מגזין

2 טון גופות למחקר - 64 אלף דולר

עסקי שיווק גופות וחלקי גופות למחקר מדעי משגשגים בארה"ב, שבה התחום כמעט אינו מפוקח; גילוי חלקי גופות הנושאים נגיפים מסוכנים הביא לחשיפת המסחר, ולפשיטה על כמה סוכנויות תיווך העוסקות בכך, ששלחו חלקים גם לישראל

משלוח ימי, אוניות (צילום: אילוסטרציה)

ההליכים הכרוכים בתרומת גופה לרפואה בישראל נחשבים לפשוטים יחסית, ובשונה מהמצב בארה"ב, הם נעשים ללא מתווכים. על פי חוק הפתולוגיה הישראלי, מי שמעוניין לתרום, מסיבות אלטרואיסטיות ואחרות, את גופו למדע, צריך למלא "טופס הקדשת הגוף לצרכי מדע", אותו ניתן לקבל במשרדי הפקולטות השונות לרפואה.

התורם חייב להיות בגיר בריא בעת כתיבת הצוואה, מעל גיל 50. הוא או משפחתו יפנו לחוג לאנטומיה ואנתרופולוגיה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה המסוימת שבה בחר. ניתן לבקש בצוואה שהתרומה תהיה לצמיתות או לפרק זמן מוגבל - למשל לשנה או עד חמש שנים מהיום בו הגופה נמסרת למוסד האקדמי.

אם מדובר בתקופה מוגבלת, בית הספר לרפואה חייב להביא במועד מאוחר יותר לקבורה את הגופה, כולל החלקים שבותרו בתרגולי דיסקציה. עלות הוצאות הקבורה תיגבה מבית החולים. הצבת המצבה תהיה באחריות משפחת התורם. אם התרומה לצמיתות, התורם יידע שהוא מוותר בכך על קבורה. "חברה קדישא" תקבל את שרידי הגופה כאשר לא יימצא להם שימוש והקבורה תיעשה בחלקות עליהן לא מוצבות מצבות. בישראל, 95% מהתורמים הם יהודים, חילונים, בדרך כלל ממוצא אירופי. רובם הגיע לגיל מופלג כשנפטרו.

בישראל אין מחסור בגופות שצוו למדע: הפקולטות לרפואה נהנות ממאגר גדול, יחסית, שלהן. באוניברסיטת תל-אביב, למשל, בכל זמן נתון יש במאגר כ-4,000 גופות של תורמים. אוניברסיטת בן-גוריון מקבלת את הגופות ללימוד ומחקר גם מאוניברסיטת תל-אביב או מספק מיוחד בארה"ב. הפקולטה לרפואה בצפת מקבלת גופות ואיברים שנתרמו מחברה מיוחדת, אף היא אמריקנית.

העסקים הפורחים של סוכנויות התיווך

העובדה שחלק מהגופות מגיעות מארה"ב משקפת את התעשייה הפועלת שם בתחום זה, בה מעורבות סוכנויות-תיווך. תחקיר מיוחד שערכה סוכנות הידיעות הבינלאומית "רויטרס" גילה, כי מאז 2008 ענף מתווכי הגופות בארה"ב, ייצא חלקי גופות, על-פי הזמנות, ל-45 מדינות ברחבי תבל, לכל הפחות. ביניהן, מזכיר התחקיר גם את ישראל.

התחקיר העיתונאי המפורט נערך על רקע חקירה מקיפה שבה פתחה לפני כמה חודשים הבולשת האמריקנית, ה-FBI, בחשד להונאה ואי-סדרים בתעשיית האיברים הנתרמים למדע.

חוקרי ה-FBI פשטו בנובמבר שעבר על משרדיה של סוכנות תיווך הפועלת בפורטלנד, שבמדינת וושינגטון שבחוף המערבי של ארה"ב. בחודש שעבר (ינואר) הורשע בבית משפט בעיר דטרויט שבמישיגן מנהל סוכנות תיווך אחרת, לאחר שהתגלה כי ייצא לחו"ל חלקי גופות שנתרמו למחקר וללמידה, שהיו נגועות במחוללי מחלות מדבקות, ביניהן הפטיטיס C ו-HIV. סעיף האשמה נגדו היה: "יצוא חומרים ביולוגיים מסוכנים".

במהלך המשפט המסעיר התברר עוד כי החברה מדטרויט, International Biological Incי(IBI), איכסנה גופות וחלקי גופות של תורמים שנועדו לייצוא "בתנאים זוועתיים ובמצב תברואתי ירוד או שכלל לא היה קיים".

ה-FBI החל להתמקד בעסקיה של אותה חברה – ובהמשך גם באלו של סוכנויות תיווך נוספות בערים אחרות בארה"ב – לאחר שנתגלה כי פקידי המכס בתחנות הגבול שבנמלי ארה"ב עצרו שוב ושוב מכולות של IBI בהן חלקי גופות נגועים בנגיפים. "בכך נעשה ניסיון לייצא חלקי גופות שעלולות היו לסכן את בריאותם של סטודנטים לרפואה או רופאים בקורסי הכשרה, אם היו נדבקים במחוללי אותן מחלות", נכתב בדיווחי התקשורת על המקרה.

מנהל יחידת Global Migration and Quarantine במרכז לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) הדגיש כי גם לעובדים בסוכנויות התיווך נשקפה סכנה. "כאשר עובד מבתר גופה מזוהמת במחולל מחלה קיים סיכון להעברת המחלה לכל מי שמטפל באותם חלקי גופה נגועים", אמר. הוא ציין כי הליך הביתור נעשה במסורים כדי לחתוך עצמות או גפיים מהגופה "ואז קיים פוטנציאל נוסף של סיכון בריאותי למי שעוסק בכך עומד לידו שישאף לראיותיו אירוסולים של מחלה מדבקת".

משלוח אווירי בקירור (צילום: אילוסטרציה)

"נעשה ניסיון לייצא חלקי גופות שעלולות היו לסכן את בריאותם של סטודנטים לרפואה או רופאים בקורסי הכשרה"

בתחקיר העיתונאי נמסר, כי ב-20 ביולי השנה, לדוגמא, הפליגה מנמל צ'רלסטון שבמדינת דרום קרוליינה ספינה הנושאת דגל של הונג-קונג כשהיא נושאת אלפי מכולות. באחת מהן, שנועדה ללקוחות באירופה, נמצאו עשרות חלקי גופות של אמריקנים, במשקל של 2,721.5 ק"ג ובשווי של 67,204 דולר. הטמפרטורה במכולה הייתה מינוס 15 מעלות צלזיוס – כדי שחלקי הגופות לא יירקבו.

את המטען הזה שלחה סוכנות התיווך MedCure מפורטלנד, שהמטה שלה היה יעד הפשיטה של ה-FBI. מהדיווחים עלה, כי הסוכנות עושה עסקים נרחבים ורושמת רווחים נאים. היא מוכרת או משכירה מדי שנה כעשרת אלפי חלקי גופות שנתרמו, ו-20% מעסקיה מיועדים ליצוא.

לחברה יש גם מוקד הפצה בהולנד ומשם היא משנעת את "הסחורה" לפחות ל-22 מדינות, במטוסים ובמשאיות. בין חלקי הגופות היו: אגן ירכיים ורגליים לאוניברסיטה במלזיה, כפות רגליים לחברות העוסקות במכשור רפואי בברזיל ובטורקיה וראשים לבתי חולים בסלובניה ואיחוד האמירויות. ממסמכים שנלקחו בפשיטת ה-FBI עלה עוד כי יש דרישה גדולה לברכיים, ראשים ופלג גוף-אדם ללא ראש וגפיים (Torso), במדינות שבהן מסורות וחוקי דתות מונעים ביתור גופות.

מרכז "פינס" לכירורגיה פלסטית ברגנסבורג גרמניה, למשל, נזקק ליבוא ראשים מארה"ב עקב מחסור בגופות תורמים מקומיות. אלו נועדו לתרגול וכן להדגמות בכנסים רפואיים. רוב מחלקות האנטומיה בגרמניה משמרות גופות וחלקי גוף בפורמלין, בעוד שהגופות מארה"ב הן "טריות ויותר שימושיות בהוראה". מנהל המרכז אמר ל"רויטרס": "כדי להיות מנתח יותר טוב עליך לתרגל על רקמות אנושיות ורצוי טריות, אין לזה תחליף".

מטען שחזר מהונג-קונג ועבר ביקרות בתחנת גבול, למשל, הכיל ששה פלגי-גוף עליון ורגליים שנשלחו למרכז הלימוד האורתופדי באוניברסיטה הסינית בהונג-קונג לצורך אימון מנתחים, ובעיקר לבחינת הביו-מכניקה של שתלי ברכיים.

בארה"ב אין רגולציה על התחום

בניגוד למדינות רבות בעולם, בארה"ב לא קיימת רגולציה בכל הנוגע למכירת חלקי גוף של תורמים, ולכן משגשגים שם יזמים ועסקים. עסקי הייצוא שלהם התרחבו מאד בעשור האחרון. אין בארה"ב שום חוק פדרלי בקשר לסחר חלקי גופות-אדם, אין שום גוף רשמי של ממשלת ארה"ב שמפקח על פעילות זאת. רק פקידי הגבול והמכס הם שבודקים חלקי גופות-אדם שמיוצאים או נכנסים לתוככי ארה"ב, כאשר הבדיקה נועדה רק לוודא שאינם נושאים מחוללי מחלות מדבקות ושהשינוע נעשה באופן הולם.

כאמור, ברשימת המדינות שמייבאות מארה"ב חלקי גופות, על-פי המסמכים שבידי ה-FBI, נמצאת ישראל וגם איטליה, מקסיקו, סין, וונצואלה וסעודיה. בתי הספר לרפואה בקריביים רוכשים או שוכרים גופות שלמות, מומחים ומתמחים בכירורגיה פלסטית בגרמניה משתמשים בראשים של תורמי גופות לצורך תרגול טכניקות ניתוח חדישות. כמו כן משתמשים בראשים רופאי שיניים ומנתחי צוואר ולסת.

בתחקיר צוין, כי רוב תורמי הגופות בארה"ב, כולל אלו שטופלו בידי סוכנות התיווך בפורטלנד, מתבקשים במהלך המו"מ למלא טפסים בהם מוענקת לסוכנות התיווך סמכות לבתר את הגוף ולייצא חלקיו אל מחוץ לארה"ב. מתברר, שלא מעט מקרובי המשפחות של אותם תורמים לא מרגישים בנוח מהעובדה שמדובר בביזנס לכל דבר ועניין וגם שלא היו מודעים ששרידי קרוביהם מיוצאים ונשלחים לכל חלקי תבל.

מנהלת תכנית התרומות לצרכים אנטומיים באוניברסיטת קליפורניה, ברנדי שמיט, אמרה לכתבי "רויטרס" כי "יהיו בוודאי אנשים שלא אכפת להם לאן נשלחים שרידי הגופות הנתרמות, אבל ברור שלהרבה מאד תורמים זה דווקא אכפת ובעיקר שאינם מקבלים מספיק מידע לגבי ההליך".

סוכנות MedCure הזדרזה להודיע כי היא משתפת פעולה באופן מלא עם חוקרי ה-FBI. בהודעה שפרסמה נאמר כי הסוכנות "מחויבת לסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה" וכי "היא ממלאת באופן רציני אחר חובותיה לשנע את חלקי הגופות באופן בטוח ותוך שמירה על כבודם של התורמים". עוד הודיעה החברה, כי אנשיה אומנו לטפל באופן בטוח בשינוע שרידי גופות של בני אדם. פרקליט של הסוכנות אמר כי החברה מבהירה לכל מי שרוכש את הסחורה שלה כי עליו לנהוג בהתאם לכללי הזהירות המקצועיים הקפדניים ביותר הנדרשים בכל מגע בחלקי גוף של אדם, בכלל זה לבישת כפפות, מסכות-פנים וחליפות מגן.

מיטה ריקה בבית חולים, תמותה (צילום: אילוסטרציה)

 "כדי להיות מנתח יותר טוב עליך לתרגל על רקמות אנושיות ורצוי טריות, אין לזה תחליף"

מבדיקה שערכה "רויטרס" בדיווחים הרשמיים של פקידי המכס מתברר, שהם יירטו לפחות 75 פעמים בין 2008 ל-2017 חלקי גופות החשודים כנשאים של גורמי מחלות או זיהומים. עם זאת, ציינה הסוכנות, רוב פקידי המכס מתמקדים יותר במכולות המיובאות לארה"ב מחו"ל, ולא באלה היוצאות. לארה"ב נכנסות מכולות עם חלקי גופות שמוחזרות לאחר שימוש בחו"ל, ויכול להיות שהן דווקא היו אלה שהיו מזוהמות.

ישנן כמה סיבות להחזרת חלקי גופות, נכתב בדיווח, ביניהן חוקי מדינות שונות המחייבים להסדיר באופן סופי קבורה או שריפה של הגופות ומסירת האפר למשפחות התורמים. כאשר אין אפשרות במדינות השונות לבצע שם שריפת-גופות או כאשר סוכנות התיווך מעוניינת לבצע שימוש-חוזר באותם חלקי-גוף, החלקים חוזרים לארה"ב.

כבר שנה מתנצחים גופי ממשל עם סוכנויות תיווך בכל הנוגע לממצאים שנתגלו בבדיקות בגבול, במיוחד לגבי מקרי אלח-דם. הגם שבכיר ה-CDC הבהיר כי אלח-דם כשלעצמו איננו מאובחן כמחלה, הממצא גורם להנפת דגל אדום כיוון שהפתוגן מחולל אלח הדם יכול היה להיות חיידק, או אבולה, או סלמונלה או E-coli. כמו כן, נדרשו במקרים כאלו מסמכים בכלל זה תעודת פטירה. תיעוד כזה מחויב על פי החוק לגבי כל מטען ביולוגי דומה הנכנס לתוככי ארה"ב.

בעקבות הפרשה שנחשפה דורשות עתה סוכנויות התיווך לקבל הבהרות חד משמעיות מהממשל לגבי החוקים והכללים שעליהן למלא בעיסוקן. כמו-כן דורש עתה מתיו זאן (Matthew Zahn) יו"ר "הוועדה לבריאות הציבור בחברה הרפואית האמריקנית למחלות מדבקות", שבה חברים רופאים, חוקרים ומומחים בתחומי בריאות שונים, לקבוע חוקים ברורים בנושא הרגיש הזה, במיוחד לגבי סיכונים.

סוכנות MedCure הוקמה ב-2005 ומציגה עצמה כסוכנות תיווך שאיננה עוסקת בבנק הרקמות להשתלה. מוקדי הפעילות שלה נמצאים גם בלאס-ווגאס ובפרובידנס, רוד איילנד. יש לה סניפים באורלנדו ובסנט-לואיס. כאשר החלה בעסקי הייצוא של חלקי גופות תורמים היא שיגרה את המטענים במטוסים. אבל עד מהרה הגיעה למסקנה שתוכל להרוויח במיוחד בעסקים דומים באירופה וכך הקימה מוקד-הפצה בהולנד שממנו היא משגרת את מטעניה לכל רחבי היבשת.

הראש הגיע לקורס בישראל

בכתבת התחקיר של "רויטרס" סיפרה אישה בשם מארי גלגוס, שנדהמה לגלות כי הראש מגופו של בעלה שמת מהתקף לב ב-2007 וציווה לתרום גופתו למחקר, הוסר, ו"נשלח במטען מיוחד להדרכה ברפואת שיניים, בישראל". סוכנות התיווך שביצעה זאת הייתה Donate Network Arizona. היא סיפרה שמילאה טפסים ואחד מהם נמסר לחברה בשם UTN מפניקס, אריזונה, כדי שתטפל בשריפת שרידי הגופה. "אבל כשהגיע האפר התברר מאוחר מדי שהוחזר רק חלק משרידי בעלי. אילו ידעתי זאת הייתי מעכבת את טקס הקבורה", אמרה.

בדיווח נמסר כי במסמך המשלוח ציינה החברה כי המטען מכיל "רכיבי אלקטרוניקה בשווי של 10 דולר כל אחד", אבל על האריזה הייתה תגית שמדובר בשרידי אדם. נציג החברה הודה שמדובר ב"טעות אנוש".

כתב "רויטרס" איתר את יעד המטען הזה והתברר כי הוא נשלח להשתלמות בהתנסות מעשית של רופאי שיניים שהתקיימה בתל-אביב. מי שקיים אותה היה "המרכז הבינלאומי ללימודים דנטליים" (International Dental Studies). בכתבה שפורסמה ב-Ynet בדצמבר 2010 על המרכז נמסר, כי 16 רופאים שהשתתפו בהשתלמות דומה שילמו אז 3,200 דולר כל אחד. "הגיעו עשרה ראשים קפואים מארה"ב. קורסים דומים מתקיימים כבר תקופה ארוכה בארה"ב. הבאנו את הראשים מחברה בארה"ב המספקת איברים של אנשים שתרמו גופם למדע להתנסויות רפואיות", הסבירה החברה לכתבי האתר.

"בחרנו בראשים של אנשים שנפטרו מזקנה ולא היו להם מחלות. בנוסף, כל הראשים קיבלו את אישור משרד הבריאות", נאמר לאתר, "אנחנו מכבדים את הראשים של אנשים שתרמו גופם למדע. מסתירים את האיברים שאין לנו צורך (לתרגול) ומגלים רק את חלל הפה. בסיום הקורס הראשים מוחזרים לארה"ב במשלוח מיוחד ומועברים לקבורה".

נושאים קשורים:  מגזין,  גופות,  מסחר,  ארה"ב,  ישראל,  אימון,  הדרכה
תגובות
אנונימי/ת
15.02.2018, 22:33

כתבה מעולה

אנונימי/ת
15.03.2018, 05:18

מזעזע ברמות על