דעות

תיאור מקרה: היעדר הגנה מצד רופא על מטופלים חסרי ישע

מנהל מחלקה בבית חולים פסיכיאטרי הואשם בכך שלא עשה את הנדרש ממנו על מנת לעצור אחות ראשית במחלקה אשר פגעה במטופלים; עלינו הרופאים ללמוד ממקרה זה להגן על חסרי הישע שתחת טיפולנו

12.02.2018, 10:28

הריני מביאה לידיעתכם מקרה קשה אשר אירע לפני יותר מעשור, שעלינו כרופאים ללמוד ממנו, ולזכור את תפקידינו להטיב עם המטופלים, למנוע נזק ולהגן על חסרי הישע שתחת טיפולנו.

מנהל מחלקה בבית חולים פסיכיאטרי הואשם בכך שלא עשה את הנדרש ממנו על מנת לעצור אחות ראשית במחלקה אשר פגעה במטופלים, התעללה בהם והזניחה אותם. באותה המחלקה אושפזו חולים קשים שסבלו מפיגור ומאוטיזם.

הרופא הורשע בבית המשפט בשנת 2013 ונגזרו עליו עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס כספי. בעקבות הרשעה זו, הרופא ננזף ופוטר מעבודתו והוגשה נגדו קובלנה בבית הדין המשמעתי של משרד הבריאות.

בהליך המשמעתי בבית הדין המשמעתי של עובדי המדינה הוחלט להתלות את רישיונו לעסוק ברפואה למשך שנה אחת, וזאת על אף שורה של נימוקים מקלים שעלו במסגרת ההליך: הרופא הואשם באי מניעה ולא ביצע בפועל אף אחד מהמעשים שפורטו בכתב האישום, האחות הראשית הייתה דומיננטית מאוד, האחות הראשית הדירה את הרופא מחלק נכבד של פעילות המחלקה, ניתנו עדויות אופי לטובת הרופא ונלקח בחשבון כי הרופא נתן את הדין בפני שתי ערכאות. כמו-כן, הוועדה לקחה בחשבון את חלוף הזמן מאז האירועים.

יחד עם זאת, כב' השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב, העיר כי הרופא לא פעל בהתאם לשבועת הרופא, לכללי המוסר והאתיקה והוראות הדין, אשר חייבו אותו לנהוג ביתר כבוד ואנושיות בטיפול בחוסים חסרי הישע.

מקרה זה מובא לידיעתכם על מנת שנלמד ממנו, כך שמקרים שכאלה לא יחזרו על עצמם. הלשכה לאתיקה רואה בחומרה רבה מעשים כנגד חסרי ישע או מחדלים שכאלה בעמידה מנגד ללא התערבות על ידי מי שאמון על הטיפול בהם וההגנה על שלומם.

נושאים קשורים:  דעות,  סיפור מקרה,  חסרי ישע,  אתיקה,  הרשעה,  תלונה,  התלייה
תגובות

ומה עם פליטים חסרי ישע ? ומה עם חולים חסרי ישע ומעמד ? לכך יש רופא מיוחד במינו ?!

צודק ד"ר דונכין
ומי מגן על מנהלי מחלקות ממנהלי בתיה"ח שאת חלקם מענין רק תפוקות ? ומי מגן על מתמחים והרופאים תחומיים והרופאים מומחים צעירים ממנהלי מחלקות שהדבר האחרון שמעניין את חלקם הוא זכויות הרופאים שלהם? ומי מגן על רופאים שמעיזים לדרוש חופש, או אחרי תורנות, או לא להשאר אחרי תורנות ? האם יש מי שהוא ששומר עליהם ?

אנונימי/ת
13.02.2018, 18:28

כולם גיבורים גדולים ? שאלות חשובות נשאלו ? אז מי

13.02.2018, 16:30

כדאי לדייק בעובדות, ולא לתת מידע חלקי ומגמתי, גם כאשר הכוונה טובה.
המקרה מוכר לי היטב היטב, ואותו רופא שהורשע וניזוק קשה כל כך בסופו של דבר זוכה בערעור, כל זכויותיו הוחזרו.
מה שלא ניתן היה לתקן הוא את עינוי הדין שהיא עבר במשך יותר מעשור (זה חלק מהטרור המשפטי שאנו חווים בעשורים האחרונים).
אז כן, נכון, מוטלת חובה על כל רופא באשר הוא לדאוג לחוליו, וגם אותו רופא שהורשע פעל כך. חטאו היה בכך שלא מיהר מספיק לעשות כן (והיו לו סיבות טובות לכך, עובדה שבסופו של דבר זוכה בדין).
דומני שאין זה המקרה ללמוד ממנו, אלא אם אנו מעוניינים ברפואה דפנסיבית שבסופו של יום מזיקה יותר משהיא מועילה.

אנונימי/ת
13.02.2018, 18:53

הדבר שהכי ברור ומעניין מאוד להבין . כי את
מיקצוע הרפואה מאוכלסים רופאים שרובם מוסריים עובדי קשיי יום, שטובת החולה ניצבת בפניהם למרות כול הקשיים .
לכן אני באמת לא מבינה מדוע קיימת רדיפה ודמוניזציה של תפקיד הרופא ואישיותו.