תסמינים רפואיים בלתי מוסברים

צרכים של מטופלים הסובלים מתסמינים רפואיים בלתי מוסברים

מחקר העוסק בצרכים העיקריים של מטופלים הסובלים מתסמינים רפואיים בלתי מוסברים ובתפקיד של רופא המשפחה בטיפול בהם

18.02.2018, 08:34
רופאה, יחסי רופא-חולה (צילום: אילוסטרציה)

במסגרת טיפול ראשוני שכיח מאוד לפגוש מטופלים עם תסמינים רפואיים בלתי מוסברים (Medically unexplained symptoms-MUS) ואנשים אלו מהווים אתגר תקשורתי וטיפולי עבור הרופאים. למרות שנכתב רבות על התסכול והקשיים של רופאי משפחה בזמן התמודדות עם מטופלים מסוג זה, עדיין ישנם מעט מחקרים העוסקים בנקודת המבט של המטופלים בנוגע ל-MUS. מחקרים קיימים הראו את הצורך של המטופלים להבין את התסמינים שלהם ועסקו בצורך בקבלת הסבר ראוי ומובן. כמו כן, המחקרים הקיימים מראים גם כי קיימת סטיגמה שהתסמינים אצל מטופלים אלה נובעים ממקור רגשי. הטיפול שניתן במסגרת רפואה ראשונית צריך להתמקד בצרכים ובדאגות הבסיסיים ביותר של המטופל. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לחקור את נקודת המבט של מטופלים בפולין החיים עם MUS.

החוקרים ביצעו אנליזה איכותנית של 20 קטעי וידאו המתעדים ראיונות סמי מובנים עם מטופלים המציגים MUS (המשתתפים במחקר היו 8 גברים ו-12 נשים בגילאי 18-57). כל המטופלים במחקר אובחנו עם הפרעה סומטופורמית מובחנת (F45) והציגו תסמינים במשך שנתיים לפחות. הראיונות עברו תמלול מדויק ונותחו על ידי שני חוקרים באופן בלתי תלוי.

במהלך ניתוח התוצאות עלו ארבעה נושאים: (1) החוויה של התסמינים, (2) הסבר לתסמינים, (3) התמודדות ו-(4) ציפיות בנוגע לטיפול הרפואי. בתוך הנושא הראשון, המטופלים זיהו את תתי הנושאים הבאים: קביעות או מגוון של התסמינים ורגשות שליליים. מטופלים אשר ראו כי התסמינים שלהם השתנו במשך הזמן הצליחו לקבל בצורה טובה יותר את קיום הקשר בין התסמינים לבין הנפש. הנושא השני העלה את תתי הנושאים הבאים: (1) הסברים אישיים, (2) הסברים חברתיים, ו-(3) הסברים סומטיים.

שיטות ההתמודדות היעילות ביותר שהמטופלים ציינו היו: הסבר רציונלי לתסמינים, התפתחות עצמית והתעלמות מהתסמינים. למרבית המשתתפים במחקר לא היו ציפיות ממערכת הבריאות והם הצהירו כי הם לא מתכוונים להשתמש בשירותים רפואיים, במקום זאת הם פנו לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי באופן פרטי.

מסקנות המחקר מראות כי מטופלים עם MUS חווים את המחלה בדרך ייחודית להם. הם לוקחים על עצמם את הנסיון להבין את התסמינים שלהם ומנסים ללמוד לחיות איתם. התפקיד של רופא המשפחה במקרים אלה חשוב מאוד, במיוחד כאשר לא קיימת האפשרות לפנות לעזרה פסיכולוגית. יש מקום לשיפור הטיפול במטופלים עם MUS בשירותי הבריאות בפולין, למשל על ידי הנגשה של הגעה לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי והקצאת משאבים כלכליים נוספים לנותני הטיפול הראשוני. מטופלים עם MUS יכולים להרוויח מתיעוד הפגישות שלהם עם רופא המשפחה בוידאו וביצוע ניתוח של המעקב.

מקור: 

Sowińska, A. et al. (2018) BMC family practice. 19, 23

נושאים קשורים:  תסמינים רפואיים בלתי מוסברים,  חווית מטופל,  ציפיות של המטופל,  מחקר איכותני,  מחקרים
תגובות