חדשות

מנכ"לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית מבקשת לאשר השימוש בקנאביס רפואי לסובלים מהמחלה

יונה מנטקה קציר שיגרה מכתב לסגן שר הבריאות, בו ציינה כי למרות שאין עדיין הוכחות מחקריות ליעילות החומר לחולי פסוריאזיס, ישנו מיעוט מהחולים שיכולים ליהנות מהשימוש בקנאביס רפואי

פסוריאזיס, ספחת (אילוסטרציה)

מנכ"לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית, יונה מנטקה קציר, פנתה אמש (ב') 12 במכתב לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ולד"ר מיכאל דור, יועץ רפואי ראשי ביחידה לקנביס רפואי (יק"ר) במשרד הבריאות, וביקשה מהם להסדיר מתן רישיונות לשימוש בקנביס למטרות רפואיות בהתוויה לחולי פסוריאזיס, במסגרת רפורמת הקנביס של משרד הבריאות.

במכתבה הדגישה מנכ"לית אגודת הפסוריאזיס: "למרות שפסוריאזיס איננה מוגדרת כמחלה שמתים ממנה, חלקנו סובלים מבחינה פיזית לא פחות מחולים המצויים בטיפול פליאטיבי. אין כיום דרך לרפא פסוריאזיס. המחלה מפריעה לתפקוד היומיומי לאורך שנות חיים ארוכות. במהלכן חולים עוברים מתרופה לתרופה, ממשחה לכדורים, מכדורים לזריקה. עבורם מדובר בלא פחות משבעה מדורי גיהינום. יש חולי פסוריאזיס ששום תרופה לא עוזרת להם. הם סובלים מייסורי נפש וגוף ומרגישים כמו מטופלים סופניים שאין לרפואה מה להציע להם".

אין זו הפעם הראשונה שאגודת הפסוריאזיס פונה למשרד הבריאות למתן רישיונות לקנאביס רפואי. במכתב הפעם נאמר: "אני פונה אליכם פעם נוספת בשם החולים על מנת להוסיף את מחלת הפסוריאזיס לרשימת ההתוויות הרפואיות המאושרות לטיפול בקנביס רפואי ולאפשר לחולי הפסוריאזיס שנואשו ומיצו את הטיפולים המקובלים למחלה, לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי.

"משיחות ומפגשים שקיימנו עמכם בעבר הבנתי כי אתם דורשים הוכחה מחקרית על יכולתו של קנאביס רפואי לסייע לחולי פסוריאזיס. לצערי מחקר הקנאביס בחיתוליו. אין אנו אנשי מחקר ומדע אלא חולים שסובלים. היות שהמערכת הרפואית בישראל ובעולם מכירה בכך שקיימים שימושים רפואיים לקנביס שעשויים להקל על חולים במחלות מסוימות, אנו מצפים ומקווים שתתחשבו גם בנו ותמצאו לנו מקום בהתוויות".

עוד נאמר במכתב לסגן השר: "ההזדקקות לקנאביס הרפואי לא נפוצה בקרב כל החולים. בפועל מדובר במיעוט הסובל בעיקר מכאבים מפושטים על פני העור, ומגרד הגורם לחולה חוסר שקט ולמצוקה נפשית רבה ויוצרים שילוב של היבטים שונים במישור הפסיכיאטרי למצבנו".

קציר ציינה במכתבה כי היא מתמודדת בעצמה עם מחלת פסוריאזיס שהתפרצה במהלך שירותה הצבאי. היא מבקשת לשקול כחלק מרפורמת הקנאביס הרפואי ותהליך ה"מדיקליזציה" שעובר התחום, לאפשר לחולי פסוריאזיס לקבל רישיון לשימוש ולכלול את המחלה ברשימת ההתוויות המוכרות כמפורט בנוהל 106 של משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  פסוריאזיס,  קנאביס רפואי,  יונה מנטקה קציר,  משרד הבריאות