל-2016, שיעור ההתנסות בעישון סיגריות בקרב תלמידי כיתות י' בישראל הוא כ-20% - שיעור גבוה יותר מהממוצע בקבוצת גיל זו באירופה (17%). ההצעה גם אמורה הייתה להשתלב בתכנית עליה הכריז צה"ל על "צבא נקי מעישון".

העיתון מדגיש בדיווחו, כי זו איננה החקיקה היחידה הקשורה לעישון שתקועה בצנרת החקיקה. האחרות הן: הצעת החוק שנכנסה להקפאה עמוקה לאיסור כמעט גורף של פרסום מוצרי טבק (למעט בעיתונות המודפסת) - כולל פרסום סמוי וקידום מכירות. ההצעה "תקועה" בוועדת הכנסת, שאמורה להכריע באיזו ועדה היא תידון; הצו להרחבת איסור העישון במקומות ציבוריים (טרם נערכה הצבעה בוועדת הבריאות של הכנסת); והצו למיסוי "אייקוס" (לא אושר בוועדת הכספים שבראשה ח"כ משה גפני, מסיעתו של סגן שר הבריאות).

בדיווח נמסר עוד, כי שר האוצר משה כחלון "ממשיך להתעלם מכל המומחים ואנשי המקצוע, כולל ממשרד הבריאות ורשות המסים, הקוראים להשוואת המס על טבק לגלגול לזה החל על סיגריות רגילות, מכיוון שפערי המס דוחפים מעשנים לגלגל טבק במקום להפסיק לעשן. בעוד שהעולם המערבי מתקדם במהירות לקראת היעד של הפחתת העישון, בישראל לא ננקט כמעט שום צעד ממשי בכיוון הזה".

העיתון מסר את תגובת משרד הבריאות: "הדיון בעניין 'טבק 20' נדחה משיקולים שונים בוועדת השרים לענייני חקיקה. עמדת המשרד - בעד ההצעה. באשר לצו להגבלת העישון במקומות הציבוריים -התקיימו עד כה שני דיונים. בדיון האחרון עלו עוד שתי הרחבות של הצו ובשל קוצר הזמן נדרש דיון נוסף. אנו זמינים להשלמת הדיונים בוועדה. באשר להצעת החוק האוסרת על פרסום טבק: "משרד הבריאות בוחן לאחד את הצעת החוק הממשלתית עם זו של חברי הכנסת כבל, על מנת להגיע להסכמות ולהצעה מגובשת שתוגש לוועדה. משרד הבריאות תומך בהצעת החוק".

נושאים קשורים:  חדשות,  הצעת חוק,  עישון,  ח"כ יהודה גליק,  התנסות בעישון,  ועדת השרים לענייני חקיקה,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
19.02.2018, 10:05

אוף!

19.02.2018, 20:14

נו מה ציפיתם מחומייני שלוקח שוחד מחברת טבק?ומהאימפוטנטים במשרדו?